FacebookTwitterEmail
Reise Logo
Magnifying glass

Slik blir Color Lines nye milliardferge: Skal gå på batteri

Av Rune Thomas Ege02.09.16 19:33 | Oppdatert: 03.09.16 02:08

Del saken på:

Dette er de første tegningene av det som skal bli Color Lines nye – og verdens største – miljøvennlige superferge.

Går alt etter planen, skal den 160 meter lange og delvis batteridrevne fergen settes i trafikk mellom Sandefjord og Strømstad i 2020.

– Dette vil styrke norsk skipsfart, og være et skip som vil bli lagt merke til langt utenfor Norges grenser, sier konserndirektør for kommunikasjon og samfunnskontakt Helge Otto Mathisen i Color Line til VG.

Fergen blir verdens største plug-in hybridferge. Det betyr at hun kobles til landstrøm som lader enorme batteripakker mens skipet ligger til kai.

På seilingen gjennom skjærgården vil fergen kun gå på strøm, før hun slår over på diesel når hun kommer ut i åpent farvann i Oslofjorden. Det betyr mindre utslipp og mindre støy.

FERGEDUELLEN: VG har testet Fjord Line vs Color Line–her kan du lese dommen (VG+)

Fergen skal erstatte den langt mindre «Bohus», som har seilt på den svært innbringende strekningen siden 1994.

– Hun har tjent oss og passasjerene i mange år, og det er på tide å skifte henne ut, selv om hun er i utrolig god stand til å være snart 50 år gammel, sier Mathisen.

VG-TEST AV «BOHUS»: Veteranen

– Vi har hatt stor suksess med å spesialbygge skip til våre andre linjer, både til Danmark og Tyskland. Derfor gleder det oss å kunne bygge et skreddersydd skip også til Strømstad-linjen, sier Mathisen.

Mini-Superspeed?

På skissene VG har fått tilgang til, ser den nye Sverige-fergen ut som en forminsket versjon av Color Lines suksessferger Superspeed, som seiler mellom Kristiansand, Larvik og Hirtshals.

– Designet blir ikke helt som på illustrasjonen. Dette er en konsepttegning som vil bli justert etter at vi har valgt hvilket verft som får kontrakten på byggingen, sier Mathisen.

Både norske og internasjonale verft er med i konkurransen om kontrakten for byggingen av den nye fergen, en kontrakt som etter det VG får opplyst blir på over en milliard norske kroner.

– Kapasiteten blir mer enn doblet fra «Bohus», det blir god plass og mange store og flotte restauranter og butikker, sier Mathisen.

Fortsetter spritferge-krigen?

Color Line har de siste årene vært i flere konflikter med erkerival Fjord Line, som gikk rett i strupen på storebror ved å sette inn sitt eget nyombygde skip «Oslofjord» i direkte konkurranse med Color Line på Strømstad-ruten i 2014.

Siden har de to krangler så fillene fyker, spesielt om de mest lukrative avgangstidene på tidlig formiddag fra Sandefjord–og har involvert både norske og europeiske myndigheter i det VG tidligere har døpt Spritferge-krigen.

Stiller krav til kommunen

Det er også kravet for at fergen skal bygges, at Color Line får enerett på 10.00-avgangen fra Sandefjord. Etter det VG får opplyst, har Fjord Line bare søkt om å få 07-avgangen fra Sandefjord.

– Slik det ser ut nå, ligger alt til rette for at vi kan realisere prosjektet. Det er vi selvsagt glade for, sier Mathisen.

– Så nå er feiden med Fjord Line over?

– Konkurranse er sunt. Men jeg tror at alle parter – også innbyggerne i Sandefjord – er glad for at den mangeårige konflikten er over. Det har vært slitsomt og det har vært kostbart, sier Color Line-direktøren.

Hard konkurranse

Ruten mellom Sandefjord og Strømstad har i mange år blitt regnet som den mest innbringende for Color Line.

Etter at Fjord Line startet sine seilinger, har konkurransen om passasjerene på strekningen vært knallhard.

– Vi er sikre på at kundene og markedet vil velge det beste alternativet. Og vi er sikre på at dette skipet vil bli en vinner, sier Mathisen.

PS! Også det andre Color Line-skipet på linjen, «Color Viking», blir en del av Color Lines miljøsatsing. Allerede fra neste år skal fergen bruke landstrøm i stedet for hjelpemotorer på overnattinger i Sandefjord. Senere skal hun kobles til landstrøm-anlegget ved alle anløp.