FacebookTwitterEmail
Reise Logo
Magnifying glass

Du deilige forsinkelse - veterantog ved Victoriafallene

Av Gjermund Glesnes04.10.12 17:17

Del saken på:

VICTORIAFALLENE (VG) Det er mange grunner til at Royal Livingstone Express kan bli forsinket. Heldigvis.

Jeg har hørt om signalfeil og møtende tog. Men det er første gang jeg har opplevd at toget stanser fordi tre sjiraffer gomler løv i buskene ved sporet.

Og ikke bare stopper vi. Togpersonalet bruker walkie-talkie for å dirigere lokføreren så vi skal se perfekt. Først når alle digitalkameraene har fått sitt, tøffer vi videre.

BILDESPESIAL: Se flere bilder fra veterantoget

Det humper og knirker og går slettes ikke fort. Det er bare deilig. Hele poenget med veterantoget Royal Livingstone Express er å ta passasjerene tilbake til en forgangen tid med aftenantrekk, tjenere og koloniherredømme. Derfor er det som planlagt at vi får en dekadent følelse av overklasse der vi sitter - i skinnsalonger, omgitt av mahogni og servitører som etterfyller vinglassene uten at vi trenger spørre.

- Sammenlignet med dagens tog må jeg si at dette er en mye bedre måte å reise på, konstaterer Gerd Diederichs fornøyd mens vi duver inn i solnedgangen.

Han benytter anledningen til å oppleve togluksus i Zambia, til tross for at hjemlandet Sør-Afrika har flere luksuslinjer.

- De er så dyre at kun europeere har råd. Her får vi en smak av det samme til 150 dollar, sier han.

Prisen inkluderer en bedre middag samt vin og mineralvann på hele den fire timers turen.

Lokvisitt

Av og til går tøffeturene til den berømte broen over Victoriafallene, men ikke i kveld. Vi kjører gjennom Mosi-oa-Tunya National Park langs Mulobezi-banen, et spor som ender i en tømmerby 20 mil nordvest for Livingstone.

Hva skal vi der? Ingenting.

Les videre under bildet.


Her er det turen som er målet. Derfor stanser vi også langt før endestasjonen, midt i bushen. Der får de som vil, inspisere damplokomotiv nummer 156, bygd i Glasgow i 1922.

Seks retters middag

Der forklarer lokfører Divus N'Gandu og fyrbøter Elvis om lubrikatorer, ejektorer og regulatorer - alt som skjer når Divus trekker i spakene.

Etter en kort rast ringer matklokka oss inn igjen til salongene. Det er tid for middag. I Royal Livingstone Express er det en seks retters meny med gourmetmat fra kjøkkenvogna.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Midt i hovedretten hører vi et tungt damppust fra gamle 156. Så ruller vi tilbake mot Livingstone. Spisevogna knirker som køyesenger på hytta, og servitøren Stephen må konsentrere seg når han skjenker rød Merlot.

- Man trenger litt trening ja, gliser han, stø på labben som om han aldri skulle ha gjort annet.

Etter dessert og kaffe tøffer vi inn på stasjonen, tilbake til en verden der ingen spør «mer vin, sir?» når vi tar toget, uansett hvor mange signalfeil vi må vente på.

MER OM OMRÅDET:
Victoriafallene er også Afrikas sentrum for actionturisme. Les mer her!

FLERE REISEREPORTASJER FRA DET SØRLIGE AFRIKA:
I ballong over Namibias ørken || Action i Namibias sanddyner || Ti reisetips til Cape Town || Dra på luksussafari med toget

NYTTIG HVIS DU DRØMMER OM AFRIKA:
Afrikas beste reisemål || Slik planlegger du en reise til Afrika || VGs guide til reisevaksiner || Leger advarer mot eksotiske reiser med småbarn