FacebookTwitterEmail
Reise Logo
Magnifying glass

Gebyrsjokk for avbestilling av sydentur

Av Mona Langset06.02.19 16:19 | Oppdatert: 06.02.19 17:38

    Del saken på:

    Hvis du likevel ikke kan reise på den ferien du har bestilt, kan det bli dyrt å være hjemme. Ving har firedoblet avbestillingsgebyret.

    En VG-leser brente seg nylig på dette da han skulle avbestille pakketuren for kona og de to barna deres til Gran Canaria i påsken. Planen var at han selv skulle være hjemme og jobbe mens de tre dro på ferie. Men de endret planer, og fant ut at alle fire skulle reise sammen i vinterferien i stedet.

    – Vi kjøpte ny tur, og tenkte at et avbestillingsgebyr på 500 kroner per person for turen i påsken var greit. Men vi fikk gebyrsjokk da det kostet 2000 per person, sier han til VG.

    Familiefaren forteller at han har vært Ving-kunde i 20 år, og at avbestillingsgebyret alltid har vært 500 kroner så lenge man avbestiller før det er 42 dager igjen til avreise. Men nå fikk han beskjed av kundeservice om at de endret avbestillingsreglene i januar 2019.

    – Vi avbestilte 65 dager før avreise, så jeg trodde vi var ute i veldig god tid, sier han.

    Ving: Gebyret dekker ikke vårt tap

    Ansvarlig for Vings kundeservice, Marie-Anne Zachrisson sier hun forstår at kunden reagerer hvis han tidligere fikk avbestille charterferien for kun 500 kr og nå mistet hele sitt depositum.

    – Det som er realiteten er at vi har regnet på den økonomiske risikon vi løper og de kostnadene vi har ved å selge charterpakken på nytt etter at den kanselleres. En reise som en kunde kan ha kjøpt for et halvt år siden, ja kanskje et helt år før avreise, faller i verdi når vi skal prøve å selge den på nytt nærmere avreise. Da dekker heller ikke 2000 kroner alltid vårt tap, men vi har lagt oss på et snittnivå fra 1. juli 2018 som vi mener er rimelig, sier hun.

    Zachrisson påpeker at kunder som pakker sin egen ferie med rutefly vet at de ofte risikerer å miste hele beløpet hvis de har valgt å kjøpe flybilletter og hotellovernatting uten å betale mer for å ha endringsmuligheter.

    – Vi har vår Avbestillings- og Endringsforsikring til de kundene som ønsker å minimere risikoen for kostnader hvis de må endre eller avbestille sin reise. Jeg går ut fra at denne kunden ikke valgte å kjøpe denne. I tillegg har vi åpent kjøp i syv dager for dem som bestiller i god tid før avreise som en mulighet for dem som vil holde reisen i noen dager før de betaler, sier hun.

    Reiseforsikring

    Alle reiseforsikringer, inkludert den som følger med mange kredittkort, dekker avbestilling av ferier. Men den gjelder bare ved dokumentert sykdom eller andre ekstraordinære omstendigheter. Den dekker ikke at noen bare endrer ferieplaner.

    Alle de store pakkereiseoperatørene tilbyr sine kunder å kjøpe avbestillingsbeskyttelse sammen med reisen. Det er varier fra selskap til selskap hva denne dekker.

    Med Vings avbestillingsbeskyttelse kan du endre reisen uansett grunn inntil 30 dager før avreise. Men du får ikke pengene tilbake uten at det er sykdom eller andre alvorlige omstendigheter.

    Dette er avbestillingsreglene for pakkereiser med charterfly:

    Ving

    • Tidligere enn 15 dager før avreisedøgnet: Refusjon av innbetalt beløp minus depositum og eventuell avbestillingsforsikring. Depositumet er på 2000 kroner per person for reiser i Europa og 4000 utenfor Europa.
    • Senere enn 15 dager før avreisedøgnet: Ingen refusjon ut over offentlige avgifter.

    TUI, Apollo og Solia

    • Tidligere enn 42 dager før avreisedøgnet: Refusjon av det innbetalte beløpet minus et gebyr på 500 kroner per person.
    • Fra og med 42 dager, til og med 15 dager før avreisedøgnet: Refusjon av det innbetalte beløpet minus depositum og eventuell avbestillingsbeskyttelse.
    • Mindre enn 15 dager før avreisedøgnet: Ingen refusjon ut over offentlige avgifter.

    Amisol

    • Tidligere enn 42 dager før avreisedøgnet: Refusjon av det innbetalte beløpet minus et administrasjonsgebyr på 1000 kroner per person.
    • Fra og med 42 dager, til og med 15 dager før avreisedøgnet: Refusjon av det innbetalte beløpet minus depositum. Depositumet er også på 1000 kroner per person
    • Mindre enn 15 dager før avreisedøgnet: Ingen refusjon ut over offentlige avgifter.

    Når charterselskapene bruker rutefly gjelder egne regler. Da taper den reisende hele prisen for flybilletten dersom den avbestilles etter at ruteflyselskapet har utstedt den.

    Selv om offentlige avgifter, som passasjeravgift på fly, bortfaller når passasjeren ikke reiser, tar charterselskapene et forbehold om at de kan beregne seg et “rimelig gebyr” for å inndrive dette. I praksis vil det si at kunden ikke kan regne med å få mange kroner tilbake hvis de avbestiller når det er mindre enn to uker til avreise.