FacebookTwitterEmail
Reise Logo
Magnifying glass

Tredoblet Norge-interesse etter «Frost»-filmen

Av Dag Fonbæk 05.02.14 12:48 | Oppdatert: 06.02.14 10:12

Del saken på:

Reiselivet kan glede seg: Disney-filmen «Frost» pirrer utlendingenes interesse for Norge. På Visit Norways amerikanske nettportal er besøket mer enn tredoblet siden filmpremieren i november.

- Vi merker stor interesse fra utlandet i kjølvannet av «Frost»-filmen, bekrefter reiselivsdirektør Per-Arne Tuftin i Innovasjon Norge.

Klikk-økningen på Visit Norway-portalen i USA rimer godt med rapportene fra aktører i reiselivet. Det internasjonale filmpublikummet har fått med seg at Disneys storsatsing «Frozen» er inspirert av norske fjorder og fjell.

Mange flysøk

Enda en indikasjon på den økte norgesinteressen bekreftes av reisesøketjenesten Skyscanner:

- Søkningen etter flyreiser fra USA til Norge økte med hele 153 prosent om vi ser på perioden 28. november - 31. januar, sammenlignet med tilsvarende periode for ett år siden, forteller Skyscanners nordiske markedsjef Annica Jansson til VG.

- Det er en markant økning, bekrefter Jansson.

Bevisst satsing

Slike tilbakemeldinger lyder som musikk i reiselivsdirektørens ører:

Innovasjon Norge har brukt betydelige ressurser på «Frost»-satsingen. Hvor mye vil de ikke ut med - men Disney-folkene ble vist rundt i hele Norge for å bli inspirert til å bruke den norske vinternaturen i animasjonsfilmen, som siden USA-premieren 27. november er sett av hundrevis av millioner over hele verden.

Norskklingende navn

Figurene vi møter i «Frozen» har fått navn som Sven, Anna og Olaf, og handlingen utspilles i småbyen Arendelle.

Vi ser stavkirker, troll, fjordhester, nordlys, bunader og hører samisk joik. I en sekvens selges lutefisk på glass.

I Epcot-paviljongen i USA kan du møte filmfigurene Anna og Elsa i levende live. Disney kan dette.

Får bruke filmen

Avtalen mellom Innovasjon Norge og Disney innebærer at reiselivsaktører som skal selge ferielandet Norge får bruke filmen i sin markedsføringsstrategi.

Reiselivsmyndighetene har også spisset en rekke markedsaktiviteter i utlandet mot «Frost»-filmen, og flere utenlandske reiselivsoperatører har laget egne Norges-pakker.

- Konkrete tall for turistbesøket i kjølvannet av «Frost» er vanskelig å skaffe allerede nå, men vi håper på en markant effekt i løpet av 2014, sier reiselivsdirektør Tuftin til VG.

Nokså unikt

Det er andre gang Disney inngår en slik markedsføringsavtale med et annet land. I 2012 fikk skotsk reiseliv drahjelp av filmen «Brave»:

Ifølge Visit Scotland genererte «Brave»-filmen en meromsetning for skotsk reiseliv på 1,4 milliarder kroner.
Disneys egen turoperatør-avdeling Adventures by Disney solgte ut alle sine turer til Skottland i kjølvannet av filmlanseringen.

- Det er en tilsvarende effekt vi håper på med «Frozen», sier Per-Arne Tuftin.

Disney: Bra interesse

Heather Killingbeck, som leder turutviklingsavdelingen i Adventures by Disney, forteller til VG at norsk-inspirerte «Frozen» har tilfredstilt deres forventninger. Men tall for bestilte reiser til Norge går de ikke ut med.

- Det strider mot våre regler, sier Killingbeck.

På hjemmesiden til Adventures by Disney ligger det imidlertid ute en 8-dagers rundreise til Bergen, Flåm, Geiranger og Oslo - steder som kan assosieres med «Frozen»-filmen.

«Der kan du reise i film-makernes fotspor», står det å lese.

Og er du heldig, så kjenner du igjen Bryggen i Bergen fra filmen...

Bli tilhenger av VG Reise på Facebook!