FacebookTwitterEmail
Reise Logo
Magnifying glass

Anbefaler yoga på flyturen

Av Hege Lyngved Odinsen14.09.11 09:21

Del saken på:

(VG Nett) Pust dypt, finn roen og strekk. Yoga i luften kan gjøre godt for både kropp og sjel.

Det er CNN som har publisert 18 yogaøvelser for flyturen, og hevder at disse vil få deg til å føle deg bedre både underveis på flyturen og etterpå.

Øvelsene kan gjøres både i setet og i midtgangen, og er av det enklere slaget, blant annet pusteøvelser, nakkerulle, skulderstrekk og lårstrekk.

Hva er dine tips for en best mulig flytur? Del med andre VG-lesere nederst i saken!

LES OGSÅ: Kunsten å fly med andre

Strekk og bøy

Helse- og treningsrådgiver i VGs Vektklubb, Elisabeth Stigum, sier det er smart å tenke på blodsirkulasjonen og litt ekstra strekk og bøy når man er i lufta.

- Det trenger ikke nødvendigvis være yoga, mange føler kanskje at terskelen er litt høy for å gå i gang med det på et trangt fly. Men enkle spenning-og avspenningsøvelser for legg-, sete-, arm- og brystmuskulatur er vel så effektivt - og trolig mindre sjenerende for sidemannen, sier treningsrådgiver Elisabeth Stigum.

LES OGSÅ: 41 ferietips for deg som ikke vil fly

Et enkelt råd er å spenne en muskelgruppe i ti sekunder og så slappe av.

- Dette er enkel hverdagsmosjon som øker blodsirkulasjonen og velværen. Selv om det ikke er snakk om de store anstrengelsene er det nok til å holde maskineriet knirkefritt, sier Stigum.

FØLG VG REISE PÅ FACEBOOK!