FacebookTwitterEmail
Reise Logo
Magnifying glass
STRIDENS EPLE: En Boeing 787-8 Dreamliner fra Norwegian tar av fra Oslo lufthavn. Flyenes tekniske problemer har ført til flere rettsaker for Norwegian. Foto: JAN OVIND Foto:Jan Ovind,VG

Flyselskapet snur like før rettssak i Sverige: Norwegian inngår forlik med forsinkede Dreamliner-passasjerer

Av Øyvind Gustavsen19.01.15 12:55 | Oppdatert: 19.01.15 13:27

Del saken på:

I september listet Norwegians advokat opp elleve punkter som han hevdet beviste flyselskapets uskyld i spørsmålet om Dreamliner-erstatning til forsinkede passasjerer. Nå utbetaler flyselskapet kompensasjon likevel.

15. februar 2014 skulle svenske Charlotta Holmquist og familien reise på ferie til Thailand med Norwegians Dreamliner. Få dager før avreise fikk de beskjed om at på grunn av tekniske problemer ble Dreamlineren erstattet av et innleiefly, og på avreisedagen måtte familien vente over 12 timer, fordi erstatningsflyet også sviktet.

Familien krevde 600 euro i kompensasjon per person fra flyselskapet. Det har Norwegian nektet å utbetale. Inntil nå.

Annonsørinnhold

Får 21.000 kroner

Knappe fire uker før tvisten etter planen skal avgjøres i Attunda tingsrett i Stockholm, velger Norwegian nå å etterkomme Holmquists krav og betaler familien totalt 2400 euro, tilsvarende 21.000 kroner, i erstatning for forsinkelsene i fjor.

– Bakgrunnen for vår beslutning er at EU-domstolen er i ferd med å behandle en lignende sak fra Nederland, og vi ba om å få utsatt saken i Sverige i påvente av dette. Den svenske tingretten valgte ikke å innfri vårt ønske. Dette i kombinasjon med en vurdering av ressursbruk og kostnader knyttet til slike rettssaker, gjorde at vi valgte å imøtekomme kravet fra dem som saksøkte oss, sier Norwegians informasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen.

Han legger til at beslutningen ikke er å regne som en innrømmelse av at den tekniske feilen var innenfor flyselskapets kontroll.

– Vi mener fortsatt at vi ikke er erstatningspliktige i denne saken, men har vurdert det slik at det er for ressurskrevende å holde på med slike rettssaker, sier han.

LES OGSÅ:Ny dom kan bli dyr for flyselskapene

Avviste forlik i september

Allerede i september møttes Holmquist og Norwegian i et rettsmøte, for å vurdere om det var grunnlag for å inngå forlik. Det avviste Norwegians advokat, og listet opp 11 punkter som han mente støttet påstanden om feilen som en «ekstraordinær» hendelse. Han ønsket å føre to portugisiske teknikere som ekspertvitner i rettssaken 12. februar – en sak som nå ikke blir noe av.

Det var 319 passasjerer om bord på flyet som ble forsinket, men bare fire av disse gikk til sak mot Norwegian gjennom selskapet TRS Travelrights. Det er bare disse fire som nå er tilkjent kompensasjon fra Norwegian.

– Ville det ikke vært naturlig å kompensere alle passasjerene, Lasse Sandaker-Nielsen?

– Jo det kan du si. Det er godt mulig at de andre vil få den samme kompensasjonen, men da må de kontakte oss og be om det. Det er ekstremt viktig at de kontakter oss direkte, og ikke går via TRS Travelrights, ettersom de da vil miste deler av beløpet, sier han.

Tar 30 prosent for jobben

TRS Travelrights tar 30 prosent av erstatningsbeløpet som betaling for klager de sender inn og som fører til utbetaling fra flyselskaper. Dersom klagen ikke fører frem, betaler passasjeren ingenting.

– Norwegian vet jo hvem som var om bord på det forsinkede flyet. Er det ikke lettere at dere kontakter passasjerene, enn at de må kontakte dere og kreve kompensasjon?

– Det er ingen automatikk i dette og utbetalingen er en manuell prosess. Derfor oppfordrer vi passasjerene til å ta kontakt med oss direkte, sier Sandaker-Nielsen.

Han legger til at flyselskapet ved flere anledninger har betalt både standard EU-kompensasjon og såkalt goodwill-kompensasjon som plaster på såret til forsinkede passasjerer.

Advokat Stephan Eriksson er tilknyttet TRS Travelright og har ført søksmålet mot Norwegian på vegne av Holmquist.

Han er overrasket over at flyselskapet ikke automatisk kompenserer alle passasjerene om bord i det aktuelle flyet.

– Jeg synes det er veldig overraskende at Norwegian snur 180 grader i denne saken, og likevel bare betaler ut kompensasjon til fire personer. Norwegian skal betale til samtlige passasjerer, sier han.

Han oppgir å ha fullmakter fra 59 andre passasjerer fra det samme flyet og vil saksøke Norwegian på nytt på vegne av disse, dersom Norwegian ikke gir hver av dem 600 euro i erstatning.

Vant rettssak i Norge

I desember vant Norwegian den første Dreamliner-rettssaken i Norge. Da var tvistespørsmålet ikke forsinkelser, men om man har rett på prisavslag dersom selskapet setter inn et eldre reservefly i stedet for en Dreamliner.

Advokaten til passasjeren som tapte denne saken opplyser til VG at de ikke har avgjort om de anker dommen eller ikke. Ankefristen er i begynnelsen av februar.

Så langt har Dreamliner-problemene kostet Norwegian over en halv milliard kroner.

Klikk deg frem til din drømmedestinasjon