FacebookTwitterEmail
Reise Logo
Magnifying glass

Flyselskap hjelper reisende å unngå babyer: Uaktuelt for Norwegian og SAS

Av Martin Thronsen 01.10.19 11:21 | Oppdatert: 07.10.19 12:19

Del saken på:

Å havne i nærheten av småbarn på lange flyturer kan være slitsomt. Derfor har et japansk flyselskap innført et nytt bookingverktøy til jubel fra mindre barneglade reisende. Men våre hjemlige flyselskaper vil ikke prøve noe lignende.

Når du går på internett og skal booke en langdistansebillett med flyselskapet Japan Airlines (JAL), vil det automatisk dukke opp et barnesymbol i bookingkartet der reisende med barn fra to år eller yngre allerede har fått reservert seter, kunne nylig blant annet CNN berette.

Hensikten er å advare andre passasjerer slik at de kan bestille plassene sine langt fra disse setene for å unngå babygråt, ubehagelig bleielukt og andre særegenheter fra de minste blant oss.

Begeistring og forargelse

Responsen fra publikum i sosiale medier bød på alt fra lovprisning av det japanske flyselskapet for å være nyskapende og vise hensyn til passasjerers ønske om fred og ro under flygingen, til anklager om at selskapet er barnefiendtlig og at det spiller på lag med intolerante passasjerer.

Blant våre lokale flyselskaper er det foreløpig laber stemning for å prøve noe lignende.

– Vi har generelt ikke mange klager når det gjelder barn, eller spedbarn for den del, så det blir ikke aktuelt for oss å gjøre noe ekstraordinært knyttet til setevalg, sier Knut Morten Johansen, pressekontakt i SAS.

– Ingen planer om noe slikt

Heller ikke i konkurrenten Norwegian er det noen barnlig begeistring over ideen.

– Hos oss er alle like velkomne, uansett alder, og vi har ingen planer om å innføre noe slikt, sier Charlotte Holmbergh Jacobsson, presseansvarlig i Norwegian.

Hun peker på at det japanske tiltaket også vil ha visse utfordringer i praksis:

– Det er nok ikke helt ukomplisert for Japan Airlines å tilby dette, ettersom det er fullt mulig å bytte sete tett opptil avgang – dermed har man likevel ingen fullstendig garanti for at man ikke havner i nærheten av en baby.

JAL: Ikke barnefiendtlige

At det nye online-verktøyet ikke kan garantere at man ikke havner i nærheten av en baby, har Japan Airlines selv vært tydelig på.

Dessuten understreker de at systemet ikke vil fungere dersom flyet må byttes ut med et annet kort tid før avgang, og at bookingkartet med babyikonet bare vil dukke opp når man bestiller gjennom selskapets egen nettside, ikke hvis man booker via en annen aktør.

Hva med andre «naboplager»?

Det japanske flyselskapet var også raskt på banen med å understreke at de ikke er barnefiendtlige, og viser til at de blant annet lar barnefamilier gå om bord i flyet først, og at barnevogner sjekkes inn gratis.

Om Japan Airlines og andre flyselskap fremover også vil vurdere å gjøre endringer i bookingsystemet som kan advare mot eksempelvis passasjerer som blir overstadig beruset, høylytte snorkere, notoriske prompere, folk som sikler på sine medpassasjerer når de sover eller passasjerer som lener setet sitt bakover under måltider – vel, det gjenstår å se.