FacebookTwitterEmail
Reise Logo
Magnifying glass

Kunder føler seg lurt - lokket med gratis sydentur

Av Mona Langset30.05.15 17:53 | Oppdatert: 31.05.15 22:13

Del saken på:

Kunder tilbrakte to timer på møte med turoperatøren Kenba Group, som lovet dem en gratis sydentur.

Syden-premien er en uke til Tyrkia midt på vinteren

«Kjære NN. Et tilbud som dette har du nok aldri fått før.» Slik åpner brevet som har lokket hundrevis av nordmenn til å delta i en markedsundersøkelse om reisevaner, og få en gratis sydenreise som takk for hjelpen.

Sydenreisen viser seg å være en ukes tur til den tyrkiske rivieraen i første halvdel av desember eller i januar.

Det får ikke deltagerne vite før etter at de har sittet i halvannen time og fulgt med på presentasjon av selvskaptes øvrige reiser.

– Det er ingen ting som er en gratis lunsj, sier Arvid Uldal etter å ha vært med på et av møtene som nylig ble arrangert på Radisson Blu hotell i Oslo.

Les også:10 triks for en billigere ferie

Han gikk derfra uten å bite på hverken gratisturen eller noen av de andre tilbudene som ble presentert på møtet.

Reisearrangøren Kenba Group har kjørt et tett program med totimersmøter for spesielt inviterte gjester i 60-årsalderen de siste månedene.

VG har ikke mottatt noen personlig invitasjon, men vi meldte oss på via Kenba Groups nettside med oversikt over de planlagte møtene på Østlandet.

I overkant av 30 gjester var med på det samme møtet som oss. De fleste var par i 60-årsalderen.

12 «vinnere»

Blant de vel 15 parene ble det trukket ut 12 heldige vinnere som skulle få 1000 kroner i rabatt hvis de bestilte en av Kenba Tours øvrige reiser der og da.

De som valgte å slå til på dette måtte betale et depositum på 1500 kroner per person før de gikk fra hotellet.

Les også:Dro på chartertur - ble lurt av ferieflørten

Det var også mulig å reise på «Takk for hjelpen-turen» til den tyrkiske rivieraen på et tidspunkt med bedre klima enn midt på vinteren, men da var den ikke gratis lenger.

– Det er vel ingen som reiser på ferie til Tyrkia i desember eller januar! Da er det kaldt og mye regn, og slett ikke slik det ser ut på brosjyren, sa en av de skuffede deltagerne etter møtet.

– Vi dropper dette, selv om vi var så «heldige» at vi ble trukket ut. Når vi må betale til sammen 3000 kroner for ferien her og nå, uten å ha tid til å tenke oss om, er dette helt uaktuelt, sier Arvid Uldal.

Møtedeltager Berit Skinningsrud sier hun føler seg lurt etter å ha tilbrakt to formiddagstimer på Radisson Blu.

Flere av de andre gjestene sier at de følte seg lokket til å bli med på noe som viste seg å være noe helt annet enn de trodde det skulle være.

Invitasjonen til møtet var undertegnet «Adm. Dir B. Aksoy.»

Aksøy var ikke selv til stede. Det var til gjengjeld en tysk mann som presenterte seg som Roman, og som fortalte inngående om de ulike gruppeturene, samt en kvinne som presenterte seg som Therese og oversatte det tyskeren sa til svensk.

Da VG etter møtet ba om å få snakke med en som kunne uttale seg til journalister, fikk vi kontaktinfo til Stefan Marx. Han er oppført i Brønnøysundregistrene som kontaktperson og styremedlem i Kenba Group.

Les også:Nå får du drømmereiser på billigsalg

Sa usannheter

Vi fortalte Stefan Marx at Therese innledet møtet med på med å si at Kenba Group er et sveitsisk selskap som nå er i ferd med å etablere seg i Norge.

Hun sa at selskapet nå gjør markedsundersøkelser for å kartlegge hva slags reiser nordmenn vil ha.

Men selskapet er ikke nytt i Norge.

– Hvordan kan dere være uvitende om hva nordmenn vil ha når dere under navnene Oska Travel og Kenba Travel har vært medlem av Reisegarantifondet siden 2010?

– Selskapet Kenba Group er under en omstrukturering både når det gjelder eierstruktur, markeder og markedsføring. Vi har tidligere tilbudt reiser basert på en del «synsing» om hva våre kunder «sannsynligvis» liker.

Vi har de siste årene merket at vi lever i en verden i forandring. Mediebransjen merker dette daglig på kroppen med sviktende annonseinntekter og lignende. Vi merker at de tradisjonelle annonsene for de tradisjonelle reisene ikke gir god nok resultat lengre. Også vår hovedmålgruppe på 60 år og oppover er i en forandring – spesielt i Norge. I en jungel av markedsføringsmuligheter er de ikke alltid enkelt å treffe.

Derfor har vi bestemt oss for å ta en pust i bakken med vår tradisjonelle markedsføring og gjennomføre en grundig markedsundersøkelse først,

Som takk for hjelpen kan folk som kommer da få denne reisen i desember eller januar av oss. Mot et mindre tillegg kan man velge å reise til andre tidspunkter.

De som besøker våre arrangement, får dessuten også meget gode tilbud på de andre reisene vi presenterer, skriver Marx i en e-post til VG.

– Er dette den eneste markedsføringen dere har?

– Vi ser ikke på dette først og fremst som markedsføring. Vi har tidligere bruktmye penger på tradisjonell markedsføring som annonser, bilag og nettkampanjer blant annet i VG og Aftenposten. Dessverre gir ikke dette samme resultat lengre. Nå tar vi en pust i bakken og gjennomfører denne markedsundersøkelsen for å få innsikt i hvilken type av reiser vår målgruppe er interessert i, hvilke medier de bruker og hvor vi kan treffe dem. Resultatene vil sette premisser for vår fremtidige markedsplan.

Les også:Denne rivieraen er bare to timer unna

Inviterer bare eldre

På møtet VG deltok på var det i overkant av 30 mennesker i 60-årsalderen. Mange lurte på hvorfor akkurat de hadde fått personlig invitasjon til dette.

– Hvor har dere fått navnene og adressene deres fra?

– For vår markedsundersøkelse har vi definert en rekke demografiske og geografiske kriterier. Etter disse har et norsk selskap som er spesialisert på dette hjulpet oss med å finne frem til de rette personene for å få et bra gjennomsnitt innen vår målgruppe.

– Hvor stor andel av deltagerne bestiller vanligvis tur etter møtet?

– Dette er intern informasjon vi ikke ønsker å gå ut med. Vi håper på deres forståelse for det.

Vått tidspunkt

Flere VG snakket med var misfornøyd med at den lovede gratisturen var en reise til Tyrkia i desember eller januar når det er våtest og kaldest.

– Skjønner du at noen føler seg lurt til å bruke to timer på noe som ikke var det de trodde det skulle være?

– Vi får virkelig ikke mange slike reaksjoner. De fleste synes at de får veldig gode tilbud som takk for at de hjelper oss med å svare på noen spørsmål. Våre tilbud er mulig nettopp for at vi reiser utenom skoleferier og høysesong.

De som ønsker det får en fullspekket reise sørover mot kun å betale avgiftene på 391 kr. – akkurat som vi lover. Husk at desember og januar er kanskje «kalde måneder» i tyrkisk forstand. Men kommer man fra -15 i Norge så er en dag med +12 rene våren.

Dette er jo ikke en badeferie men en temareise der man med en jakke på opplever utrolige kulturskatter og lignende. I tillegg har våre hoteller blant annet innendørs basseng, en stor SPA-avdeling med tyrkisk bad og mye mer som våre gjester får bruke gratis. Disse har like høy standard i januar som resten av året.

Les også: Slik blir du lurt i utlandet

En av møtedeltagerne spurte spesielt om gratisturen innebar at de måtte være med på teppefabrikker og smykkefabrikker.

– Dette avviste Therese kategorisk. Men når vi finleser programmet for reisen til den tyrkiske rivieraen, inngår begge deler. Hvorfor feilinformerte hun om dette?

– Mange av våre reisende er interessert i de tradisjonelle varene som Tyrkia har vært kjent for i mange år. Som det står i programmet så stopper vi derfor under denne reisen på noen steder der det er mulig å lære seg mer om produktene og også å kjøpe disse om man vil. Det er dog helt frivillig om man da går inn i disse stedene, om man kjøper noe, eller om man tar seg en kaffekopp utenfor. Selvsagt må ingen være med inn i steder de ikke vil. Stoppene er tydelig nevnt i brosjyrene og i all skriftlig informasjon vi deler og sender ut, skriver Stefan Marx til VG. (Svarene hans er noe forkortet. red.anm.)

Flere av samme sort

Kenba Group er ikke det eneste selskapet som opererer på denne måten.

Forbrukerombudet har mottatt én klage på Kenba Group, og flere klager på andre selskaper i samme nisje.

– Markedsføringsloven forbyr villedende markedsføring. Markedsføringsloven er klar på at det anses villedende å hevde at noe er gratis hvis du i virkeligheten må betale noe for tjenesten. Det å omtale et salgsmøte som en markedsundersøkelse vil meget lett anses som villedende. Viktige forutsetninger for tilbudet må gå frem av markedsføringen på et tidlig tidspunkt og slike forutsetninger kan etter forholdene være begrensede tidspunkt for reisen og aktiviteter man må delta på, skriver fagdirektør Jo Gjedrem i en e-post til VG

Han understreker at Forbrukerombudet ikke har behandlet noen av disse klagene, derfor uttaler han seg kun på generell basis.