FacebookTwitterEmail
Reise Logo
Magnifying glass

Rekordhøy interesse for Norge

Av Malene Emilie Rustad19.02.18 09:00 | Oppdatert: 26.04.18 10:18

Del saken på:

Reisesøk til Norge har steget med 28 prosent og amerikanere viser rekordinteresse. Visit Norway og Momondo mener det skyldes trygghet, sosiale medier og Disney-filmen «Frozen».

Reisesøkemotoren Momondo og reiseportalen Visit Norway melder økt interesse for Norge. Fra toppåret 2016 til 2017 har interessen økt med nesten en tredjedel.

Bente B. Holm, direktør i Visit Norway, mener at veksten skyldes interessen for aktive ferier og natur.

Annonsørinnhold

– Mange turister ønsker også å feriere i trygge områder og Norge scorer høyt på denne fronten, sier Holm.

Populært på sosiale medier

Amerikanerne har for alvor oppdaget Norge de siste årene og denne veksten fra USA begynte med Disney-filmen «Frozen», mener Holm.

– Omtalen vi får gjennom film, musikk og kultur bidrar absolutt til noe av den veksten vi ser, sier Holm.

Line Schjelde, talsperson fra Momondo i Norge, mener at Norge har blitt en større turistdestinasjon fordi aktive ferier med spektakulære fotturer og sosiale medier-vennlige fotoøyeblikk har blitt en reisetrend.

– I tillegg har Norge de seneste årene lokket turister fra hele verden med mer enn bare natur, nå nylig figurerte blant annet Oslo på Lonely Planet sin prestisjetunge liste over byer å besøke i 2018, sier Schjelde.

Fascinert av norsk kultur

Generelt får Norge får mye positiv omtale i medier over hele verden. Det skrives jevnlig om vår fantastiske natur, genuine opplevelser, spennende byopplevelser og møter med lokalbefolkningen.

– Vi oppsøkes oftere enn før av «foodies» som vil spise norsk mat i verdensklasse, eller ønsker å oppleve norsk kultur og storbyferier. Opplevelser som ofte trekkes fram i medier verden over, sier Holm.

Sammen med Innovasjon Norge har Visit Norway målt interessen for norgesreiser og resultatene viser en enorm utvikling i interessen for å besøke landet – spesielt de seneste årene. Direktør Holm er optimistisk og venter at veksten vil fortsette.

– Fra USA og Asia har vi hatt en enorm utvikling helt siden 2013. Vi venter at økningen fra disse oversjøiske markeder fortsetter også i år.

Norgesvenner i USA, Italia og Tyskland

Dataene fra Momondo viser hvilke land som har hatt den høyeste økningen i søk til Norge, altså landene der interesse for Norge har økt mest. Listen viser at det er Italia, USA og Tyskland som leder an.

– Allerede i fjor så vi tegn til at flere og flere amerikanere har fått opp øynene for Norge. Den fantastiske naturen og nordlyset er nok gode argumenter for dette, men flere har også pekt på at med den nye insentivordningen for norsk film har flere internasjonale spillefilmer lagt scener til Norge og at dette er bidragsytende til økt interesse blant amerikanerne.

– Tyske turister har reist til Norge i lang tid, da er det kanskje mer overraskende at den økende interessen i Italia er såpass høy, avslutter Schjelde.

Klikk deg frem til din drømmedestinasjon