FacebookTwitterEmail
Reise Logo
Magnifying glass

VG gir deg reiselyst

Av Jostein Matre 29.01.13 08:18 | Oppdatert: 29.01.13 09:24

    Del saken på:

    I morgen kan du holde VGs flunkende nye reisemagasin i glanset papir mellom hendene.

    I den utgaven kan du lese om Roma, storbyen flest nordmenn ønsker å dra til, om det ukjente Thailand, om Svalbards villmark, om klassiske matretter fra Kanariøyene og en grundig guide til ulike safaridestinasjoner i Afrika.

    Men magasinet byr også på mye småstoff, med gode råd og tips, samt kjendisintervju.

    - Jeg synes det er et interessant og godt magasin. Jeg har faktisk vært på svært mange av reisemålene selv, så jeg kunne sjekke om det var relevante reiseråd. Og det var det, sier ansvarlig redaktør og administrerende direktør Torry Pedersen, som likevel legger til:

    - Men som med alt annet vi driver med kan vi til enhver tid bli bedre.

    I år er planen at det 40 sider store magasinet skal komme ut tre ganger. Om det blir flere utgaver årlig i fremtiden, avhenger av hvordan leserne og annonsørene tar imot det nye produktet. VG-sjefen er optimistisk.

    - Det er slik at nordmenn reiser mye. Vi vet at vi reiser stadig mer. Vi reiser lengre og mer eksotisk. Da mener vi at det er et godt tilbud til våre lesere. Her kan de få gode råd og inspirasjon til reisemål, sier Pedersen.


    Å satse på enda et nytt papirprodukt så kort tid etter at VG Helg ble «oppusset», og i en verden med synkende opplagstall, bekymrer ham ikke nevneverdig.

    - Papiropplaget kommer til å fortsette å gå ned, men det er fortsatt kvaliteter ved papir som vil vare i lang tid ennå. Det å utvikle papirporteføljen er også viktig, avslutter Pedersen.

    Utgivelsen av magasinet markerer starten på en uke med mye reisestoff i VG. Blant annet kan leserne på VG Nett få svar på det de lurer på om sine drømmereiser i nettmøte med VGs reisereportere onsdag.

    TETT PÅ NETT I MORGEN KL 13: Spør VGs reisereportere om din drømmereise. Send inn spørsmål allerede nå!

    Sterkt ønske

    Ideen til magasinet var det journalistene i VGs reiseavdeling som kom med da det ble klart at VGs tidligere fredagsmagasin skulle legges ned. Dette hadde reise som tema 6-7 ganger i året. Klarsignalet kom fra ledelsen i slutten av november, og måtte være på gaten to måneder senere. Det ga ikke all verden tid til å utvikle et produkt helt fra bunnen av.

    - Dette har vært et sterkt ønske fra avdelingen, så det har vært motiverte folk som har stått på for å få det i havn, sier avdelingsleder for VG Reise, Margrethe Assev.