FacebookTwitterEmail
Reise Logo
Magnifying glass

Norwegian må svare i retten for forsinkelsene

Av Øyvind Gustavsen21.09.14 05:59

Del saken på:

Etter flere utsettelser, er det omsider duket for det første møtet i rettssalen mellom Norwegian og forsinkede passasjerer som krever kompensasjon fra flyselskapet.

Mandag møtes partene ansikt til ansikt

Etter omfattende forsinkelser med Dreamliner-avgangene det siste året, har spørsmålet om passasjerene har krav på kompensasjon nå nådd rettssalen.

Mandag møter Norwegian i Attunda Tingsrätt for å forklare hvorfor de ikke vil gi kompensasjon til nærmere 100 passasjerer som ble 16 timer forsinket på en avgang fra Stockholm til Bangkok 15. februar.

Annonsørinnhold

VG er tilstede i Stockholm og vil følge rettssaken.

Passasjerene krever erstatning i tråd med EUs standardsatser, som utgjør rundt 5000 norske kroner per person for forsinkelsen.

Flyselskapet hevder på sin side at de tekniske problemene som forårsaket forsinkelsen, må defineres som «ekstraordinære omstendigheter» og dermed fritar Norwegian for kompensasjon.

Nettopp spørsmålet om hvilke tekniske problemer som skal regnes som ekstraordinære er kjernen i nesten alle de pågående konfliktene mellom Norwegian og forsinkede passasjerer.

Dette er imidlertid første gang spørsmålet skal drøftes i en rettssal.

Mange passasjerer

Rettssaken i Sverige på mandag, er imidlertid bare den første i en serie søksmål som advokat Stephan Eriksson har forberedt mot flyselskapet.

– Det blir bare flere og flere saker. Nå er vi oppe i 26 flighter der forsinkede passasjerer ikke har fått det de har krav på, sier han til VG.

Det står en rekke passasjerer bak klagene på hver flight. Det samlede antall passasjer som i Sverige samler seg bak søksmål mot Norwegian kan derfor utgjøre over 2000.

Erikssons oppdragsgiver er TRS Travelrights, som gjennom oppsøkende virksomhet samler inn klager fra forsinkede passasjerer i Sverige. Dersom klagene fører til utbetaling fra flyselskapet, tar TRS Travelrights 30 prosent av beløpet.

Søksmålet som skal behandles mandag er levert tingretten i Attunda fordi det er dette rettsdistriktet Arlanda flyplass sorterer under.

Mulig forlik

Fordi beløpet det strides om ikke er større enn noen tusen kroner per passasjer, møtes partene til en såkalt muntlig forberedelse.

– Hensikten med forberedelsen er å klargjøre eventuelle uklarheter i de saksforholdene som partene påberoper seg og planlegge hvordan søksmålet skal behandles frem mot en avgjørelse, skriver tingrettsdommer Richard Berlin til VG.

Stephan Eriksson og Norwegians advokat, Stefan Windén, har vært i dialog forut før de muntlige forhandlingene, men det klarte ikke å bli enige om et forlik.

Annenhver avgang forsinket

VG Helg avslørte i august at annenhver langdistanseavgang med Norwegian det siste året har vært forsinket. Én av fem avganger har vært mer enn én time forsinket.

De lang fleste forsinkelsene skyldes tekniske feil. Norwegian har kjøpt en service-avtale fra Boeing på Dreamliner-flyene. Flyselskapets egne teknikere skrur altså ikke selv på flyene.

I Norge er Norwegian i tillegg saksøkt av passasjerer som mener de har rett på prisavslag, etter at de måtte fly erstatningsfly, da Dreamlinerne fikk forsinket levering i fjor. Denne saken er ventet ført for Asker og Bærum tingrett i høst.

Klikk deg frem til din drømmedestinasjon