FacebookTwitterEmail
Reise Logo
Magnifying glass

Slik skal turistene lokkes ut på landet

Av Monica Bring Estensen22.06.13 16:00 | Oppdatert: 22.06.13 20:08

Del saken på:

(VG Nett) Norge er fullt av skjulte ferieperler. Med rykende ferske nettsider er det nå blitt lettere å finne unike ferieopplevelser i bygde-Norge.

- Mange drømmer om den landlige følelsen. Det å komme på landet og senke skuldrene setter folk pris på, forteller Grete Sørebø, daglig leder ved Ersgard.

På Ersgard tar hun året rundt i mot gjester som er på jakt etter den landlige roen. Her kan man sove i skuvsenger, fiske eller nyte roen ved elven. Rundt gården går dyr på beite, og på bordet står det hjemmelaget mat som svigermor Kjellrun har laget.

LES OGSÅ: Stor tro på bygdeturismen

Den 250 år gamle gården i Stjørdal er medlem i Hanen, en paraplyorganisasjon for hovedsakelig småbedrifter innen bygdeturisme, gardsmat og innlandsfiske i Norge. De 400 medlemmene er alle aktører som kan tilby alt fra ferie på landet til unike smaksopplevelser.

Før helgen lanserte Hanen sin flunkende nye nettside som skal lokke enda flere ut til Bygde-Norge.


Oj!-effekten

Ved hjelp av idylliske bilder, nettbestilling og ruteplanlegger på nettsiden, skal turistene lokkes til Bygde-Norge.

- Målet er at den skal øke reise- og kjøpelysten, sier Bernt Bucher Johannessen, daglig leder i Hanen.

- Vi vil skape en oi-effekt, fortsetter han.
Tidligere har det vært vanskelig å finne fram til gårdsferier i Norge, med den nye brukervennlige nettiden tror både Johannessen og Sørebø at gårdsferier vil øke.

LES OGSÅ: Fjellgårdferie til 250 kroner natten

- Vi har store forventninger til at siden kan gi resultater for oss medlemmene, sier Sørebøe.

Lettere å finne skjulte perler

Også Per-Arne Tuftin i Innovasjon Norge tror flere vil kunne finne frem til de mange tilbudene i Bygde-Norge ved hjelp av den nye nettsiden.

- Det tror jeg er viktig. Det å kunne ha nettsider for slike bedrifter gjør det enkelt for forbrukere, sier Tuftin.


Og det er nettopp på nettet de fleste finner feriens reisemål, ifølge Hilde C. Solheim, direktør Reiseliv og Kultur Virke.

- Det er helt essensielt å være synlig på nett på en attraktiv måte. Det er slik vi orienterer oss, sier Solheim.

LES OGSÅ: - Bøndene ødelegger for hotellene

- Det handler om å finne bygdeperlene. Mange, også nordmenn, vet ikke hvor mye spennende som finnes rundt omkring i Norge, sier hun.

Optimisme for sesongen

Som oftest huser Ersgard konferansegjester, men også privat personer kommer for å finne roen på gården. Sørebø merker også en økning i dagsturister - byfolket fra Trondheim tar gjerne en dagstur ut til Ersgard i Stjørdal.

Årets interne undersøkelse viser at aktørene er optimistiske for årets sesong, til tross for økonomisk nedgang i deler av Europa. Hele 80 prosent av Hanens medlemmer tror denne sesongen vil bli som i fjor - som var en veldig god sesong - eller bedre. Sørebø deler optimismen for året.

- Jeg tror særlig vi som er i bynære strøk merker en økning. Folk synes det er fint med en kort tur på landet, sier hun.