FacebookTwitterEmail
Reise Logo
Magnifying glass

Her kan du oppleve bilfrie bysentrum

Av Mona Langset23.10.15 04:43 | Oppdatert: 23.10.15 10:40

Del saken på:

Rundt hele kloden finnes det byer med store bilfrie områder i sentrum. I den sammenhengen er Oslo en sinke som ikke får det før om fire år.

Stengte gater har ført til mer handel

Det nye rødgrønne byrådet i Oslo vil stenge egne sentrumsgater for privatbiler innen 2019. Forslaget har allerede skapt mye debatt.

Oslo blir i tilfelle i godt selskap med andre byer i tilsvarende situasjon. Athen, Amsterdam, Madrid, Brussel og Wien er eksempler på byer med bilfrie områder i sentrum.

Annonsørinnhold

Tyskland

FREIBURG: Sentrum er for fotgjengere og syklister Foto: FWTM/Schoenen ,

En av byene som lenge har hatt suksess med en miljøvennlig og bilfri profil, er Freiburg i Tyskland.

I byen med 220.000 innbyggere har ni av ti beboere trikkeholdeplass mindre enn 500 meter hjemmefra. Det er 420 km sykkelvei.

Den indre bykjernen ble stengt for biltrafikk allerede i 1973. I dag har byen også et eget «øko-boligområde», Vauban med 5500 innbyggere, som er helt bilfritt.

– Det bilfrie området i sentrum er dominert av butikker. Disse butikkene er i dag mye mer besøkt enn butikkene som er tilgjengelige med bil, sier leder for park- og ingeniøravdelingen i Freiburg by, Frank Uekermann.

Før bykjernen ble stengt for biler, var butikkeierne redde for at de skulle miste kunder. Men det motsatte skjedde, ifølge Uekermann.

– Særlig turister setter pris på den rolige atmosfæren, og muligheten til å vandre rundt i bykjernen uten trafikk, sier han.

Bykjernen er ikke fysisk sperret for motorisert trafikk. Nødetatene og håndverkere kan kjøre fritt, og vareleveranser er tillatt på strengt regulerte tidspunkter. All annen bilkjøring blir bøtelagt.

Frank Uekermann er ikke i tvil om hva det har betydd for byen å ha et bilfritt sentrum:

– Bedre kvalitet på oppholdet for turister, mindre støy, mer trafikksikkerhet og bedre livskvalitet for byens egne innbyggere.

Les også: Velkommen til lavprislandet Tyskland

Danmark

Vi trenger ikke gå lenger enn til Danmark for å finne et av de eldste eksemplene på bysentrum med bilfrie områder.

Handlegaten Strøget, som strekker seg igjennom hele sentrum av København, ble stengt for kjøretøyer allerede i 1960.

Husker du? Strøget 40 år

I nyere tid har byen hatt to prøveperioder hvor hele den indre bykjernen ble stengt for motorisert trafikk i tre dager.

– Våre tellinger viser at det har vært flere folk i sentrum på disse dagene enn ellers, forteller pressesjef ved Teknik- og Miljøforvaltningen i Københavs kommune, Morten Rixen.

København er en by som i mye større grad enn Oslo er tilrettelagt for syklister. Det er også positivt for handelsstanden.

København kommunes rapport om innkjøpsvaner viser nemlig at det er viktigere for forretningsområdene i sentrum å legge til rette for sykkelparkering enn for bilparkering.

– En kunde som kommer i bil handler riktig nok mer av gangen enn en som kommer på sykkel. Men syklisten kommer tilbake flere ganger, og bruker i sum mye mer penger i sentrumsbutikkene enn bilistene, sier Rixen.

I København er det bevisst politikk å gjøre bysentrum mindre tilgjengelig for biler.

Nørrebrogade er et eksempel på det. Der er kjørefeltet for biler betydelig snevret inn, mens fotgjengere og syklister har fått større plass.

STRØGET: Den populære handle-gågaten strekker seg igjennom hele sentrum. Foto: Espen Braata ,

Resultatet er at biltrafikken i selve gaten er redusert med 60 prosent, og biltrafikken i resten av bydelen Nørrebro redusert med 10 prosent, mens antall mennesker på Dronning Louises bro i begynnelsen av gaten, er tredoblet.

– Nørrebrogade har blitt en av de mest hippe gatene i København, sier Rixen.

Gaten overgås nå bare av Nyhavn når det gjelder antall mennesker som oppholder seg i gaterommet.

Les også: Slik finner du designskattene i København

Se bildeserie: 16 byer med bilfrie områder

Hellas

BILFRITT: Her var det tett trafikk før. Nå kan Helge Fossheim Andersen vandre på brostein nedenfor Akropolis, og høre fuglene synge. Foto: Mona Langset ,

I Athen var marmoren på Akropolis i ferd med å smuldre opp blant annet på grunn av tungtrafikken som dundret forbi på en åttefelts motorvei. Da byen skulle pusses opp til OL i 2004 ble trafikken ledet vekk fra sentrum.

– Før OL var Dionysos Areopagitou nedenfor Akropolis en av Athens mest trafikkerte gater. Nå har dette i stedet blitt en av Europas flotteste promenader, sier Helge Fossheim Andersen.

Nordmannen har bodd i Athen vinterstid de siste 15 årene.

Han forteller at i tillegg til den brede veien opp til Akropolis, har mange andre områder i byen blitt bilfrie.

Blant dem Athens svar på Karl Johan, promenade-handlegaten Ermou.

– Før Ermou skulle bli gågate hørte vi mange av de samme argumentene som i Oslo. Butikkeierne var veldig i mot, og trodde at dette skulle bli katastrofe. Men det er akkurat det motsatte som har skjedd. Stengningen har ført til mer handel, sier Helge Fossheim Andersen.

Han forteller at han aldri ser biler i Ermou på dagtid eller kveldstid.

– Vareleveringen skjer grytidlig om morgenen. Da kan bilene kjøre inn med varer og ut igjen, sier han.

HANDLEGATE: Butikkene i gågaten Ermou fikk flere kunder etter at gaten ble bilfri. Foto: Yngve Kvistad ,

En annen gate som har blitt helt bilfri de siste årene er, Makrigianni, en liten gatestumt foran den nye Akropolismuseet.

– Her var det vanlige turistbutikker før, men nå har dette området livnet skikkelig til med masse folk, utekafeer og restauranter. Og taxiene må stanse ved enden av gaten, forteller han.

Ifølge Helge Fossheim Andersen er det store planer for å gjøre mer av Athen bilfritt.

– Re-think-Athens er en slags bevegelse eller prosjekt som jobber for å få store deler av sentrum bilfritt, fra Syntagma til Omonia, forteller han.

Et annet tiltak for å begrense bilkjøringen i Athen, er datokjøring. Bilene har bare anledning til å kjøre i sentrum annenhver dag, avhengig om registreringsnummeret slutter på partall eller oddetall.

Les også: Metroen i Athen er et stort kunstmuseum

Deltidsbilfritt

ET SLIT: Hver kveld bæres kafebordene ut i gaten. Foto: MONA LANGSET ,

I småbyen Paleochora sør på Kreta stenger sentrumsgatene for biler etter klokken 19 om sommeren. Den som har tenkt å forflytte seg gjennom sentrumsgaten med bil, må passe på å gjøre det før klokken seks, for om kvelden er det ikke lenger fysisk mulig å komme frem.

Da bærer restauranteierne bord og stoler ut på gaten, og mens biler og mopeder må holde seg unna.

Les også reisebloggen fra Paleochora på Kreta: Slaraffenliv ved Libyahavet

Bilfrie øyer

TAXI PÅ HYDRA: VGs Mona Langset går av ved hotellet. Foto: PRIVAT ,

Mens større byer kan gjøre avgrensede områder bilfrie, kan øysamfunn bestemme seg for å bannlyse biler helt.

Det har de gjort på den greske øya Hydra, der søppelbilen er det eneste motoriserte kjøretøyet. Ikke engang mopeder er tillatt.

All transport skjer med esel, om det er turister med bagasje til hotellene, eller bygningsartikler til hus som skal settes opp.

Vite mer? Denne oversikten viser mer enn 100 bilfrie byer verden rundt (Ekstern lenke)

BILFRITT: I stedet for lastebiler på Hydra. Foto: MONA LANGSET ,

Klikk deg frem til din drømmedestinasjon