FacebookTwitterEmail
Reise Logo
Magnifying glass

Misfornøyd Kjos varsler oppvask

05.01.14 06:02 | Oppdatert: 05.01.14 16:08

Del saken på:

Norwegian-sjef Bjørn Kjos går langt i å varsle at han vil kreve endringer i selskapets «Dreamliner»-prosjekt når han møter Boeing-ledelsen i Seattle i neste uke.

Av Anne Stine Sæther, Jostein Matre og Mathias Klingenberg (E24)
- De som jobber med vedlikehold har ikke vært trent nok til å oppdage feilene og fikse dem. Vi må se om vi skal skifte ut noen av de som håndterer flyene våre, sa Kjos i et intervju i VG fredag.

Etter en jule- og nyttårshelg med forsinkelser og misfornøyde passasjerer som har sittet «Kjosfast» i New York, Fort Lauderdale og Bangkok, må Kjos, som fredag beklaget til passasjerene, vise at han kan få drømmeprosjektet med Boeings nyeste flytype til å leve opp til forventningene.

Annonsørinnhold

Da Norwegian inngikk avtale om kjøp av 787 Dreamliner-fly med flyprodusenten Boeing var vedlikeholdsavtalen «Boeing GoldCare» en del av pakken. Norwegian er et av svært få flyselskaper som har kjøpt Boeings fly med vedlikeholdsavtalen Gold Care.

Avtalen løper over 12 år, og Boeing bruker det frittstående selskapet Nayak, til å utføre selve vedlikeholdsarbeidet på Norwegian sitt fly.

Kjos sa til VG fredag at de nå må få Boeing til «å ordne opp i dette». Til uken skal han i møter med Boeing. Da er det naturlig å tro at dette blir et tema.

- Kan avbryte kontrakten

Det bekrefter flåtesjef i Norwegian, Tore Jenssen, til VG, selv om han ikke vil bekrefte at det blir krav om endringer.

- Jeg kan ikke svare for Bjørn. Vi er happy med GoldCare slik det fungerer i dag. Noe kunne vært bedre. Men etter oppvaskmøtet vi hadde i høst, er ting blitt meget bra, sier Jenssen.

- Hvorfor signerte Norwegian en 12 år lang avtale med Boeing om teknisk vedlikehold på flyene?

- Vedlikeholdssyklusen på en Dreamliner er 12 år, og da er det naturlig å ta høyde for dette når man signerer en vedlikeholdsavtale på denne type fly. Men dette betyr bare at Boeing GoldCare kan følge opp flyene i 12 år om det er ønskelig - dette er ergo ikke sammenfallende med at kontrakten ikke kan termineres før det er gått 12 år.

- Betyr det at Norwegian kan komme seg ut av en vedlikeholdsavtale hvis den ikke er god nok?

- Det er sikret i kontrakten og er ingen omfattende prosess. På generell basis kan man endre eller kansellere kontrakter om motpart ikke leverer avtalt tjeneste - i de tilfeller der det skulle være et faktum.

- Vil det koste Norwegian dyrt?

- Det vil ikke koste oss noe som helst, sier Jenssen.

Mener Boeing GoldCare er best

Flåtesjefen er klar på at Norwegian sjekket innholdet i avtalen godt nok før signering, for eksempel i forhold til kvaliteten på selskapet som skulle utføre vedlikeholdet for Boeing.

- Ja, absolutt, og hvis vi ikke er fornøyd med kvaliteten som utføres er vi selvfølgelig fri til å bytte aktør.

- Nayak omtales som et selskap med erfaring på kort- og mellomdistansefly, men med lite erfaring med vedlikehold av store flytyper. Var Norwegian ved signering klar over at det var Nayak som skulle vedlikeholde og reparere flyene?

- Ja, det var vi. Det var en dialog mellom Boeing og Norwegian om hvilke selskap som skulle brukes. Det var en liste med flere selskaper, men det var vi som til slutt godkjente at Nayak utfører jobben. Det hadde ikke blitt dem om ikke vi godkjente det. Vi kan nekte Nayak og ønske noen andre, og har ikke lov til å signere en kontrakt vi ikke er fornøyde med.

- Var det Boeing eller Norwegian som først brakte Nayak inn i på listen over aktuelle kandidater?

- Det kom gjennom en dialog.

- Hva var alternativet til denne vedlikeholdskontrakten?

- Norwegian mener Boeing GoldCare er de beste til å utføre vedlikeholdet på denne type fly ettersom det finnes begrenset erfaring på flytypen. Alternative er teoretisk å gjøre vedlikeholdet med egne ansatte eller kjøpe tilsvarende tjeneste fra andre, forklarer Jensen.

- Vil ha færrest mulig ansatte

En som mener man burde brukt egne ansatte er leder i Norsk flytekniker organisasjon, Roger Handeland. Hans oppfatning er at alle flyselskap er best tjent med å vedlikeholde eget materiale med sine egne folk.

- Nå lærer Norwegian i praksis opp et annet selskaps ansatte i stedet for sine egne. Som ansatt i selskapet som eier flyet du skal reparerer får du et sterkere eierforhold til det.

Fagforeningslederen peker også på at kommunikasjonslinjene er mer kompliserte med ordningen Norwegian har valgt, enn om de hadde brukt egne ansatte flyteknikkere på Dreamliner-flyene.

- Hvorfor tror du Norwegian valgte å kjøpe disse tjenestene fra Boeing i stedet for å ansette egne flyteknikere?

- Det handler om et prinsipp om å ha færrest mulig egne ansatte. Norwegian ønsker heller å kjøpe tjenester. Det gjelder besetning som blir leid inn fra vikarbyråer, det gjelder handling og nå også flyteknikere, sier Handeland, og fortsetter:

- Konkurransefordelen med å ha egne folk i stedet for å leie inn burde vært vurdert annerledes da Norwegian inngikk avtalen med Boeing.

Vil ikke kommentere

VG har vært i kontakt med Nayak-direktør Patrick Morcus. Han ønsker ikke å svare på spørsmål om Bjørn Kjos' uttalelser.

- Jeg vil ikke kommentere det. Vår avtale er med Boeing. Du får ingen svar på dette fra Nayak, sier Morcus.

Norwegian har valgt Nayak

Boeings kommunikasjonsavdeling skriver i en epost til VG at selskapet aldri kommenterer kundeforhold.

- Det er en policy vi har hatt lenge, skriver direktør Chantal Dorange i Boeings-konsernets kommunikasjonsavdeling.

Kommunikasjonsdirektøren beskriver GoldCare produktet som et skreddersydd vedlikeholdsopplegg for Boeings mange forskjellige flytyper.

- Boeing bidrar til Norwegians 787 flåte med vårt europeiske personell sammen med den lokale leverandøren av teknisk vedlikehold. Denne har kunden selv har valgt, skriver Dorange.

Det er tysk/nederlandske Nayak som har vedlikeholdskontrakten på Norwegians Dreamlinere.

- Dette firmaet arbeider tett med Boeings regionale servicesenter i Europa, med vårt 787 Dreamliner operasjonelle kontrollsenter og vårt ingeniørteam i Seattle. Vi har Boeing-ansatte som jobber direkte med Norwegian når noe oppstår og som bistår proaktivt for å støtte Norwegians flåte.
GoldCares fokus er å redusere vedlikeholdskostnader og øke den tekniske stabiliteten til flyet, skriver Dorange i eposten.

VG har også spurt Boeing helt konkret om uttalelsene til Bjørn Kjos. Tilbakemeldingen var at de kunne komme med en uttalelse først på mandag.

Klikk deg frem til din drømmedestinasjon