FacebookTwitterEmail
Reise Logo
Magnifying glass

New York Times velger Vestlandet

Av Mona Langset15.01.19 17:45 | Oppdatert: 16.01.19 10:40

Del saken på:

New York Times anbefaler sine lesere å reise til Vestlandet for å nyte naturen og drikke norsk øl.

I januar hvert år presenterer den amerikanske storavisen ett reisemål for hver av årets 52 uker. For uke 35 i 2019 anbefaler de «Vestlandet, Norway.»

Spektakulære klatremuligheter og urnorske øltradisjoner er gode grunner til å besøke dette området. Her finnes også noe av det vakreste landskapet i hele Skandinavia, heter det i begrunnelsen til New York Times.

Andre steder på New York Times’ 2019-liste er Puerto Rico i Karibia, Santa Barbara i California og Da Nang i Vietnam.

Det er to skandinaviske reisemål på listen: Aalborg i Danmark, og altså Vestlandet i Norge, representert ved Loen, Voss og Stavanger.

Dette er «et idyllisk paradis for fjellklatrende ølelskere», skriver New York Times, og nevner spesielt serveringsstedene Tre Brør og Smalahovehuset på Voss og Cardinal pub.

– Kjempegøy og stor stas, seier Jeanette Lillås som driver Tre Brør i Voss til NRK Hordaland.

Cardinal pub og bar i Stavanger – som VG reise tidligere har omtalt som en av verdens beste barer – nevnes også av New York Times’ artikkel.

For friluftselskere anbefaler New York Times Loen via ferrata, samt Loen skylift som dronning Sonja åpnet i 2017.

«Den løfter passasjerer 1011 meter opp til toppen av fjellet Hoven på noen få minutter, mens fryktløse klatrere kan ta på seg en sele, leie en guide og klatre omtrent den samme strekningen på seks ekstremt fotogene timer, opp den beskyttede klatreruten som også inkluderer en av de lengste via ferrata-hengebroene i Europa

Etter turen oppfordrer avisen sine lesere til å slappe av over en lokal ale laget med den særnorske fruktige ølgjæren kveik, og tipser videre om at de som vil lære mer om kveik – og smake det – kan besøke Norsk kornølfestival i Hornindal i oktober. Der presenterer lokale bryggerier rundt 100 ølsorter laget med kveik og andre tradisjonelle regionale ingredienser.

Petter Nome i Bryggeri og drikkevareforeningen synes det er gledelig at utlandet åpner øynene for norsk håndverksbrygg.

– Omtalen er hyggelig og viser at det arbeidet som har blitt gjort med å løfte frem de gamle, norske gjærtypene har blitt lagt merke til blant ølnerder verden over, sier han til NRK Hordaland.