FacebookTwitterEmail
Reise Logo
Magnifying glass

Dette har du krav på når flyet er forsinket

Av Lucas H. Weldeghebriel13.11.09 13:17 | Oppdatert: 25.11.09 15:26

Del saken på:

(VG Nett) Her er listen over alt du har krav på dersom flyet ikke tar av til riktig tid. Les den og skriv den ut til neste reise.

Riksrevisjonen la nylig frem en rapport som viste at over 80.000 fly var forsinket eller innstilt i 2008.

Det lønner seg derfor mer enn noensinne å kjenne sine rettigheter dersom flyet ditt skulle bli forsinket.

- Det beste du kan gjøre i forbindelse med en flyforsinkelse, er å kjenne til dine rettigheter allerede på flyplassen før du skal fly, sier Kirsti Pamphlett, juridisk rådgiver i Forbruker Europa.

Hun understreker at hvis man har sittet på flyplassen i fire timer uten å ha fått mat og drikke, kan det være vanskelig å få erstatning i ettertid.

FORSINKET?Fortell din verste forsinkelse-historie her!

Ifølge Forbruker Europa er dette dine viktigste rettigheter ved flyforsinkelser eller innstillinger:

Faller du inn under en av disse kategoriene...:

* Du skal ta et fly som er mer enn to timer forsinket for flygninger på 1.500 kilometer eller mindre.

* Du skal ta et fly innad i EU- og EØS-området som er tre timer forsinket og skal fly lenger enn 1.500 kilometer.

* Du skal ta et fly til, eller utenfor EU- og EØS-området og reisen er på under 3.500 kilometer.

* Du skal ta et fly som er mer enn fire timer forsinket på en flytur på over 3.500 kilometer.

..har du krav på følgende:

* Mat og forfriskninger som står i forhold til ventetiden.

* To gratis telefonopprigninger.

* Gratis hotellovernatting dersom den nye avgangen først blir dagen etter det planlagte avgangstidspunktet.

* Gratis transport mellom flyplassen og overnattingsstedet.

- Det mange ikke vet, er at du alltid har krav på mat og drikke (forpleining) dersom flyet er forsinket. Uavhengig av hva forsinkelsen skyldes, forteller Pamphlett.

Er forsinkelsen på over fem timer, kan du kreve pengene tilbake for billetten, selv om du har brukt den. Et vilkår for dette er at billetten tjente et bestemt formål som ikke ble oppnådd som følge av forsinkelsen.

(EU-domstolen avsa 19. november 2009 en dom som gir rett til inntil 5000 kroner i kompensasjon hvis flyet er mer enn tre timer forsinket.)

BLI MEDLEM AV VG REISE PÅ FACEBOOK:Så tipser vi deg om våre beste reisesaker.

Økonomisk tap

Har du et konkret økonomisk tap som følge av forsinkelsen, og du kan dokumentere det, har du rett til å søke om erstatning fra flyselskapet. Men dette gjelder kun dersom selskapet ikke har gjort alt i sin makt for å unngå forsinkelsen.

REIS NÅR DET ER BILLIGST:Denne artikkelen viser deg når du bør reise for å få den billigste turen.

Hva skjer hvis flyet blir innstilt?

Dersom flyet blir innstilt, er flyselskapet forpliktet til å tilby deg penger tilbake for billetten, eller tilby en alternativ rute til destinasjonen.

Du har i tillegg krav på mat, eventuelt hotellopphold og tilgang til telefon.

Hvis ikke flyet har blitt innstilt på grunn av «ekstraordinære omstendigheter», har du krav på disse summene:

* 250 euro for turer på under 1500 km.

* 400 euro for turer innen EU/EØS-området på over 1500 km eller for andre flygninger mellom 1500 km og 3500 km.

* 600 euro for alle andre flygninger.

BILLIG TIL DYRE REISEMÅL:Slik reiser du billigst til de dyre reisemålene.

Men det finnes unntak..

Du har ikke rett på kompensasjon dersom flyselskapet har informert om innstillingen:

* Mer enn 14 dager før avreise

* Mellom 7 og 14 dager før avreise dersom du har blitt tilbudt en alternativ rute som innebærer at du kan reise høyst to timer før planlagt tid og ankomme destinasjonen senest fire timer etter planlagt ankomsttid.

* Mindre enn 7 dager før avreise, forutsatt at du blir tilbudt en alternativ rute som innebærer at du kan reise høyst en time før planlagt tid, og ankomme destinasjonen senest to timer etter planlagt ankomsttid.

På Forbruker Europa sine nettsider kan du lese alt om dine rettigheter ved flyforsinkelser.

- Men hvem skal man klage til?

- Dersom flyreisen startet i Norge, kan man klage til Flyklagenemnda. Utenfor Norge kan vi være behjelpelige, sier Pamphlett, og sikter til sin egen organisasjon Forbruker Europa.