FacebookTwitterEmail
Reise Logo
Magnifying glass

Hurra, nå slipper du å busse til flyet på Gardermoen!

Av Dag Fonbæk31.08.12 10:30 | Oppdatert: 31.08.12 14:38

Del saken på:

Disse åtte flunkende nye «gatene» på Gardermoen - koblet til terminalbygget med en gangbru - sparer oss for tusenvis av traurige bussturer. Hurra!

Hvis du flyr innenlands...

Dermed kan vi slappe av, alle vi som fryktet flere år med utstrakt bussing mellom flyene og terminalbygget, fram til «nye» Gardermoen er ferdig utbygd i 2017.

Under byggeperioden er flere «gater» fjernet for å gi plass til anleggsmaskinene - men takket være ny-piren sydvest for dagens terminalbygg, reduseres bussingen av innlandspassasjerene til et minimum.

Annonsørinnhold

- Ja, det er vårt mål, bekrefter Thorgeir Landevaag, direktør for driftskoordinering på Oslo Lufthavn, overfor VG.

De utenlandsreisende må imidlertid belage seg på en del bussing i årene som kommer.

Kun innland

Mandag tas den i bruk - nye Pir Syd - som skal befordre millioner av innlands-passasjerer i flere år framover:
Kapasiteten er 300.000 passasjerer pr. «gate» pr. år - og piren får altså tilsammen åtte «gater».

Egentlig et provisorium til erstatning for «gatene» som må fjernes midlertidig under flyplass-utbyggingen - men siden norsk luftfart er full av eksempler på at provisorier forblir permanente, tipper vi at ny-piren til 160 millioner vil bli stående i all overskuelig framtid - i tråd med miljøbevegelsens krav.

OSLs utregninger viser for øvrig at prislappen på ny-piren ville blitt omtrent den samme om man skulle busse millioner av flypassasjer i et par år framover.

Lengre gangvei

Pir Syd er 300 meter lang, knyttet til hovedterminalen med en 250 meters gangbru med glassvinduer, som gir god utsikt mot flyene for alle som liker sånt.

Kanskje blir det flyplassens beste utsiktspunkt.

- Passasjerene som skal helt ytterst på piren bør beregne fem minutters gangtid fra sikkerhetskontrollen, sier Landevaag.

SAS, Norwegian og alle flyselskapene som flyr innenlands skal brukes den nye piren.

VG har prøvegått nybygget, som rett nok innebærer litt mer tråkking enn før, men når alternativet er venting og bussing, går vi gjerne noen tørrskodde skritt ekstra.

Rullebånd har man ikke tatt seg råd til å putte inn - men
markeringer i gulvet forteller oss hvor langt det er igjen å gå.

Strømuttak for PC

Den nye syd-piren er lys og luftig, forspent med ventestoler ispedd strømuttak for PC-bruk og mobilladere.

Design og skiltbruk kjenner du igjen fra hovedterminalen.
OSL-ledelsen har også tatt lærdom av at limtre er lite forenelig med utstrakt våtromsbruk døgnet rundt - så toalettene er denne gang lagd i mer robust og slitesterkt materiale.

Ingen butikker

Butikker, kiosker eller serveringssteder er det derimot ikke gjort plass til i ny-piren. Kanskje kommer det inn noen automater - men smartest gjør du fra deg shoppingen og matinntaket ute i «gamlepiren».

PS: Nye Pir Syd må ikke forsveksles med den nye 300 meter lange piren som skal bygges nordover fra midten av terminalbygget - et mye mer omfattende byggeprosjekt som kommer i gang for fullt til våren.

Bli tilhenger av VG Reise på Facebook

Klikk deg frem til din drømmedestinasjon