FacebookTwitterEmail
Reise Logo
Magnifying glass

Grønt lys for Himmelblå-flyplassen

Av Dag Fonbæk19.06.13 19:00 | Oppdatert: 28.10.13 20:34

Del saken på:

(VG Nett) Stortinget sier ja til å bygge Polarsirkelen lufthavn - landets første helt nye flyplass på 40 år.

- Det vil bety en revolusjon for Helgeland hva gjelder utviklingen av turismen og næringslivet. Vi snakker om en «før-og-etter»-begivenhet, sier daglig leder Henrik Johansen i Polarsirkelen Lufthavnutvikling til VG Nett.

Johansen har ledet prosjektet siden idéen om en regional-flyplass utenfor Mo i Rana ble født.

Annonsørinnhold

LES OGSÅ: Helgeland har landets vakreste bro

- Vi mener det er realistisk at byggearbeidet starter allerede neste år, med åpning senest i 2017, sier flyplass-pådriveren.

- Endelig

Helgeland er i dag den eneste regionen i Nord-Norge som ikke er på stamrutenettet til SAS og Norwegian. Regionens mange små-flyplasser, hovedsaklig betjent av Widerøe-fly, har på grunn av tøffe vær-og vindforhold hatt dårlig regularitet deler av året.

LES OGSÅ: Øyhopping på herlige Helgeland

- Det har vært til hinder for utvikling og næringslivsvekst i regionen, poengterer Henrik Johansen, som nå kan glede seg over å få en fullverdig regionalflyplass som også gjør det lettere å fly inn turister til Helgeland og Himmelblå-kysten.

Dyrt i dag

- Vi går fra å ha Norges dyreste flybilletter til å komme på nivå med andre deler av landet. Vi gleder oss også til å få mer forutsigbare flyforhold, sier Johansen til VG Nett.

Stor og flott med 2400 meters rullebane og terminalbygg som illuderer øyskjærgården utenfor Helgeland. Slik planlegges den nye regionflyplassen ni kilometer utenfor Mo i Rana.

Ny-flyplassen vil ta over det meste av flytrafikken fra småflyplassene på Helgeland-Mo, Mosjøen og Sandnessjøen.

Avinor har foreslått at dagens småflyplasser i Mo i Rana og Mosjøen legges ned, noe lokalpolitikerne later til å ha tatt innover seg - selvom det er valgår.

Turist-gateway

Polar Circle International Airport kan bli en «gateway» for turister til Helgeland - slik Evenes lufthavn er blitt for Lofoten og Vesterålen.

Helgeland er full av attraksjoner - fra Polarsirkelen til Torghatten, Syv Søstre, Vegaøyene med sin UNESCO-status og Sjøgata i Mosjøen, for å nevne noe.

Både fylkeskommunen og kommunene på Helgeland og næringslivet i regionen har stått hardt på for region-flyplassen, og får ros for en ryddig og saklig prosess både av Avinor og Luftfartstilsynet.

Enstemmig Storting

Stortinget behandler i dag Nasjonal Transportplan for de nærmeste årene, og går enstemmig inn for å bygge den nye regionalflyplassen på Helgeland. Penger vil bli overført Avior, slik at byggingen kan starte.

LES OGSÅ: Hurtigruten vil bruke mer tid på Helgeland

- Dagen i dag er en milepæl for oss, sier styreleder Erik Wulfsberg i Polarsirkelen Lufthavnutvikling.

I seks år har initaitivtakerne jobbet målrettet med flyplass-planene - til tider i sterk motvind og turbulens, for å snakke i et språk helgelendingene forstår.

- Har gjort ting riktig

- Vedtaket er et bevis på at vi har investert 25 millioner riktig. Gjennom analyse- og planarbeid med Norges fremste eksperter på respektive fagområder, og i kontinuerlig dialog med offentlige virksomheter, har vi utviklet det beste beslutningsgrunnlaget som er lagt frem for det offentlige på lang tid, mener Wulfsberg.

Bli tilhenger av VG Reise på Facebook!

Klikk deg frem til din drømmedestinasjon