FacebookTwitterEmail
Reise Logo
Magnifying glass

Verdens råeste berg- og dalbaner

Av Rune Thomas Ege08.08.11 18:11 | Oppdatert: 10.08.11 13:17

Del saken på:

JACKSON (VG) En av de råeste samlingene av berg- og dalbaner finner du rett sør for New York.

Hveselyden fra de hydrauliske bremsene gir en liten forsmak på hva vi har i vente. Foran oss ligger en kilometer irrgrønne skinner. 28 sekunder i himmelen. Eller helvete, alt ettersom.

Men for de fleste rundt oss er dette himmelen. Vognene på Kingda Ka, et sveitsisk-amerikansk fornøyelsesmesterverk med et prislapp på 140 millioner kroner, er fylt opp av medlemmer fra European Coaster Club (ECC).

BILDESPESIAL: Se flere bilder fra Six Flags

- Jeg var på ferie i Florida i 1996, og kjørte ale de store berg- og dalbanene jeg kom over. Da ble jeg hekta. Nå har jeg kjørt 465, i løpet av denne turen bikker jeg 500, sier Ole Bredesen-Vestby (38) fra Kongsvinger.

Sammen med en busslast andre entusiaster, som de kaller seg selv, skal han reise USA på kryss og tvers i ti dager. Målet: Kjøre så mange berg- og dalbaner som mulig.

- En må jo være litt gæren for å gjøre noe sånn, ler nordmannen.

For de mest entusiastiske er bussturen ikke nok. De følger på i privatbil for å rekke opp mot 20 fornøyelsesparker på ti dager. De er profesjonelle berg- og dalbanepassasjerer. Det er ikke jeg.

En høyttalerstemme jekker pulsen enda et hakk.

- Arms down. Get set. Hold on.

Nå er det ingen vei tilbake.

Mest av alt kjennes det som en velplassert knyttneve i mellomgulvet. Køen forsvinner et sted bak oss. Ett sekund. Min britiske sidemann åpner munnen i det som ser ut som et hyl. Men det kommer ingen lyd. To sekunder. Tre. Den amerikanske landsbygda farer forbi oss. Vi bikker 200 kilometer i timen.

Les også: Her er verdens bratteste berg-og dalbane

Så går det oppover. Rett oppover.

På 137 meter flater vi ut. Jeg rekker å tenke. Tenke at vi akkurat nå er 20 meter høyere enn Oslo Plaza. At det gikk fryktelig fort. At det egentlig ikke var så ille.

Så går det nedover igjen. Fra plassen forrest i det grønne toget ser vi ikke skinnene, ikke hva som venter - ingenting annet enn en parkeringsplass som kommer mot oss i litt for mange kilometer i timen. Vi er i fritt fall.

Like plutselig som det startet, er det over. Vi treffer selvfølgelig ikke bakken. Vi bøyer elegant av, sakker av og svinger rolig inn på den lille stasjonen igjen etter det som føles som et endeløst adrenalinrush. Ifølge brosjyren har det tatt 28 sekunder.

- Herregud. Det er.. helt.. helt rått! Det er først når du opplever noe slik du føler at du virkelig at du lever!

Mette Døving (37) fra Rykkin hopper opp og ned.

Hun er på toppen en rus av adrenalin og glede, som i temmelig nøyaktig 200 år har fått det til å krible i magen til mennesker verden rundt så snart de hører det magiske ordet «berg- og dalbane».

Rustningskappløp
- Hvorfor folk elsker berg- og dalbaner? Haha! Har du prøvd en selv eller?

Justin Garvanovic startet ECC for 22 år siden, og har nettopp blitt servert dagens dummeste spørsmål.

Artikkelen fortsetter under bildet.

De siste 22 årene har han sett hvordan berg- og dalbanene blitt større, raskere og villere. Og hvordan enkelte fornøyelsesparker har viklet seg inn i et rustningskappløp av kaldkrigsformat der det gjelder å overgå konkurrentene.

Noen av de villeste finnes i Six Flags Great Adventure midt mellom New York og Philadelphia. 14 forvridde stålmonstre snor seg mellom kunstige innsjøer, parker og butikker, og tårner over de flate New Jersey-jordene i en skyline som gir deg sug i magen.

Les også: Her er nyhetene i Europas fornøyelsesparker

Har kjørt 600 berg- og dalbaner

- Det er et mesterverk. Se der!

Nina Kleppe (36) fra Bergen peker nesten andektig opp mot det som skal bli hennes høydepunkt for dagen: El Toro.

I motsetning til storebror Kingda Ka er El Toro bygget av tre. Og til tross for flere forsøk, nekter berg- og dalbaneentusiastene fra ECC å sammenligne de to.

- Nei, nei, nei. Det blir som å sammenligne epler og pærer. Stålbaner er ikke det samme som trebaner. Sånn er det bare, får vi fortalt.

Som de klassiske berg- og dalbanene fra pirene langs California-kysten, på Coney Island eller Thundercoaster i Tusenfryd, buldrer El Toro av gårde på et spor bygget av tre.

Den er «bare» tredje brattest (76 grader), tredje høyest (57 meter) og tredje raskest (113 meter) i verden. Likevel har El Toro dundret inn i berg- og dalbanehjerter verden over. I 2010 ble den kåret til verdens aller beste berg- og dalbane i tre.

Derfor har Nina valgt ut nettopp El Toro til den spesielle anledningen. Det skal bli hennes berg- og dalbane nummer 600.

Artikkelen fortsetter under bildet.

- Det blir en slags besettelse. Du vil liksom kjøre alle banene. Du vil høyere og raskere, forklarer hun.

Runde tall går ikke upåaktet hen i fornøyelsesparkene. Bergenseren får gå foran køen, blir plassert foran og blir klappet av gårde.

1,5 minutt og 1,5 kilometer senere er hun tilbake. Hun har vært vektløs åtte ganger. Hun gliser fra øre til øre. Hun har kjørt sin bane nummer 600.

- De fleste synes jeg er ganske sprø. Og jeg er vel det.

Flere reisesaker fra USA:
Bo i Sopranos-land || Den ultimate bilferien: Rundreise i USA || TOPP 10: Ting å gjøre i Central Park || På kjøret langs Mexicogolfen

Andre ekstrembaner i verden

* FORMULA ROSSA i Ferrari World i Abu Dhabi er verdens raskeste berg- og dalbane med en toppfart på 240 kilometer i timen.

* 2479 meter lange STEEL DRAGON i Nagashima Spaland i Japan er verdens lengste berg- og dalbane.

* I Japan fins også verdens bratteste berg- og dalbane, TAKABISHA, med et fall på hele 121 grader - altså et fall som går innover.

* Rundt og rundt! COLOSSUS i Thorpe Park i England får det til å gå ordentlig rundt for deg! Den har ikke mindre enn 10 looper.

* Frister det ikke å dundre av gårde med G-krefter på 4,5 i seks sekunder i strekk? Da bør du holde deg unna TITAN i Six Flags i Arlington i Texas. I løpet av de 3,5 minuttene turen varer, får du også oppleve en "negative G camelback turn" og "double helix turn". Hva må enn det måtte være.

De skandinaviske

* SPEEDMONSTER er Tusenfryds svar på Kingda Ka, og åpnet i 2006. I 90 kilometer i timen slynges du gjennom «Norske-loopen», en loop du ikke finner noen andre steder i verden.

* Tusenfryds THUNDERCOASTER er Europas nest høyeste og nest raskeste berg- og dalbane i tre. Banen, som gjør deg vektløs 12 ganger, er en av verdens beste, ifølge kjennere.

Les også: VG Netts journalist tester Tusenfryds Spin Spider

* BALDER i Liseberg er Nordens største berg- og dalbane i tre. Den gjør deg vektløs 10 ganger, og konkurrerer med Thundercoaster om tittelen Skandinavias beste.