Markedsføringsekspert: - Selvfølgelig tror jeg dette skjer også i Norge

GIR RABATT: The Cove Cornwall har fått skryt mange steder. Men måten hotellet belønner ros på TripAdvisor, er trolig ikke godkjent. Foto: THE COVE CORNWALL

Hotell «kjøper» seg ros på TripAdvisor

(VG Nett) Dette hotellet i Cornwall kan bli etterforsket for juks med kundeerfaringer på Tripadvisor.

  • Gjermund Glesnes

Med 45 millioner brukererfaringer har TripAdvisor blitt verdens trolig viktigste nettsted for reiseliv og spesielt hotellbooking. Brukernes egne anmeldelser har også vært én av grunnene til at norsk hotellnæring fortsatt ikke har innført noen stjerneklassifisering.

Dessverre er ikke alle anmeldelsene like mye til å stole på.

På nettstedet Digitalpoint la en bruker i fjor inn anbudsannonsen «kjøper skribent for å poste anmeldelser på TripAdvisor», der han eller hun ville ha fire til ti anmeldelser lagt inn på nettstedet, hver av dem på 200 ord.

Andre bruker dette og andre liknende nettsteder til å sverte konkurrentene. I fjor gikk derfor hotellnæringen til EU-kommisjonen for å be EU sikre hoteller mot falske og ødeleggende «gjestekommentarer».

«Lojalitet»

The Cove Cornwall i Sørvest-England sikrer seg på en annen måte: Der får gjestene et brev med tilbud om å bli med i et venneprogram. Programmet gir 10 prosent rabatt på mat og drikke i hotellets peisrestaurant og gratis romoppgradering - alt sammen mot en enkel gjenytelse:

De må skrive en «ærlig men positiv anmeldelse» på TripAdvisor, eller anbefale hotellet til Good Food Guide og Michelin-guiden, skriver Mail Online.

Så snart anmeldelsen ligger ute på et av nettstedene, blir vennekortet aktivert.

- Vi betaler på ingen måte folk for å skrive positive anmeldelser. Vi belønner bare lojaliteten deres, sier hotelldirektøren Lee Magner til den britiske avisen.

Slik ser ikke Emma O'Boyle i den britiske avdelingen til TripAdvisor det.

- Eierne må gjerne oppfordre gjestene til å skrive anmeldelser når de kommer hjem. Men det er strengt imot våre retningslinjer å tilby incentiver, rabatter eller oppgraderinger, sier hun.

Svært mange av hotellets anmeldelser - med toppscore - er skrevet av TripAdvisor-brukere som ikke har skrevet noen andre anmeldelser.

Det britiske Office of Fair Trading uttaler til Mail Online at de kan åpne etterforskning hvis de får en direkte klage på hotellets praksis.

OVERBEVIST: Rektor Trond Blindheim ved Markedshøyskolen er sikker på også norske hoteller lager falske hotellanmeldelser. Foto: MARKEDSHØYSKOLEN

- Også i Norge

Rektor Trond Blindheim ved Markedshøyskolen er overbevist om at også norske hoteller har sørget for falske hotellanmeldelser.

- Når du ser en kakerlakk på gulvet når du skal hente et glass vann om natten, vet du at det er hundre til bak komfyren. Det er sikkert bare i andre land at dette er oppdaget, sier han.

- Mange brukererfaringer er autentiske. Men systemet er i ferd med å bli ødelagt av hotellansatte som skryter av sitt eget hotell og så videre. Det er helt ille, sier han videre.

Kan være straffbart

Reisedirektørene i HSH, Hilde Charlotte Solheim og Rolf Forsdahl, har ennå ikke hørt om saker der norske hoteller er tatt med buksa nede - eller snarere hendene på tastaturet.

- Men vi har hørt påstander om at hoteller har lagt ut negative erfaringer om konkurrenter også i Skandinavia, sier Forsdahl. HSH-direktøren, som også er advokat, ser ikke bort ifra at enkelte jukseanmeldelser kan være straffbare.

- Hvis personen som skriver anmeldelsen ikke har bodd på hotellet, grenser det opp mot dokumentfalsk. Men det skal veldig mye til for at disse tilfellene blir avdekket. De har nok sørget for at noen faktisk har bodd på hotellet, sier han til VG Nett.

Det er også en viss risiko for å bli saksøkt for injurier hvis kritikken er ille nok, som VG Nett skrev om i 2009.

Solheim mener falske hotellanmeldelser er svært alvorlige.

- Brukerkommentarer har blitt kommersielle maktfaktorer. Jeg kjenner helt konkrete eksempler på at Oslo-hoteller har blitt valgt bort på grunn av en brukeromtale, sier hun.

Hun mener at bransjen og nettstedene sammen må ta ansvar for å kvalitetssikre det som blir lagt ut.

- Det har blitt en ny virkelighet nå som brukerlagd innhold har fått så stor kommersiell verdi. Men dette vil gå på troverdigheten og verdien også til Tripadvisor. Derfor tror jeg en kvalitetssikring vil være et godt fellesprosjekt, sier hun.

Bli tilhenger av VG Reise på Facebook!

Les også

Mer om

  1. Reiseliv

Flere artikler

  1. Vil granske TripAdvisor

  2. Tripadvisor bøtelagt for villedende informasjon

  3. Britannia i Trondheim kåret til et av verdens beste nye hoteller

  4. Grunnstøtt skip lastet med luksusbiler

  5. Pressen advart av slottet - kronprinsen fikk ikke beskjed

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder