FacebookTwitterEmail
Reise Logo
Magnifying glass

Forbrukerrådet: Stå på kravene når flyet er forsinket

Av Mona Langset27.09.13 13:54 | Oppdatert: 29.09.13 10:21

Del saken på:

Passasjer som er rammes av store forsinkelser på langdistanseflyvninger kan ha krav på både mat, drikke og økonomisk kompensasjon.

- Retten til erstatning gjelder for alle flypassasjerer som starter sin reise i et EØS-land. Det gjelder uansett hvor mye de har betalt, også for passasjer med lavprisbilletter, understreker fagdirektør for offentlige tjenester og samferdsel i Forbrukerrådet, Anne Rygg.

Rettighetene styres av EU-forordningen 261/2004, som du kan lese mer om på Forbrukerrådets nettside.

Annonsørinnhold

Hvor mye passasjerene har krav på, er avhengig av hvor lang flyvningen er.

For flyvningene til New York og Bangkok gjelder rettighetene på alle flyvninger over 3500 kilometer.

Det vil si at når flyet er mer ennfire timerforsinket, har passasjerene krav på:

* Måltider og forfriskninger som står i rimelig forhold til ventetiden. Det vil si at hvis det er middagstid, har de krav på mer enn en liten baguett.

* To gratis telefonsamtaler eller lignende.

* Gratis hotellovernatting dersom den nye avgangen blir dagen etter. (Definisjonen på «dagen etter» er ifølge Forbrukerrådet en vurderingssak. Her må flyselskapene vise skjønn.)

* Gratis transport mellom flyplassen og overnattingsstedet.

* Skriftlig melding fra flyselskapet om deres rettigheter.

- Det siste punktet syndes det mye mot. En undersøkelse Forbrukerrådet nylig har gjort, viser at bare én av fem passasjerer mener de har fått god nok informasjon om rettigheter ved flyforsinkelser, uavhengig av selskap, forteller Anne Rygg.

Hun oppfordrer alle til å ta godt vare på kvitteringer, og sende regning til flyselskapet dersom de ikke har fått mat servert på flyplassen.

For kortere flyvninger trer kravene om forpleining inn på et tidligere tidspunkt.

* På flyvninger over 1500 kilometer og under 3500, det vil si på de fleste flyvninger til Mellom-Europa, trer det i kraft etter tre timers forsinkelse.

* På reiser under 1500 km, det vil si på de fleste innenlandsreiser, slår rettighetene inn etter to timers forsinkelse.

Økonomisk kompensasjon

I tillegg til mat og overnatting har passasjerene krav på økonomisk kompensasjon når forsinkelsen ermer enn tre timer.

Det gjelder på alle flyvninger, men størrelsen på erstatningsbeløpet avhenger av flystrekningen.

* På langdistanseflyvninger, det vil si flyvninger over 3500 kilometer, har hver passasjer krav på 600 euro. (Circa 4800 kroner)

* På flyvninger mellom 1500 og 3500 kilometer er erstatningen 400 euro. (circa 3200 kroner)

* På flyvninger under 1500 km er erstatningen 250 euro. (circa 2000 kroner)

Unntaket er hvis helt ekstraordinære omstendigheter gjør at forsinkelsene ikke kunne vært unngått selv om alle rimelige tiltak var gjort. Det kan være hvis for eksempel dårlig vær eller streik hindrer flytrafikken.

Tekniske svikt med flyet fritar ikke flyselskapet for ansvar med mindre problemene skyldes uforutsette forhold som flyselskapet ikke kunne unngått.

- Akkurat det gjør tilfellet med Norwegian og Dreamliner litt spesielt, for normalt har europeiske flyselskaper selv ansvar for vedlikehold av egne maskiner. Her står Boeing for både produksjon og vedlikehold av flyene. Spørsmålet blir da hvor mye av ansvaret Norwegian kan legge over på Boeing, sier Anne Rygg.

Uansett skal kundene forholde seg til Norwegian og rette kravene sine mot flyselskapet.

- Hvis Norwegian ikke betaler erstatningene vil det bli veldig interessant å prøve en av disse sakene i Flyklagenemnda, sier fagdirektør Anne Rygg i Forbrukerrådet.

Klikk deg frem til din drømmedestinasjon