FacebookTwitterEmail
Reise Logo
Magnifying glass

Københavns nye sykkel-glis

Av Vidar Enerstvedt06.07.14 12:56

Del saken på:

Danmarks hovedstad har mål om å være verdens beste sykkelby – og har investert i topp moderne nye bysykler.

Har innebygget nettbrett og el-motor

ELEKTRISK: De nye syklene fases inn fortløpende i København. Foto:Gobike,

De nye syklene ble først lansert i vår og er nå inne i sin første sommer som tjenere for turister og andre med ønske om å rulle seg rundt i København.

Du trenger ikke å slite deg ut på tur rundt i og rundt byen, og kan velge å bruke el-motoren for å hjelpe deg fremover. Innebygget nettbrett og GPS, med egne foreslåtte ruter, gjør det til en kunst å sykle seg vill.

Annonsørinnhold

Sykkelen lades når den ikke er utleid.

Foreløpig finnes det 250 sykler på 20 lokasjoner i København, men etter sommerferien fortsetter utrullingen til totalt 1860 sykler fordelt på 100 lokasjoner, opplyser Niklas Marschall i Gobike til VG.

MODERNE: De som leier syklene kan studere kart på det innebygde nettbrettet. Foto: GoBike,

Langt foran Oslo

Syklene finnes også i Forus Næringspark i Stavanger, og ifølge Marschall er de i drøfting om å levere til andre potensielle norske byer.

Det er flere år siden København tok mål av seg til å bli verdens beste sykkelby. Innen 2015 er målet at annenhver innbygger skal sykle til jobb.

Myndighetene har investert mange millioner kroner i prosjektet, og det er også blitt dyrere for kundene å leie sykkel. I utgangspunktet koster det 25 danske kroner i timen, men det finnes abonnementsordninger.

Norge ligger et stykke bak København når det kommer til sykkelforhold i byene.

- Det er fortsatt for lite tilrettelagt for sykling i norske byer, sammenlignet med København. Det gjør syklister utsatt for ulykker, sier kommunikasjonssjef Kristin Øyen i Trygg Trafikk til Teknisk Ukeblad.

Foto:Gobike,

I Oslo blir sykkelen brukt på 8,3 prosent av folks hverdagsreiser, noe som tilsvarer rundt 86.000 sykkelreiser om dagen, ifølge Bymiljøetaten. Målet er å få en sykkelandel på 12 prosent innen neste år.

- Andelen sykkelreiser i Oslo skal dobles til 16 prosent innen 2020. Oslo skal bli en sykkelby, sier samferdsels- og miljøbyråd Guri Melby til Aftenposten.

En undersøkelse gjort for Oslo kommune, viser at tre prosent synes Oslo er en god by å sykle i. I København mener 95 prosent det samme, ifølge Aftenposten.

Oslo kommune har et eget sykkelprosjekt, og har fått en strategi utviklet av det svenske analysebyrået Spacescape. De har tidligere utarbeidet blant annet Stockholms sykkelstrategi.

Klikk deg frem til din drømmedestinasjon