FacebookTwitterEmail
Reise Logo
Magnifying glass

Ta gourmetreisen Nordmarka rundt

Av Øyvind Engan (grafikk) 02.05.09 16:20

Del saken på:

OSLO-HØNEFOSS-DRAMMEN-OSLO (VG) Velkommen om bord på en velsmakende togreise bakover i tid.

Frister en femretters middag i NSBs gamle teakvogner mens toget lunter gjennom skogen? D Det kan du få for 1750 kroner. Da er mat og vin inkludert.

Les også:Her kan du også kjøre veterantog

Annonsørinnhold

Restaurantkjeden Sult samarbeider med ildsjelene i Norsk Museumstog om dette unike tilbudet.

Fast opplegg?

- Vi kjørte fire turer i fjor, mest som et stunt. Men vi fikk så mange telefoner at vi forsøker å gjøre tilbudet litt mer fast i år, forklarer Bernt Bucher Johannessen, markedssjef i Sult restauranter.

Les også:Ta toget i fantastiske Cinque Terre

Turen «Nordmarka rundt» er akkurat passe lang, omtrent fire og en halv time. VG var med på vårens første togtur.

Liten forsinkelse

Og turen startet - selvfølgelig - med en 20 minutters forsinkelse.

Det var ikke de snart hundre år gamle vognene som sviktet, men Jernbaneverket anno 2009. Strømløs linje mellom Sandvika og Skøyen betød nok en dag med togkaos i Oslo-området.

Les også:Svenske kroner er ferievinneren

- Vi hadde med veterantoget vårt til Trofors i Nordland i den verste kuldeperioden i vinter. Rutetogene fikk elektronikktrøbbel og sto. Vi kjørte, forteller Morten Tranøy fra Norsk Museumstog.

Rosinen i pølsa

Den virkelige rosinen i pølsa troner bakerst i toget, NSBs representasjonsvogn fra 1923. Den er fremdeles i original stand, akkurat slik kong Haakon og andre fornemme passasjerer brukte den frem til 1940.

De andre trevognene bærer mer preg av norsk sosialdemokrati enn europeisk ekstravaganse. De var i ordinær drift til utpå 1970-tallet, og har et stykke igjen før de matcher Orientekspressen.

Christie-følelsen

Men når toget gjør et stopp midt i mørke skogen og vi ser at en stol står tom - ja, da kommer Agatha Christie-følelsen snikende likevel.

Siste reisenytt finner du her

Passasjerene Synnøve Grøndahl

Tepper og Jan Tepper har gravd i skapet og funnet antrekk som står i stil til omgivelsene.

- Dette tilbudet er utrolig bra. De har greid å skape en helhet, skryter Synnøve.

- Jeg jobbet faktisk som kelner på Sørlandsbanen da jeg var 17. Det er en tragedie at NSB har lagt ned spisevognen, sier Jan.

Ikke damp

Noen vil kanskje bli skuffet over at toget ikke trekkes av et damplokomotiv. Forklaringen er enkel: Det kommer nødvendigvis en del røyk fra damplokomotiver, og det er ikke så populært i tunnelene mellom Oslo og Drammen.

Les også:Starter kort-cruise fra Oslo

Arbeidshesten er i stedet er elektrisk lokomotiv fra 1950-tallet, El 11 blant venner. Tognerdene kan trøste seg med at El 11 har trukket teakvogner på norske spor tidligere.

Til sommeren planlegger Norsk Museumstog og Sult å utvide nam-nam-turene til Bergensbanen - og da vil deler av turen gå med damplokomotiv.

Her er menyen:
Forrett: Kongekrabbe med vårløk og sitrussalat.
Mellomrett: Asparges med vinaigrette og parmesan.
Hovedrett: Rødvinsmarinert oksefilet med grillet portobello og asparges, annapoteter og pequillosaus.
Mellomrett: Talleggio med rødvinsglaserte plommer og rugbrød.
Dessert: Muscattomarinert jordbær med mascaponekrem.

Klikk deg frem til din drømmedestinasjon