FacebookTwitterEmail
Reise Logo
Magnifying glass

To nye selskaper tar Albania inn i charterprogrammet

Av Mona Langset11.09.18 15:21 | Oppdatert: 17.09.18 15:14

Del saken på:

Albania var en av 2018-sommerens største turistvinnere. Neste år blir det enda mer Albania for reiselystne nordmenn.

Ving har Albania som en nyhet neste sommer, og vil tilby charter fra Oslo til badebyen Saranda. TUI vil starte medcharter fra Sverige, og dersom det selger bra kan det også bli et tilbud for norske gjester.

Samtidig utvider Apollo sitt tilbud med avreise fra flere norske flyplasser sommeren 2019.

Annonsørinnhold

Både Ving og TUI vil fly til Korfu, og ta gjestene med på den korte fergeturen over til Saranda i Albania derfra.

Det var også slik det startet for Apollo, som var det første selskapet som satte Albania på Charterkartet.

Apollo startet med et tilbud til svenske gjester sommeren 2014. Også de med fly til Korfu og ferge over til Saranda sør i landet.

Dette viste seg å bli så populært at også Apollos norske gjester fikk tilbudet fra og med sommeren 2016.

Sommeren 2018 ble tilbudet vesentlig utvidet. I tillegg til turene via Korfu til de albanske badebyene i sør, satte Apollo inn eget direktefly til hovedstaden Tirana lenger nord i landet. Derfra ble turistene kjørt til badebyene Dhermi, Himare og Durres Riviera, som har Albanias aller lengste strand.

Norwegian startet også direkterute fra Oslo til Tirana i sommer. Samtidig begynte Solfaktor å selge pakkereiser med Norwegian-fly og hotell ved Durres Riviera. Dette vil fortsette i 2019.

Flott natur og lave priser

Det tidligere helt hermetisk lukkede landet nord for Hellas, har pirret nordmenns nysgjerrighet. Turister som har vært der kommer hjem og forteller om ubegripelige lave priser, flott natur, gammel kultur, deilige strender, og en lokalbefolkning som ikke er helt utlært på service, men som sjarmerer med sin velvilje og varme.

Sommeren 2018 var Albania blant de charterreisemålene som hadde sterkest vekst i forhold til året før.

– Interessen har gått over all forventning – noe som er utrolig gøy. Dette er jo ikke et land man velger dersom man drømmer om en luksusferie. Albania er fortsatt «nytt» sammenliknet med Hellas, Spania og Kroatia. Og selv om de fleste hotellene er nybygde eller nyrenoverte, er det fortsatt en del ting som vil ta litt tid før alt er på plass, sier kommunikasjonsansvarlig i Apllo, Beatriz Rivera.

Selv tror hun at det er nettopp dette som gjør at så mange har reist akkurat hit de siste årene.

– Ønsket om å oppleve noe autentisk og genuint har lenge vært en trend vi har merket oss, og i et land som Albania kommer du virkelig tett inn på både kulturen, historien og lokalbefolkningen, sier hun.

At alt ikke er perfekt og innkjørt for masseturismen enda, er en del av sjarmen , og noe de fleste av oss rett og slett setter pris på. Albanerne selv er utrolig åpne, nysgjerrige og hjelpsomme og interessert i å lykkes – så her er det enkelt å komme inn under overflaten og reise hjem igjen med masse ny kunnskap, bekjentskaper og gode minner, sier Rivera.

En ny feriefavoritt

Allerede i mars meldte FINN reise at Albania hadde hatt en vekst på 400 prosent i antall bestilte pakkereiser så langt i 2018, og kommersiell direktør Terje Berge mente at Albania kunne bli «det nye Kroatia».

– Albania har hatt en fenomenal vekst og ser ut til å bli en av nordmenns nye favorittdestinasjoner i sommerferien, sa Berge i mars. Og neste år fortsetter det å vokse.

– På grunn av den enorme interessen har vi i Apollo valgt å utvide tilbudet ytterligere neste sommer. Da vil vi først og fremst øke i Durres Riviera, og målet er å forlenge sesongen og forhåpentligvis få til en rute eller to fra distriktene, sier Rivera.

De siste detaljene rundt flyprogrammet skal være klare innen en uke.

TUI starter med å tilby Albania til det svenske markedet i 2019.

– Albania er en veldig spennende nyhet. Vi ser på muligheten, og i likhet med Ving, vil det da bli via Korfu. Akkurat nå er det ikke i programmet vårt for sommeren, men vi tester det i Sverige og ser an interessen. Skulle det selge veldig bra så kan det hende vi kan få det inn, men vi får se, sier kommunikasjonssjef Nora Aspengren.

Klikk deg frem til din drømmedestinasjon