FacebookTwitterEmail
Reise Logo
Magnifying glass

Jo, det ER en ny flyopplevelse!

Av Martin Nilsen05.05.12 17:55

Del saken på:

Er det ikke bare enda et nytt fly ? Jo, men det gir deg faktisk en ny flyopplevelse. Bli med på en snartur om bord i Boeing 787:

VG har prøvefløyet Boeing 787 Dreamliner

Boeing 787 Dreamliner har denne uken vært på en snartur i Oslo, slik at Norwegian-sjef Bjørn Kjos stolt kunne vise frem nyskapningen.

Det er karbonfibermaterialene i den nye Boeingen som bidrar til at flyturen blir litt artigere enn hva du er vant til.

Flyskroget har langt færre avstivende konstruksjoner enn i konvensjonelle fly. Ikke bare gjør de råsterke, tynne materialene flyet lettere, de tillater større vindusflater og stor bagasjehylle i taket.

Bedre utsikt

Norwegians Boeing 787-er, vil få tre ganger tre seter i bredden. Med de store vinduene, 48 cm høye mot dagens 27-33 cm, kan du dermed sitte midt i flyet og likevel ha en viss utsikt ut.

VGTV: Begeistret Kjos i lufta - vil ha enda to Dreamlinere

Dette gir sammen med flykroppens bredde og store takhøyde, en økt romfølelse. Noen av de som plages av flyangst, nevner klaustrofobi som ett element til at de ikke trives om bord.

Karbonmaterialet tillater luft med mer fuktighet og mer oksygen i. Mindre hodepine på lange turer, og mindre tretthetfølelse, sies det.

Saken fortsetter under bildet...


Stille, stille

VG har kun fløyet halvannen time i Boeingen og kan ikke underskrive på fabrikantens påstander, men logisk sett stemmer dette.

Det vi kan skrive under på, er at flyet oppleves som meget støysvakt.

VGTV: Se det nye Norwegian-flyet her

Ved avgang tok vi plass like bak babord motor, det stedet i flyet som forventes å gi mest støy. Bjørn Kjos som satt i cockpiten, tvilte på om begge motorene var med, for det var tyst der forut.

Saken fortsetter under bildet...


Romfølelse

Lenger akterut lot vi oss skyve til himmels av de sterke Rolls Royce motorenes lekne krefter med det lette flyet, ikke mer enn ca 50 mennesker om bord, og derav en overbevisende take off-demonstrasjon som brakte oss til 3000 fot på ca ti sekunder.

Om bord leker alle seg med den elektroniske dimmingen av vinduene. Med sol i en hvit vinge rett utenfor vinduet ditt, kan du uten å lete frem solbrillene, dimme ned slik at 99 prosent av lyset stenges ute. Du får behagelige lysforhold på plassen din, og kan samtidig leke med tanken at du flyr på grensen til verdensrommet med dets dypblå hvelving.

Levende vinge

De tynne, elegante vingene vaier lett på utsiden, og du kan følge med på mange, små og lynkjappe rorutslag på flaps og balanseror. Dette er flyets automatiske anti-turbulens system som tar seg av «dumper og humper» i luftrommet du fyker gjennom. Spesielt artig er dette under innflyging, da blir det virkelig liv i vingen.

Det sies at opplevd turbulens er to til tre ganger mindre enn ordinært, dette er også vanskelig å kjenne når man ikke har noen referanse.

Men totalt gir Dreamliner en følelse av dempet, behagelig flukt mot målet.