FacebookTwitterEmail
Reise Logo
Magnifying glass

Se toppen av Norge med Hurtigruten: 50 Shades of Blue

Av Mona Langset02.11.18 15:29 | Oppdatert: 05.11.18 09:22

Del saken på:

LOPPHAVET (VG) Mørkeblått glir over i mellomblått og lyseblått, ispedd gullglimmer fra solen. Bli med på den nordligste strekningen med Hurtigruten.

Kysten viser seg fra sin mest fargesterke side på høsttur med Hurtigruten.

– Jeg liker å se landskapet gli forbi. Og undre meg over hva som har fått folk til å slå seg ned akkurat her. En husklynge her. En husklynge der. Noen har bare bestemt seg for å klore seg fast og bli, sier Randulf Furuholth Valle. Han og Hilde Furuholth Valle fra Hammerfest er på kjærestetur til Tromsø. Første barnefrie helg siden eldstedatteren ble født for fire og et halvt år siden. De seiler med «MS Kong Harald». Et av skipene som ble bygget på 90-tallet, men som i 2016 var gjennom en totalrenovering på Fosen Mekaniske verksted.

Annonsørinnhold

Denne artikkelen ble første gang publisert i oktober 2016. Den er oppdatert i november 2018.

Et etter ett kom de gamle skipene ut igjen med nytt resepsjonsområde, ny kaffebar, nye restauranter, trimrom med sjøutsikt og akterdekk i ny design: «MS Kong Harald», «MS Nordkapp», «MS Polarlys» og «MS Nord-Norge».

Fornyelsene som smertet

«Cappuccino-skipene» har enkelte nostalgikere kalt dem. Fornyelsene gjorde litt vondt for dem som mente at tradisjonsrike Hurtigruteskip ikke skulle forandres.

Borte ble mørke møbler og mange av Karl Erik Harrs monumentale malerier av opprørt hav med fiskebåter fra svunnen tid. Inn kom lette møbler, lyse vegger og bilder som dokumenterer livet ved kysten slik det er i dag, tatt av fotografene Knut Egil Wang og Pål Lauklis.

I kaffebaren sitter gjestene i dag på røde, gule og gråblå pinnestoler, i fargerike kontraster til de hvite veggene. Kaffen er på linje med den du får på de beste kaffebarene i Oslo.

Kakene er hjemmelagede og isen kommer fra Lofoten. Is med ekte vanilje, sjokolade, jordbær, øl og tørrfisk!

Borte er frossenmat og ferdigpizza i restaurantene. Nå er det kortreiste delikatesser på menyene.

Mye er nytt. Men de gamle gjestene holder stand. De har riktig nok fått selskap av mange yngre. Gjester som tar for seg av tilbudene om rib-turer, havørnsafarier og fjellturer på det stadig mer varierte utfluktsprogrammet.

Ikke sov bort den nordnorske natten

– Gjestene våre er med på ekte opplevelser. Dette er ingen Disney-park. Her får de opplevelser som kan kjennes og føles på kroppen. Og plutselig dukker det opp en hval eller nordlys, sier kaptein Tommy Eliassen.

Han oppfordrer passasjerene til å sove minst mulig.

– Det er godt å se trøtte folk gå i land, smiler han.

«Trøtte» er bare fornavnet når vi går i land etter å ha seilt den aller nordligste strekningen, fra Kirkenes til Tromsø.

I likhet med mange av de norske gjestene – og i motsetning til de fleste utenlandske – velger vi å ta bare en liten del av reisen.

Og da må vi jo få med oss alt som skjer. Det blir lite tid til å sove.

Vardø

Vi er på sørgående Hurtigrute fra Kirkenes. Sørgående. Likevel starter den med å ta oss nordover. Og østover, til Vardø, som ligger østenfor både Istanbul og St. Petersburg.

Guide Torstein Gustad går først i land, og veiver med et stort norsk flagg, «denne veien» forbi gule, hvite, røde og gråblå firkantede kassehus.

Når noen kommenterer den enkle byggestilen, forklarer han at disse husene kom som nødhjelp fra Sverige da hele landsdelen måtte bygges opp igjen etter å ha blitt brent ned under krigen.

Vi skal forbi bebyggelsen, til Steilneset-monumentet som er satt opp til minne om de 91 menneskene som ble brent som hekser i Øst-Finnmark på 1600-tallet.

Inne i det lange huset har hver av dem fått sin plakett med navn, forbrytelse og dom.

Vi leser:

«Karen Eidisdatter. Anklaget for å ha kastet trolldom over flere personer med sykdom og død til følge. Gjennomgikk vannprøven og fløt som en dupp. Dømt til ild og bål.»

«Maren, Jon Dass’ hustru. Anklaget for trolldomsutøvelse. Kjent skyldig i bruk av trolldom. Dømt til ild og bål.»

«Marrite Olufsdatter. Anklaget for å ha vært med på å fremkalle den store stormen på julaften tre år tidligere, og ha medvirket til at ti båter den gang forliste og 40 mennesker omkom. Dømt til ild og bål.»

Mange av rettssakene var ført på Vardøhus. Vi rekker også å ta en rask kikk på festningen før vi må om bord igjen for å holde ruten og være i Båtsfjord tre timer senere.

Vinkekonkurranse

Når det begynner å mørkne kommer det beskjed over høyttalerne om at passasjerene er ønsket på dekk om 20 minutter.

Da møter vi nordgående Hurtigrute, «MS Lofoten», og det er viktig at alle vinker. Skipene har vinkekonkurranser seg imellom, og den vil mannskapet på «Kong Harald» vinne sammen med sine passasjerer. Hver gang.

De legger fram gule og røde plastsekker, pomponger og sjørøverflagg, og får gjestene til å forsyne seg.

De spiller «La det swinge» og «Let’s twist again» over høyttalerne på dekk, for å varme opp.

Så når «MS Lofoten» passerer oss med få meters avstand, er passasjerene på «MS Kong Harald» så danse- og vinkevarme at mannskapet utroper oss som vinnere. Igjen.

Og alle synger med på «We are the champions».

Morgentåke

– Det er veldig fin tone blant dem som jobber her, og mellom mannskap og passasjerer, forteller Anne Cecilie Mathiesen som har ansvaret for kaffebaren Multe.

I likhet med de andre på båten jobber hun 12 dagersskift, 12 dager på og 12 dager av.

Vi treffer henne på dekk ved 05-tiden om morgenen, før hun skal mønstre av i Honningsvåg.

Etter å ha jobbet på Hurtigruten i 14 år, lar hun seg fortsatt fascinere av morgentåken over havet.

– Den er så fin. Har sett den mange ganger, og fotografert den mange ganger. Men nå måtte jeg sende en morgen-snap igjen. Jeg blir aldri lei av dette, sier hun.

Nordkapp i soloppgang

I Honningsvåg skal vi være med på den aller mest populære utflukten til Hurtigruten: Frokost på Nordkapp

Hvert år tar 55.000 Hurtigrutepassasjerer avstikkeren fra skipet opp til platået på 71 grader nord.

Når vi legger til kai i Honningsvåg henger tåken lavt over fjellene rundt byen med 2500 innbyggere.

Søvndrukne snubler passasjerene ut av skipet. Klokken er 05:30, og vi skal være på Nordkapp før soloppgang.

Men får vi se solen? Meteorologene lover ingen ting.

Mens bussen tar oss ut av Honningsvåg, og guiden legger ut om fiskefabrikken til venstre og stranden som kalles Copacabana til høyre, endrer tåketeppet gradvis farge fra mørkegrått til hvitt.

Når vi tre kvarter senere kjører inn på Nordkapp-platået ligger Restaurant Kompasset innhyllet i en tynn, hvit dis.

Men så – i det samme dagens første solstråler treffer disen går den i oppløsning og passasjerene fra skipet gisper over den magiske stemningen.

«Mission completed» sukker Jude Carling-Sacharias (68) fra Australia og Connie Petersen (68) fra Danmark fornøyde mens de poserer foran globus-monumentet. Selveste Nordkapp-symbolet.

Begge er med på hele seilasen fra Bergen til Kirkenes og tilbake igjen. Begge reiser alene, og fant fort tonen om bord på skipet.

Begge hadde to mål med reisen: Nordlyset og Nordkapp. Nordlyset fikk de på vei nordover, ved Tromsø. Nå er også Nordkapp krysset av på «bucket-lista»

– Det var dyrt. Men det var verdt det, sier Connie.

Hun forteller at turen fra Australia totalt har kostet like mye som en bil. Ikke som en stor Mercedes, riktig nok. Men som en helt grei bil. En ny en.

Nordmennene kommer

Rundt halvparten av passasjerene som reiser med Hurtigruten i løpet av et år er utenlandske. Men de utenlandske turistene reiser lengre strekninger enn de norske, slik at mer enn syv av ti gjestedøgn er med passasjerer fra andre land.

Tyskere er den største gruppen utlendinger, fulgt av amerikanere og briter. Men stadig flere nordmenn finner veien til dette som kalles verdens vakreste sjøreise.

Kortreist mat

Med to kvelder på vår lille reise får vi testet begge restaurantene om bord.

Den ene har buffé til frokost og lunsj, og én treretters middag hver dag.

Den andre er en à la carte-restaurant med variert meny.

Men begge har fokus på kortreist mat. Lam fra Trøndelag, ishavsrøye fra Sigefjord, indrefilet av rein fra Kautokeino, Sodd fra Inderøy, Skjenning fra Nord-Trøndelag, is fra Lofoten, ost fra Nordmøre, Trøndelag, og Sunndalsøra, øl fra Tromsø og Bergen. Klippfisk fra Ålesund. Og mer sjømat fra farvannene vi seiler forbi.

I à la carte-restauranten går kongekrabbene i et stort akvarium ved disken, og en lapp med QR-kode gjør at gjestene kan sjekke hvor den kommer fra.

Rundt et bord i restauranten sitter de svenske søsknene Irene Karlsson, Elisabeth Lindberg, Torgny Carlsson og Marie Törngren og venter på at kongekrabben de har pekt seg ut skal tilberedes.

Når servitør Susanne Grönlund kommer med noe av klørne gratinert, og resten av kjøttet er kokt på vanlig krabbevis, får de også lappen med QR-koden.

Den viser at krabben er tatt en uke tidligere ved Bugøynes. Båten heter Feieskjær, fiskeren heter Bjarne Hansen, og han har jobbet på sjøen i 16 år. Den største krabben han har tatt tidligere veide 9 kilo. Denne veide 2,6.

Så nakkehårene reiser seg

Når mørket senker seg den siste kvelden håper vi at synet av nordlys skal gjøre turen helt komplett, også for dem som kom om bord i Kirkenes og ikke fikk det med seg på nordgående seilas.

Etter middagen kler vi på oss og går på dekk.

Bakdekket ligger i le. På sidene er det gjennomsiktige vegger, slik at det er mulig å sitte ute og lese bok uten at sidene flakser av sted.

På fordekket er det et annet liv. Vinden pisker i ansiktet og river i allværsjakkene. Overveldet av naturkreftene prøver de mest vågale passasjerene å bevege seg uten å holde seg fast. Det går ikke.

Når vi seiler inn mot Tromsø litt før midnatt har vinden løyet. Skipet går i sakte fart og det er mulig å stå i ro også på fremste dekk mens vi nærmer oss lysene fra byen.

Det største lyset er byens eget vigslede kunstverk, Ishavskatedralen. Snart skal vi også dit.

Dagen som startet med soloppgang på Nordkapp avsluttes med midnattskonsert i Ishavskatedralen.

Når Gro-Anita Gyring Kvals vakre sopran fyller hele kirkerommet med Solveigs sang, så nakkehårene reiser seg frydefullt på franskmenn, tyskere, briter, amerikanere, australiere – og oss – vet vi at vi har blitt akkurat den type passasjerer kaptein Tommy Eliassen snakket om:

De som ikke har tid til å sove, men som må ha med seg alt som skjer på og rundt Hurtigruten, hele døgnet.

Langhelg eller kortferie

Har du ikke en hel uke til rådighet for å seile hele kysten, kan du velge en bit av den.

Det finnes et utall av muligheter. 34 havner gir i alt 1122 alternativer. Dette kan igjen ganges med 11 skip.

Kirkenes–Tromsø: Én natt på sørgående seilas. To netter hvis du reiser nordover.

Fantastisk reise gjennom Troms og Finnmark, med Loppa og Østhavet som åpne havstrekninger. Stort utvalg av utflukter, spesielt om vinteren, med blant annet snøscooter- og hundesledetur.

Tur til Nordkapp, midnattskonsert i Ishavskatedralen og fjellheisen i Tromsø hele året. Spesielt populær som langhelg på jakt etter nordlyset om vinteren.

Tromsø–Svolvær: En natt både på nordgående og sørgående seilas.

Kan starte dagen med utflukt i Tromsø, for eksempel hundesledetur, topptur, Ishavskatedralen, byhistorisk vandring eller Fjellheisen. Ombordstigning ved midnatt og seiling sørover gjennom Vesterålen med Trollfjorden og Lofoten før du går av i Svolvær. Mulighet for blant annet fotturer og havørnsafari i Lofoten.

Trondheim–Tromsø: To netter på nordgående seilas, tre netter på sørgående.

Seilasen går langs Helgelandskysten med Torghatten, Syv søstre, Brønnøysund, Sandnessjøen og krysser Polarsirkelen.

Det er mulig å gjøre utflukter både før og etter selve seilasen i Tromsø og Trondheim, og underveis. For eksempel Rib i Saltstraumen eller til Skrova utenfor Svolvær. Hesteridning fra Gimsøy til Stamsund.

Bergen–Trondheim: En natt uansett om du reiser nordover eller sørover.

Om høsten og vinteren kan du utforske jugendbyen Ålesund mens skipet ligger der, eller være med på utflukt til Hjørundfjorden om vinteren og Geiranger om sommeren.

Bodø–Kirkenes: Tre netter uansett om du seiler nordover eller sørover.

Gir en skikkelig smak av Nord-Norge: Lofoten, Vesterålen, Tromsø, Hammerfest, Nordkapp og videre østover mot Kirkenes. Midnattsol om sommeren og mulighet for nordlys om vinteren.

Følg VG Reise på Instagram under navnet @vgreise for reiseinspirasjon. Hvis du tagger bildet ditt med #vgreise kan det bli repostet av oss.

Klikk deg frem til din drømmedestinasjon