FacebookTwitterEmail
Reise Logo
Magnifying glass

Norwegian snur etter is-trøbbel: Betaler erstatning likevel

Av Mona Langset04.03.16 11:16 | Oppdatert: 04.03.16 12:12

Del saken på:

Norwegian avslo erstatningskrav fordi flyet ble kansellert på grunn av ising - i januar. Men nå har flyselskapet snudd: Håvard Eriksen får økonomisk kompensasjon likevel.

Snuoperasjonen kommer etter at VG skrev om passasjer Håvard Olerud Eriksen som skulle reist til Gran Canaria den 21. januar.

Selv om man skulle tro at ising i Norge i januar er helt vanlig, fikk han altså avslag på sin søknad om erstatning fordi Norwegian mente at is-problemene som forårsaket kanselleringen av flyet, var ekstraordinære og utenfor deres kontroll.

Annonsørinnhold

Under slike omstendigheter kan flyselskapets plikt til å betale erstatning bortfalle.

Men en annen passasjer på den samme flygingen til Gran Canaria fikk økonomisk kompensasjon etter å ha klaget.

Da Hjalmar Broch leste om Håvard Olerud Eriksen i VG, skjønte han raskt at det dreide seg om det samme flyet han selv skulle reist med den 21. januar.

Se saken her: Norwegian-flight avlyst på grunn avising – kunde nektes erstatning

I likhet med Håvad Olerud Eriksen fikk han forkortet ferien med ett døgn.

I likhet med Håvard Olerud Eriksen klaget han til Norwegian. Broch sendte et langt brev med kritiske spørsmål.

Spørsmålene fikk han ikke svar på. Men Norwegian overførte 400 euro til Broch og til hans kone, uten at de en gang hadde bedt om økonomisk kompensasjon i klagebrevet.

400 euro tilsvarer den erstatningssummen passasjerer har krav på dersom flyginger til Gran Canaria blir kansellert uten at det foreligger ekstraordinære omstendigheter.

Les også: 5000 krever erstatning etter flyforsinkelser

– Jeg har intet imot å få 800 euro inn på konto. Men jeg var i utgangspunktet bare interessert i å stille kritiske spørsmål, først og fremst om svært mangelfull informasjon fra det spanske mannskapet som snakket dårlig engelsk. Og om manglende vann i vaskene på toalettene. Og om manglende mat og drikke om bord. Jeg fikk ingen gode svar på disse spørsmålene. Virker som om de sendte oss penger bare for at vi skulle slutte å spørre, sier han.

Les også: Dette har du krav på når flyet er forsinket

Saksbehandlingsfeil

Det er forholdene på dag to, som gjør at Norwegian nå skifter mening, og gir Håvard Olerud Eriksen den samme kompensasjonen som Hjalmar Broch og hans kone fikk.

– Her har det dessverre skjedd en feil i vår saksbehandling. Flygingen som ble kansellert på grunn av ising av motoren var utenfor Norwegians kontroll og passasjerene får dermed ikke EU-kompensasjon, sier kommunikasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen i Norwegian.

– Våre saksbehandlere forholdt seg kun til denne flygingen da de behandlet Olerud Eriksens sak og ikke det faktum at neste dags flyging ble forsinket på grunn av en teknisk feil definert som innenfor Norwegians kontroll. Dette ble det imidlertid tatt høyde for da vi leste brevet fra Broch.

Både Broch og Olerud Eriksen skal derfor ha samme kompensasjon. Vi beklager virkelig at Olerud Eriksen har måttet bruke så mye tid på denne saken som ene og alene er Norwegians feil, sier Sandaker-Nielsen.

Om spørsmålene Broch stiller, sier kommunikasjonssjefen:

– Vi har lest brevet fra Broch og er lei for at han ikke var fornøyd med hvordan vi håndterte denne situasjonen. Vi setter samtidig pris på gode og konstruktive innspill som vi tar med oss videre.

En ordinær av-isingsdag

Norwegian fastholder at det var ising som førte til at flyet den 21. januar ikke kom seg til Gran Canaria. Kø ved avisingen gjorde at de ikke kom seg på vingene i tide.

Likevel var dette en helt ordinær vinterdag på Oslo Lufthavn, med et normalt omfang av avising, ifølge kommunikasjonssjef Kristian Løksa i Avinor.

SAS hadde ingen problemer på grunn av is denne dagen. Selskapet hadde riktig nok seks kansellerte flyginger fra OSL, men det skyldtes andre problemer enn is, ifølge informasjonssjef i SAS Knut Morten Johansen. Alle passasjerene deres ble booket om til andre flyginger få timer før eller etter de skulle ha reist.

Husker du? Grønt lys for Norwegians datterselskap i Irland

Irsk Norwegian

Maskinen som skulle flydd passasjerene fra Gardermoen til Gran Canaria om ettermiddagen den 21. januar, tilhørte Norwegians irsk-registrerte datterselskapet Norwegian Air International. (NAI)

Dette flyet har base i Spania og spansk mannskap. Da det ikke kom av gårde fra OSL til planlagt tid, ville mannskapet fått for lang arbeidsdag til at det kunne fly tilbake til Gran Canaria samme dag. Norwegian klarte ikke å skaffe reservemannskap, derfor måtte passasjeren vente til neste dag.

Informasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen avviser at det spanske mannskapet måtte erstattes med nytt spansk mannskap, slik at det var grunnen til at de ikke kom seg på vingene.

– Hvis EU-selskapet vårt trenger ekstra mannskap som i dette tilfellet, kan en løsning være at den skandinaviske operasjonen stepper inn. Denne dagen var det dessverre ikke nok tilgjengelige piloter og kabinpersonale i reserve. sier han.

Les også: Har ventet i ti måneder på pengene etter Dreamliner-forsinkelse

Forbruker Europa: – Klag

– At Norwegian endret mening i denne saken, viser nok en gang hvor viktig det er at flypassasjerer kjenner sine rettigheter og sender inn klager, sier leder av Forbruker Europa, Ragnar Wiik.

Bare mellom fem og ti prosent av flypassasjerer som har rett til økonomisk kompensasjon, ber om dette, viser beregninger foretatt av de europeiske forbrukerorganisasjonene.

– Bare i Norge utgjør kompensasjoner ingen har gjort krav på i 2015 om lag 1 milliard kroner, sier Wiik.

Det er fullt mulig å klage selv. På forbrukerrådets nettside finner du lenker til klageskjema hos de ulike flyselskapene.

Hva du faktisk har krav på av finner du lett ut av via Forbrukerrådtes Flykalkulator.

Etter en dom fra EU domstolen i fjor er det enklere å få standarderstatning ved forsinkelser over 3 timer og kansellering grunnet teknisk svikt.

Klikk deg frem til din drømmedestinasjon