FacebookTwitterEmail
Reise Logo
Magnifying glass
SINTE: Asbjørg Hansen (64) og Terje Blomseth (66) fra Bergen tapte pengene sine da CanariReiser gikk konkurs. Foto: Bård Ove Myhr

200 gikk rett i feriefellen

Av Mona LangsetAv Jostein Matre Av Gjermund GlesnesAv Synnøve Åsebø19.02.12 19:15 | Oppdatert: 20.02.12 09:49

    Del saken på:

    GRAN CANARIA (VG) Like før avreise fikk CanariReisers kunder beskjed om at hotellferien de hadde betalt for i vinter var avlyst.

    Annonse

    Årsak: CanariReiser - et norskdrevet reiseselskap som formidler hotell på Gran Canaria - er konkurs. Konkursen kommer etter en langvarig økonomisk uenighet mellom CanariReiser og hotellkjeden Sun Hotels.

    Tilbake sitter over 200 nordmenn som har mistet drømmeferien. Alle har betalt inn hele eller deler av hotellregningen. Nå innser de at de har tapt flere tusen kroner. Mange av kundene har kontaktet Forbruker Europa for å få bistand.

    Annonsørinnhold

    VET DU NOE? TIPS OSS!

    Konk reiseselskap

    - Henvendelsene vi har fått går kort fortalt ut på at folk har betalt for et opphold de ikke har fått. Dette har de enten fått beskjed om i forkant av avreise, eller etter at de kom ned, sier leder i Forbruker Europa, Ragnar Wiik.

    Han er klar på at det er CanariReiser som har gjort seg skyld i kontraktsbrudd med kundene, ettersom det er de som har tatt betalt for en vare de ikke har levert.

    - Problemet i dette tilfellet er at det kan være noe uklart om det er norsk, eller spansk lov som gjelder. CanariReiser henvender seg til Norge, og slik sett gjelder norsk lov, men en konkurssituasjon i Spania faller fort under spansk lov, forklarer Wiik.

    Kansellerte hotell

    TAPTE PENGER: Asbjørg Hansen og Terje Blomseth. Foto: Bårde Ove Myhr

    Den 14. oktober 2011 kansellerte Sun Hotels alle bookinger CanariReiser hadde gjort. Dette fordi de mente at CanariReiser ikke hadde gjort opp for seg.

    Arvid Nordal i CanariReiser har i en e-post til kundene skrevet at Sun Hotels av «uforklarlige grunner» hadde kansellert alle vinterens bestillinger og beholdt pengene selv.

    Sun Hotels hevder på sin side overfor VG at CanariReiser skylder dem så mange euro at de ikke hadde annet valg enn å kansellere denne vinterens 85 bookinger for til sammen 201 gjester.

    Nordal bekrefter at CanariReiser skylder penger til Sun Hotels, men mener de burde fått mer tid til å gjøre opp for seg.

    Inkasso eller?

    - Normale prosedyrer er også her i Spania å sende ut purring, påkrav og videre til inkasso, og så eventuelt begjære skyldneren konkurs, skriver Nordal i en e-post til VG. De øvrige spørsmålene VG hadde, har Nordal ikke besvart.

    Sun Hotels mener de har sendt inkassovarsel.

    Her finner du mer reiseinspirasjon
    Annonse
     
    Klikk deg frem til din drømmedestinasjon