FacebookTwitterEmail
Reise Logo
Magnifying glass

Svømmebasseng og utsiktssalonger: Slik blir Hurtigrutens nye milliardskip

Av Rune Thomas Ege21.04.16 15:32 | Oppdatert: 21.04.16 17:22

Del saken på:

Svømmebasseng, ekspedisjonsbåter, private balkonger og en utsiktssalong cruisebransjen aldri har sett maken til: Dette blir Hurtigrutens nye skip.

Sikrer flere hundre norske arbeidsplasser

- En helt fantastisk dag!

Slik er Hurigruten-sjef Daniel Skjeldams korte oppsummering av dagen.

Annonsørinnhold

Da VG snakker med ham torsdag ettermiddag, har det bare gått noen minutter siden selskapet offentliggjorde den største investeringen i selskapets 120-årige historie:

Inntil fire nye, spesialbygde ekspedisjonsskip, designet og bygget av norske verft.

- Vi har vært gjennom en tøff omstilling over flere år, der de ansatte har brettet opp ermene og virkelig gitt jernet for å skape overskudd. Det ser vi resultatene av nå, sier Skjeldam.

Skipene blir 140 meter lange, får plass til om lag 600 passasjerer og skal etter planen settes inn på ekspedisjonscruise i Arktis,Antarktis og Grønland.

- I utgangspunktet er dette en ekspansjon av flåten vår, som også gjør det mulig med en ekspansjon til nye områder, sier Skjeldam.

VG PÅ EKSPEDISJONSCRUISE: Slik er drømmen om Antarktis

Dermed befester de Hurtigrutens posisjon som verdens største på polarcruise rundt de to polområdene.

Rederiet er foreløpig tilbakeholdne om hva som skjuler seg bak skipenes rød-svart-hvite ytre - som er designet av den norske yachtdesigneren Espen Øino, sammen med Rolls Royce Marine. Som E24 ganske riktig påpeker, står Øino bak noen av de villeste superyachtene som er bygget, og holder til i Monaco.

Designskissene VG har fått tilgang til, røper flere nyvinninger på skipene:

**I et dekk som strekker seg rundt hele baugen forut i skipet (se bildet over), et område som på de fleste cruiseskip og ferger brukt til fortøyningstrosser, ankere og teknisk rom, har Hurtigruten i stedet satt inn en spektakulær utsiktssalong. Skissene viser gigantiske glassvinduer med det som vil bli spektakulær utsikt.

**Baugen, ett dekk lengre opp, skal også brukes som utsiktsplattform når været tillater det.

- Det har fungert som samlingspunkt på noen av våre tidligere skip. Så det har vært viktig for oss å få inn på de nye skipene, sier Skjeldam.

**Hele det øverste dekket består av enorme glassvinduer, med en utsiktssalong helt forut – over broen. Her skal det etter det VG får opplyst plasseres salong, kafé og bar.

**Opp fra det øverste dekket, rett i forkant av skorsteinen, viser skissene et lite «utsiktstårn». Her vil det trolig bli plassert boblebad og badstuer – også de med solid utsikt.

**Helt akterut vil skipene trolig få oppvarmet utendørsbasseng, får VG bekreftet. Det er bare ett av Hurtigrutens skip som i dag har basseng.

**Som de første i flåten får skipene et stort antall private balkonger. Balkonglugarene finnes på tre av skipets (minst) ti dekk, og på to av dem strekker balkongene seg langs hele skipssiden.

- Gjestene våre vil ha flere balkonger og større vinduer i lugarene. Det vil vi gi dem. Å sitte på sin egen balkong og se naturen gli forbi er en sjelden opplevelse, sier Skjeldam.

**Skipene får flere suiter enn sine forgjengere. Forut på hver side rett under brovingene viser tegningene to gigantiske balkonger som ut fra tegningene er 4-5 ganger så store som resten og utsikt både forut og til siden.

- Det er ikke endelig bestemt hvor suitene skal ligge. Men det er et bra sted for balkonger, ja, sier Skjeldam.

**Skipene får en plattform for bruk av små, hurtiggående lettbåter - enten på sidene eller helt akterut, som kan skysse passasjerene i land under ekspedisjonscruisene.

- Det er viktig for oss å gjøre på logistikken og mulighetene på dette dekket bedre enn i dag, sier Skjeldam.

**Interiøret skal preges av «moderne, men flott norsk design», ifølge Skjeldam. Hurtigruten er i ferd med å oppgradere flere av sine andre skip, og designet har skapt diskusjoner.

SE BILDENE: Slik blir Hurtigruten «norskere»

Sikrer arbeidsplasser

Det er ikke bare hos Hurtigruten at jubelen står i taket torsdag. I konkurranse med 11 verft over hele verden, var det Kleven verft i Ulsteinvik som vant milliardkontrakten.

- Det er klart at det følelsesmessig er godt at skipene våre hver eneste dag vil seile forbi verftet som bygger fremtidens hurtigruter, sier Daniel Skjeldam til VG.

- Det er også et tegn på at norsk skipsindustri er svært konkurransedyktig og i absolutt verdensklasse, sier Skjeldam.

Også for Kleven vil hurtigrutekontrakten være en av de største i selskapets historie, skriver E24. Ifølge administrerende direktør Ståle Rasmussen vil oppdraget bety økt aktivitet i Ulsteinvik i årene framover.

– Vi ser for oss at 150 til 200 verftsansatte vil være involvert til enhver tid, i tillegg til to til tre ganger så mange på underleverandørsiden, sier Rasmussen til E24.

Polar-gigant

Tre av dagens hurtigruteskip er bygd ved Kleven. Det siste skipet som ble levert fra verftet var MS «Finnmarken» i april 2002.

Det er mer enn ti år siden sist Hurtigruten bestilte nybygg. Også den gangen var det et ekspedisjonsskip - det langt mindre cruiseskipet «Fram».

BILDER OG VIDEO: Her brytes «Fram» ut av isen

Siden den gang har Hurtigruten vokst seg til en gigant i cruise i polare strøk. Rederiet er verdens største på cruise til Arktis. Når «Midnatsol» starter sine seilinger til Antarktis i høst, blir Hurtigruten størst også der.

- Vi seilte første gang til Svalbard i 1896, så vi har lange og stolte tradisjoner på denne typen cruise, sier Skjeldam.

Fokus på miljø

Ifølge pressemeldingen fra Hurtigruten blir skipene «helt i front når det gjelder bruk av nye miljøteknologiske skipsløsninger og fremdriftssystemer». Detaljene for hva dette betyr, er rederiet i ferd med å spikre.

Som VG skrev i november, har rederiet en drøm om å seile batteridrevne skip langs norskekysten.

Men en ting er allerede klart: De får med seg miljøorganisasjonen Bellona i arbeidet med å gjøre skipene mer miljøvennlige.

– Bellona er stolte over å være med på å utforme skipene sammen med Kleven Verft og Rolls-Royce, sier Bellona-leder Frederic Hauge til NTB, som legger til at miljøteknologi til sjøs handler om alt fra batteriteknologi, landstrøm, solceller, biodiesel og energistyring om bord.

PS! Det er ikke klart hva skipene skal hete. Navnene vil bli klare nærmere sjøsettingen.

Klikk deg frem til din drømmedestinasjon