FacebookTwitterEmail
Reise Logo
Magnifying glass

Slik blir fremtidens sikkerhetssjekk på flyplassen

Av Jan Ovind19.10.12 14:21

Del saken på:

Rask kontroll før ombordstigning - uten å måtte ta av seg klær, belter og sko - og ingen sjekk av flytende væske og pc.

Advarer mot sprengte flyplasser


Slik blir fremtidens sikkerhetskontroll, hvis The International Air Transport Assosiation (IATA) får det som de vil. IATA organiserer flyselskaper verden over.

For fortsetter man med dagens rigide sikkerhetssjekk på flyplassene, vil kapasiteten på flyplassene bli sprengt i løpet av få år, mener organisasjonen:

- Vi vil ikke klare å forholde oss til det økende antall passasjerer i fremtiden med dagens sikkerhetssjekker, sa Tony Tyler - generalsekretær og direktør i The International Air Transport Association.

Den klare advarselen kom på en internasjonal luftfartskonferanse i Abu Dhabi tidligere denne uken.

- Om ikke noe skjer, vil vi oppleve forbannede passasjerer, enorme køer og terminaler som ikke har kapasitet til alle som står i kø, advarte Tyler.

Prøveprosjekt

Innen 2020 vil man bruke «fremtidens sikkerhetssjekk», som skal være langt mindre tidkrevende enn i dag - der passasjerene kan gå raskt gjennom kontrollen, uten å ta av seg klær, belter, sko og få sjekket flytende væske og PC-er.

Allerede i 2014 ønsker man å sette i gang prøveprosjekter på flyplasser rundt om på kloden.

Dagens «alle er like»-sikkerhetskontroll vil i fremtiden bli erstattet av et system der hver enkelt passasjer blir vurdert individuelt - og på forhånd.

Allerede nå har Transportation Security Administration (TSA), satt i gang et såkalt PreCheck-program.

Programmet går ut på at personer som flyr ofte, sier seg villig til å avgi mer informasjon om seg selv til myndighetene. Det amerikanske prøveprosjektet vil bli utvidet til 35 flyplasser innen utgangen av året, skriver Seattle Times.

PreCheck-deltagerne kan beholde sko, belter og lette jakker på i sikkerhetskontrollen.

TSA, som ligger under det amerikanske sikkerhetsdepartementet og har sikkerheten på amerikanske flyplasser, har ikke alltid vært like populære hos det reisende - og køstående - publikum.

- Nå applauderer jeg TSA. Det hadde jeg aldri trodd jeg skulle gjøre, fordi TSA er den verste delen av reisen, sier Montie Brewer, tidligere toppsjef i Air Canada.

Ledelsen ved Oslo Lufthavn, Gardermoen, ønsker også å tilby en rask og positiv opplevelse for passasjerene.

- Vi forholder oss til myndighetene, men kommer det mer fleksible løsninger, vil vi se på det, sier medierådgiver Joachim Westher Andersen ved OSL. - Vi er opptatt av å tilby en effektiv reise for passasjerene, men det er myndighetene som legger føringer i saker som denne.