FacebookTwitterEmail
Reise Logo
Magnifying glass

Nye regler mot villedende markedsføring på hotellsøkesider

12.02.19 19:21 | Oppdatert: 12.02.19 19:44

Del saken på:

Britiske forbrukermyndigheter har fått nok av villedende markedsføring på hotellsøkesider, og har innført nye regler som skal hindre at kunder kan bli lurt. Reglene gjelder foreløpig ikke i Norge.

Fra 1. september må sider som Hotels.com. Booking.com, Expedia og Trivago slutte med å gi inntrykk av at hotellrommene er mer attraktive enn de i virkeligheten er. Men foreløpig gjelder ikke reglene for de norskspråklige nettsidene, ifølge avdelingsdirektør Jo Gjedrem i Forbrukertilsynet.

Se oversikt over de nye reglene lenger ned på siden.

– Forbrukermyndighetene i hele Europa har fulgt nøye med på utviklingen i England, og det jobbes med å følge opp resultatet for hele det europeiske markedet, sier Gjedrem til VG.

Han kan imidlertid ikke si noe om når dette vil være på plass.

– Uakseptabel praksis

Det var NRK som først meldte at det britiske konkurranse- og markedstilsynet (CMA) har tatt for seg hotellsøkebransjen fordi det har kommet flere beskyldninger om kreativ markedsføring, påtrengende reklame, skjulte avgifter og feilaktige påstander om rabatter.

Tilsynets leder, Andrew Tyrie, forteller i en pressemelding at de har tatt grep for å få slutt på uakseptabel praksis i hotellbokningsmarkedet. Han påpeker imidlertid at ingen av søkesidene er dømt for lovbrudd.

Grepene førte til at de seks største søkesidene i Storbritannia, Expedia, Booking.com, Agoda, Hotels.com, Ebookers og Trivago ble med på å utarbeide nye regler som de selv har forpliktet seg til å følge fra og med 1. september 2019.

Expedia Group, som driver nettsidene Hotels.com og Ebookers, sier til CNN at regelendringene kommer til å bli gjennomført på deres britiske sider.

VG har forsøkt å få kontakt med presseavdelingene til Expedia, Trivago og Booking.com for å spørre om de vil innføre de nye reglene også på de norske sidene. Ingen av dem har svart på henvendelsen.

Alle var «billigst»

Villedende markedsføring i hotellbookingbransjen er et kjent fenomen for Forbrukertilsynet. For noen år tilbake markedsførte ikke mindre enn 22 bookingsider seg med at de var «billigst»

– Det viste seg da at flere var like billige, men ingen var billigst. De måtte slutte med å markedsføre seg på den måten. Men i dag er det nye problemstillinger som gjelder. Blant annet ser en bruk av rabatter og varsler om «snart utsolgt» som det er grunn til å være kritisk til, sier Jo Gjedrem.

Hvis du søker hotell gjennom FINN reise, kan du bli videresendt til hotellbookingsider i hele verden.

– Booking.com, Expedia, og Hotels.com er alle med i hotellsøket til FINN reise, men vi har ingen direkte avtaler med noen av disse selskapene. FINN reise videreformidler brukerne til det hotellselskapet som har det beste tilbudet. FINN reise er ikke involvert i selve kjøpsprosessen som gjøres hos bookingselskapene, sier direktør Terje Berge.

Berge sier det er bra at myndighetene rydder opp i påstander som ikke stemmer, uansett hvilket land det er.

– FINN reise støtter alle regler som gir bedre brukeropplevelse og sikkerhet i hotellbookingprosessen, sier han.

Dette er de nye reglene i Storbritannia

Det britiske konkurranse- og markedstilsynet (CMA) har utarbeidet disse reglene sammen med de seks største hotellbookingsidene:

  • Bookingsidene må gjøre rede for hvordan hotellene er rangert i søket, og oppgi hvis et hotell har kjøpt seg en bedre plassering på listen.
  • De skal ikke gi falskt inntrykk av tilgjengelighet eller popularitet og få kunden til å gjøre forhastede bestillinger baserte på feilaktig informasjon. Hvis kunden for eksempel får melding om at noen andre ser på det samme hotellrommet samtidig, må de også få beskjed dersom de andre søker på helt andre datoer.
  • Bookingsidene skal ikke plassere utsolgte hoteller strategisk mellom de som er tilgjengelige, for å skape inntrykk av at det haster med å bestille.
  • De må være tydelige på hvilke rabatter som gjelder og bare annonsere de som er tilgjengelige på det gjeldende tidspunktet. Det er heller ikke lov å sammenligne hverdagspriser med helgepriser og fremstille dette som om hverdagsprisene er rabatt. Ei heller sammenligne pris for standardrom med luksussuiter.
  • Totalprisen skal være synlig med en gang. Ingen overraskende avgifter skal komme til underveis i bestillingen.

Vi gjør oppmerksom på at Schibsted eier både Finn reise og VG.