FacebookTwitterEmail
Reise Logo
Magnifying glass

Slik vil reisebransjen gi deg bedre miljøsamvittighet

Av Mona Langset24.01.19 17:43 | Oppdatert: 25.01.19 10:16

Del saken på:

Nordmenn ønsker å reise med bedre miljøsamvittighet – og mange er villige til å betale ekstra for det.

Det viser Virke Reiselivs siste befolkningsundersøkelse.

Fredag arrangerer de et seminar om bærekraftig reiseliv for sine medlemsbedrifter. Påmeldingen har vært så stor at seminaret må streames for at alle de interesserte reiselivsbedriftene skal få det med seg.

– Bærekraftige reisealternativer er fremtiden. Mange kunder ønsker et reisealternativ som gir dem bedre miljøsamvittighet og vi har grunn til å tro at etterspørselen etter slike reiser kommer til øke i årene som kommer, sier reiselivsdirektør i Virke, Astrid Bergmål.

Vil betale for bærekraft

I sin årlige befolkningsundersøkelse spør Virke om hvilke faktorer som påvirker folks ferievalg. Andelen som svarer «miljøhensyn» øker for hvert år. I år var det 33 prosent. I tillegg svarte fire av ti at de mener det er viktig at det legges til rette for bærekraftige reisealternativer. Halvparten av disse igjen svarer også klart ja på spørsmålet om de er villige til å betale mer for et reisealternativ som gir dem bedre miljøsamvittighet.

– Dette er godt nytt både for miljøet og for bransjen som ønsker å være en del av løsningen på bærekraftsutfordringene vi står overfor, sier Astrid Bergmål.

– Hadde ikke den beste løsningen vært å be folk slutte å reise? Eller i det minste begrense reisingen til et minimum?

– I en tid preget av økt populisme og polarisering er det viktigere enn på lenge at folk reiser, opplever nye kulturer og treffes. Når vi møtes er det lettere for oss å forstå og få tillit til hverandre. Samtidig bør vi alle tenke igjennom om det er måter vi kan reise mer bærekraftig på enn det vi gjør i dag, sier Bergmål.

Utarbeider miljøtiltak

Virke Reiseliv styrker nå sin satsing på bærekraft. Sammen med medlemsbedriftene skal de utarbeide konkrete tiltak for å gjøre bransjen grønnere og mer ansvarlig. Representanter fra blant annet Apollo, Ving, TUI, Hvitserk og Virke er med i en arbeidsgruppe som skal presentere nye tiltak allerede i høst. Gruppens arbeid kickstarter med miljøseminaret fredag.

– Reis kortere

Fremtiden i våre hender har klare råd til næringen:

  • Tenk «staycation,» altså ferieopplevelser i nærmiljøet, storbyer i togavstand, friluftsliv. Tenk kortere reisedestinasjoner, og unngå fly så langt det er mulig.
  • Samarbeid med togselskapene om bedre tilrettelegging for togferier.
  • Pakketurisme kan også foregå i Norge. Hvorfor ikke lage spesialløsninger à la chartertur i Norge rettet mot for eksempel barnefamilier?

– Vi må alle tenke nytt rundt egne ferie- og reisevaner. Særlig gjelder dette flytrafikken. Vi vet at vi har 11 år på oss til å gjøre de viktigste klimakuttene. Det er et tidsperspektiv luftfarten og reiselivsnæringen må forholde seg til. Den planlagte veksten i flytrafikken i tiåret som kommer er ikke bærekraftig. Det er ingen tvil om at det som vil monne mest er om vi flyr mindre. Da må det også bli billigere å velge miljøvennlig transport og ferie, sier leder i Framtiden i våre hender Anja Bakken Riise.

Ving, TUI og Apollo er blant selskapene som jobber aktivt for å gi kundene mulighet til å redusere eget fotavtrykk når de er på reise.

Fjerner plast

– Kundene våre etterspør mer miljøvennlige alternativer. Ett av områdene vi tilrettelegger for det på, er mat. Vi tilbyr økologisk og kortreist mat på våre egne konsepthotell, i tillegg til mye vegetarmat, sier Siri Røhr-Staff hos Ving.

Ving merker i tillegg økt etterspørsel etter miljømerkede hoteller.

– På flyene skjer det også mye nytt. Vi har de senere årene minsket utslippene på Thomas Cooks fly med 20 prosent, og målet er å redusere med ytterligere 12 prosent innen 2020, sier Røhr-Staff.

Passasjerene har mulighet til å regne ut hvor mye utslipp reisen genererer, hvor mye det koster å kompensere for sin reise, og hvordan de kan betale for det.

– I tillegg har vi satt i gang store prosjekter som #noplaceforplastic, hvor Thomas Cook/Ving skal fjerne 70 millioner tonn med engangsartikler av plast i løpet av 2019. Vi har også tatt tydelige standpunkt i forhold til dyrevelferd, og blant annet fjernet dyreparkene SeaWorld og Loro Parque fra vårt utfluktsprogram, sier Siri Røhr-Staff.

Klimakompenserer

– Kundene våre som er opptatte av dette setter stor pris på at Apollo er Travelife-sertifisert, sier Beatrize Rivera i Apollo. Travelife er en omfattende bærekraft-sertifisering.

I liket med Ving, tilbyr Apollo sine kunder å betale klimakompensjon for flyreisene.

– For å gjøre det enklere for kundene å klimakompensere har vi samlet flere mulige organisasjoner man kan velge mellom på nettsidene våre, slik at de selv kan velge hva som passer dem best, forklarer Rivera.

Apollos gjester etterspør også kortreist mat, og om den kildesorteres.

– Det er den, og det gjøres på mange av hotellene våre. Kortreist mat er en viktig del av alle våre konsepthoteller. På vårt nyeste Mondo-konsept (Mondo Boutique) har vi også utelukkende valgt å bruke lokale håndverkere, designere og materialer.

– I tillegg samarbeider Apollo tett med SOS-barnebyer, ECPAT og World Animal Protection, forteller Beatriz Rivera.

Egen side for miljøvennlige hoteller

I 2017 utførte TUI en undersøkelse i seks land der 7 av 10 svarte at de er villige til å tilpasse ferieplanene dersom det er mer gunstig for miljøet. For å hjelpe kundene til å gjøre riktige valg, har TUI blant annet opprettet en egen nettside for sine bærekraftsertifiserte hoteller (Travelife).

Selskapet har ansatt en egen bærekraftsansvarlig som jobber 100 prosent med hvordan selskapet kan bli mer miljøvennlig. TUI er også opptatt av å redusere utslipp fra fly.

– Vi har verdens mest karboneffektive flyselskap, kåret av Atmosfair. Ny flyflåte, effektive reduksjonstiltak om bord og høy «loadfaktor» bidrar til dette, forteller Nora Aspengren. .

– TUI er eneste reisekonsern i verden som er medlem av FNs Global Compact. Vi er også listet på Dow Jones Sustainability Indices (DJSI).

– Vi har mye mer på agendaen og det er viktig at vi tar dette på alvor. Vi som selskap skal drive utviklingen videre, vi skal gjøre det enkelt for våre kunder å ta mer bærekraftige valg og vi skal også bidra til at våre samarbeidspartnere i inn- og utland kan gjøre det samme, sier Nora Aspengren.