PUNKTLIGHET: Hvert år knyttes det spenning til hvilket flyselskap i Europa som er det mest punktlige. Her er Easyjet på vingene, som havnet som nummer to på listen til amerikanske Flightstats. Foto: AFP.

Her er de mest punktlige flyselskapene i Europa

Sjekk også hvilket selskap som er Norges mest punktlige

(VG Nett) Tyrolean Airways, Easyjet og SAS var mest punktlig av de store ruteflyselskapene i Europa i 2012.


Nederst på listen blant de største selskapene havnet Iberia, Turkish Airlines og British Airways, skriver reisenettstedet Stand By Nordic.

De viser til årets statistikk fra den amerikanske industriobservatøren FlightStats, som registrerer ankomsttider på flyselskaper over hele verden.

FlightStats registrerer daglig punktligheten på rundt 150.000 flyvninger med ruteflyselskaper verden over. Punktligheten måles ut fra når flyene er på plass ved gaten på flyplassen de lander på. Er ikke flyet fremme innen 15 minutter etter rutetiden, regnes det som forsinket.

Blant de store selskapene med mer enn 100.000 flyvninger i året, stakk altså Tyrolean Airways av med seieren, med en punktlighet på 89.14 prosent på sine 103.830 flyvninger. Deretter følger Easyjet, med 88.65 prosent på sine 278.255 flyvninger. Nummer tre på listen er SAS, med en punktlighet på 87.91 prosent på sine 248.824 flyvninger i 2012.

SAS tilbake

Det betyr at SAS har mistet sin topp-posisjon som Europas punktligste på denne listen fra tidligere år.

PALLPLASS: SAS havner på tredjeplass på listen over Europas mest punktlige flyselskaper. Foto: JAN OVIND.

- SAS har vært Europas punktligste i fire år på rad, og har de siste fem vært helt i toppsjiktet såvel i Europa som i verden. Så også i 2012, hvilket vi er svært godt fornøyde med. Dette skal vi berømme et stort antall medarbeidere for, sier informasjonssjef Knut Morten Johansen i SAS.

Widerøe havner på femteplass, mens Norwegian er nummer syv på listen.

Mest presis blant alle selskapene, uavhengig av størrelse og antall flyvninger, var imidlertid NAYSA, et lite spansk selskap med base på Gran Canaria. De hadde en punktlighet på 93.28 prosent på sine 21. 663 flyvninger i 2012.

Her er 10 på topp blant de største selskapene i 2012:

1) Tyrolean: 89.14 prosent, 103.830 flyvninger.

2) Easyjet: 88.65 prosent, 278.255 flyvninger.

3) SAS: 87.91 prosent, 248.824 flyvninger.

4) KLM: 87.85 prosent, 121.130 flyvninger.

5) Widerøe: 86.79 prosent, 118.968 flyvninger.

6) Lufthansa Cityline: 85.21 prosent, 126.845 flyvninger.

7) Norwegian: 85.07 prosent, 107.787 flyvninger.

8) Vueling Airlines: 84.19 prosent, 101.225 flyvninger.

9) Alitalia: 83.76 prosent, 159.802 flyvninger.

10) Lufthansa: 83.51 prosent, 416.817 flyvninger.

Mest punktlig i Norge

Ifølge tall fra Avinors flyplasser, er Norwegian Norges mest punktlige flyselskap i 2012. De har en punktlighet på 88.47 prosent, mens SAS følger tett på med 87.36 prosent.

Bjørn Kjos & co er fornøyde med denne statistikken:

TOPPER AVINORS LISTE: Norwegian er litt mer presis enn SAS viser en liste over nroske flyplasser fra Avinor. Foto: JAN OVIND.

- Det er ekstra hyggelig å få dokumentert både god punktlighet og regularitet, sier administrerende direktør Bjørn Kjos i en pressemelding.

Det hersker imidlertid uenighet blant flyselskapene i forhold til hvordan man skal måle punktlighet. Ulike typer målinger gir ulike resultater.

Strid mellom Norwegian og SAS

Norwegian er skeptiske til Flightstats' målinger:

- De viser ikke det totale bildet, kun et utvalg av våre flyvninger, mens Avinors statistikk for avgangpunktlighet omfatter absolutt alle flyvninger fra Avinors flyplasser i Norge, sier informasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen i Norwegian.

SAS på sin side er skeptiske til målingene som viser at Norwegian er mest punktlig i Norge:

- Det litt spesielle er at Norwegian påberoper seg å være Norges mest punktlige flyselskap, og henviser til Avinors tall på avgangspunktlighet, som i realiteten er Norwegians egne handlingagenters manuelt registrerte avgangstider, sier informasjonssjef Knut Morten Johansen i SAS.

- Et fly kan i praksis gå fra gate på rute, men lande forsinket, og til og med lande på en helt annen flyplass grunnet værforholdene. I henhold til avgangsstatistikken til Norwegian og Avinor så er dette likevel et fly i rute. Det er jo som å måle Norges beste 100-meter løper ut fra startblokka, og ikke hvem som kom først i mål, sier en oppitt Knut Morten Johansen.

Lasse Sandaker-Nielsen i Norwegian mener SAS er på ville veier:

- Vi synes det er ganske spesielt at SAS kritiserer Avinors offisielle avgangspunktlighet all den tid de oppgir samme tall i sine trafikkrapporter til børsen. Dessuten er det jo slik at det er en tett sammenheng mellom avgangs- og ankomstpunktlighet. Hvis man er forsinket inn er sannsynligheten for at man er forsinket ut også ganske stor, sier han.

Litt senere denne måneden kommer FlightStats med den såkalte «Performance Award» for 2012. Her kan det bli noen endringer i forhold til kategorier osv. på de ulike listene deres.

Her er Europas største flyselskaper, regnet etter passasjertall:
1) Lufthansa
2) Ryanair
3) Air France-KLM
4) EasyJet
5) BA & Iberia
6) Turkish Airlines
7) Air Berlin
8) SAS Group
9) Norwegian
10) Swiss International Air Lines
(Kilde: Telegraph)

Følg VG Reise på Facebook!

Mer om

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder