FacebookTwitterEmail
Reise Logo
Magnifying glass

Dette hotellet er kun for kvinnelige gjester

Av Melina Pambou Sundfør Av Mona Langset16.09.19 17:21 | Oppdatert: 16.09.19 20:10

Del saken på:

Den spanske hotellkjeden Som Hotels har åpnet hotell kun for kvinner på Mallorca.

Mens flere hotellkjeder har forsøkt seg med egne rom eller etasjer tilrettelagt for kvinner, tar den spanske hotellkjeden skrittet helt ut med et hotell der menn ikke er velkomne i det hele tatt.

Dørene til hotellet åpnet i juni.

Skreddersydd hotell

Leder for Virke Reiseliv, Astrid Bergmål, synes det blir spennende å se om det er marked for dette.

– Jeg tror nok det kan appellere til en del venninnegjenger på tur eller til soloreisende som kanskje føler seg tryggere på et hotell med bare kvinner, sier hun.

Selv om norske charterhoteller i stadig større grad rendyrker konsepthoteller har ingen av dem planer om å tilby noe kun for kvinnelige gjester.

– Veldig mange av kundene våre er familier og par som reiser sammen, da vil vi heller legge til rette for at de får en fin ferie sammen, på samme hotell og rom, sier Nora Aspengren i TUI. Men legger til: Det er alltid spennende når noen prøver noe nytt, så vi får bare følge med og se om dette slår an hos norske kvinner.

Beatriz Rivera i Apollo sier at de ikke tror dette vil bli en stor trend, selv om det trolig vil ha PR-verdi fordi man tydelig vil skille seg ut, sier

Siri Røhr-Staff i Ving er mer positiv:

– Jeg synes absolutt dette er et spennende konsept, og det er godt mulig at det er liv laga. Da vi lanserte våre voksenhotell for mange år siden, ble det mye oppstuss. Hvorfor skulle man utelukke barn? Var ikke det veldig ukorrekt? Men det har jo vist seg at disse hotellene er elsket av alle som reiser uten barn og som ikke ønsker å forholde seg til andres barn når de er på ferie. Det er jo nettopp dette konsepthotell handler om – å skreddersy hotell til gjestenes behov.

Av kvinner, for kvinner

Administrerende direktør for Som Hotels, Joan Enric Capellá, bet seg merke i at det ikke var noe hotell rettet mot kvinner i Spania. Det ble derfor satt i gang en undersøkelse, som til slutt resulterte i hotellet Som Dona.

– Kvinner reiser stadig mer alene. Det er en klar trend. Resultatene av undersøkelsen viste at de fleste kvinner søker reiser drevet av sunne livsstilsvaner i sosialt samvær med andre kvinner, forteller Capellà i en pressemelding.

Etter at direktøren kom opp med ideen, utviklet hans kvinnelige medarbeidere prosjektet videre. Hotellet har dermed blitt et konsept utviklet av kvinner for kvinner.

– Alle slags kvinner er velkomne uansett seksuell legning og religion, eneste kriteriet er at man er over 14 år. Vi sikter oss inn på par, mødre med døtre, forretningskvinner og soloreisende, forklarer han.

Kvinners behov

Hotellet har fire stjerner, 39 rom, et basseng og en takterrasse. Det ligger i nærheten av havet og strender, for dem som ønsker å bytte bort bassenget for en dag.

– De 39 rommene på hotellet er store og lyse, og nøye designet for kvinner som ønsker å slappe av i et naturlig middelhavsmiljø. I tillegg er hver enkelt detalj fra utendørsbasseng, til restaurant og takterrasse, kvinneorientert, heter det i en pressemelding.

– Kvinner søker sikkerhet

Ifølge Bjørn Ove Grønseth, førstelektor i markedsføring og reiseliv ved USN Handelshøyskolen, har «kvinnelig dekor» på rom, og tilgang til hygieneprodukter for kvinner liten betydning for deres valg av hotell. Det er viktigere med trygghet.

– Mange kvinner vektlegger trygghet og sikkerhet, for eksempel lyse rom, opplyste ganger, godt lys i heis, og at de mottar varsling før romservice banker på døren. I tillegg er det viktig at det er pent, rent, god og sunn frokost, frukt, rolig atmosfære og lignende. Med andre ord, trygghet og sikkerhet er en faktor for mange kvinner, sier han.

Også Gudrun Helgadottir, professor i reiseliv ved Universitetet i Sørøst Norge, campus Bø, peker på forskning som viser at kvinner legger mest vekt på sikkerhet i valg av overnatting. Men hun legger til at denne forskningen er fra 1990-årene, og bygger på et lite kundesegment, som er amerikanske kvinner på forretningsreise.

– Det finnes lite ny forskning på dette, i likhet med kjønnsforskning i turisme for øvrig, påpeker hun.

Kvinnelig fokus

Den spanske hotellkjeden er ikke den første som har valgt å ha fokus på kvinner.

Blant annet har Jumeirah Emirates Tower i Dubai en egen etasje kalt Chopard Ladies Floor, og som navnet tilsier, er etasjen kun for kvinner. Her er hotellrommene utstyrt med yogamatter, produkter fra luksusmerke Chopard, og kun kvinnelig personale.

Også midt i fasjonable St. James i Mayfair i London, tilbyr hotellet Dukes London, Duchess Room Service for kvinner. Da får du blant annet rom med sminkespeil, ferske blomster og frukt, samt et utvalg av magasiner.

Grand Hotell i Oslo hadde også en kvinne-etasje, men denne ble fjernet da hotellet åpnet dørene etter oppussingen i 2016.

– Kan være et marked

– Det ser ut som det finnes et marked for dette rundt i verden, sier professor Gudrun Helgadottir.

Både hun og Bjørn Ove Grønseth ved USN Handelshøyskole mener det positive med slike hoteller er at kvinner kan føle seg trygge.

– Det negative er derimot tanken om kjønnssegregering, som kan virke støtende i Nordisk sammenheng, sier Helgadottir.

Grønseth mener at ulempene kan være holdninger til «hvorfor rene kvinnehoteller?» Er vi ikke kommet lenger i 2019, liksom?

Han tror likevel at det kan være et marked for dette, særlig om man ser internasjonalt i amerikanske og asiatiske markeder.

– Men i Norge? Tvilsomt, sier, Bjørn Ove Grønseth, førstelektor i markedsføring og reiseliv ved USN Handelshøyskolen.