FacebookTwitterEmail
Reise Logo
Magnifying glass
HAR MYE Å TENKE PÅ: Indisk luftfart får sterkt krtitikk. Av de 186 utenlandske pilotene som Air India ansatte etter 2007, er det nå 36 igjen. De andre har forlatt selskapet, de fleste lenge før treårskontrakten gikk ut. Foto: Jan Ovind

India trenger 1300 nye fly

Av Dag Fonbæk09.07.11 12:25

Del saken på:

(VG Nett) Ikke på grunn av kritikken mot landets flysikkerhet, men fordi Sør-Asias folkerikeste land fostrer stadig nye millioner mennesker med råd til å fly.


Flyprodusenten Boeings analyser tilsier at India må utvide flyflåten sin med minst 1300 nye passasjerfly innen 2030.

Da snakker vi ikke om normal utskifting og moderninsering av dagens flyflåte - snarere om en påkrevd tilvekst av fly for å frakte kontinentets stadig voksende skare av velholdne innbyggere, skriver epn.dk

Annonsørinnhold

Den nye analysen sier 1300 nye fly - 150 flere enn den forrige analysen fra august i fjor.

- Voldsom vekst

- Denne snarlige oppjusteringen skyldes Indias voldsomme økonomiske vekst. Landets bruttonasjonalprodukt vokser hurtigere enn noe annet lands, sier sjefen for Boeing i India, Dinesh Keskar.

LES OGSÅ: Raser mot svartelisting

Ifølge Ritzaus krever økningen av flyflåten investeringer på rundt 150 milliarder dollar de kommende 20 år.

Verste flyulykke i 2010

Men indisk luftfart har mer å bekymre seg over. De har for mange flyulykker og kritikkverdige hendelser.

VERSTE FLYULYKKE I 2010: 158 mennesker omkom da et Boeing 737-800-fly fra Air India Express krasjet under landing i Mangalore i mai i fjor. Foto: AFP

India var åsted for verdens verste flyulykke i fjor da et Boeing 737-800-fly fra Air India Express skulle lande i Mangalore 22. mai. Flyet kom fra Dubai. Landingen gikk fryktelig galt: 158 mennesker døde.

Kapteinen sov

Havarirapporten etter fjorårets største flytragedie fastslår at kapteinen var forvirret etter å ha sovet i en time og 40 minutter før flyet landet. Flyet raste utfor rullebanen og krasjet.

LES OGSÅ: Her skjer de fleste flyulykkene

En oversikt VG trykket i 2009 viste at indiske fly har vært involvert i to av verdens fem mest alvorlige flyulukker gjennom tidene.

Nektes opptak?

Star Alliance, der blant andre SAS og Thai er med, vurderer å nekte Air India medlemskap i alliansen. Dårlig sikkerhet skal være en av årsakene, skrev VG så sent som i forrige uke.

Den teoretiske opplæringen i Air India er god, men den praktiske oppfølgingen skal være så dårlig at selskapets erfarne piloter ikke stoler på sine egne styrmenn.

- Ikke verd riskoen

Amerikaneren Bob Haygooni, som har 30 år i United Airlines bak seg, forlot Air India etter 16 måneder. Han syntes ikke at lønnen var verd risikoen. Til Herald Tribune forteller Haygooni hvordan han som passasjer besøkte sine nye kolleger i cockpit under en flyging.

LES OGSÅ: KIna skal bygge 45 nye flyplasser

- De hadde dekket vinduene med avispapir for å holde solen ute, og fløy blindt, forteller han.

- Jeg har aldri sett maken i mitt liv som pilot, og fatter ikke hvordan et flyselskap kan spille rulett med sikkerheten på en slik måte.

LES OGSÅ: Her er flyplassene med flest forsinkelser

En annen pilot - Alexander Garmendia, som begynte i Air India i 2009 etter et liv som kaptein i American Airlines - sluttet raskt på grunn av manglende sikkerhet.

- Selskapet er så langt unna «ballen» at de aldri vil få tak i den, var hans kommentar etter oppsigelsen.

Bli tilhenger av VG Reise på Facebook!

Klikk deg frem til din drømmedestinasjon