FacebookTwitterEmail
Reise Logo
Magnifying glass
Eye Ubiquitous / Universal Images Group Editorial

Stor løpeguide: Her kan du løpe på storbyferie

Av Kari Tone FlågenAv Nora Thorp Bjørnstad Av Erlend Fernandez Stedding Av Ingvill Dybfest DahlAv Nilas Johnsen11.07.18 14:43 | Oppdatert: 15.07.18 21:57

Del saken på:

For den løpelystne er knapt noe bedre enn å knyte på seg joggeskoene og utforske nye byer. Her er VG-redaksjonens beste løpetips for byene du kanskje skal besøke i sommer.

Her finner tips om gode løpe-løyper i 13 byer:

Paris, Berlin, Barcelona, Istanbul, Dublin, København, London, Wien, Oslo, Sydney, Madrid, Stockholm og New York.

Annonsørinnhold
PARIS: Mange jogger i Bois de Boulogne, blant dem Frankrikes tidligere statsminister, Dominique De Villepin Foto: LEBON / Contributor

Paris

Bois de Boulogne er sammen med Bois det Vincennes noe så sjeldent som en raus skog i det ellers så tett bebygde Paris. To vakre oaser i storbyen!

Verdt å merke seg at Boulogne-løping på kvelden er kun for spesielt interesserte, da parken etter mørkets frembrudd forvandles til et slags skogens red light district.

Slik kommer du deg til Bois de Vincennes: Ta metroen til stoppet Chateau de Vincennes eller Porte de Charenton.

Bois de Boulogne: Metrostoppet Porte d’Auteuil/, Porte de Maillot, eller Porte Dauphine.

SKAL DU TIL PARIS I SOMMER? Her er ekspertenes beste tips

Har du booket hotell i det idylliske, men akk så bebodde og brosteinsbelagte Montmartre? Fortvil ikke. Utfordre deg selv på trappeløp! 10 turer opp og ned den lange trappa der Rue Crustine og Rue Bequerel krysser, og du er garantert så mør i beina at all fråtsing i fransk cuisine lett kan forsvares.

Vil du kombinere oppover-løpingen med sightseeing, jobber du deg fra Rådhuset i 18. Arrondissement og opp til Sacre Coeur, som byr på en av de fineste utsiktspunktene over Paris by. Nivå: Lett

Er du først turist, hvorfor ikke ta en postkort-løpetur midt i hjertet av lysenes by, i Champ de Mars-parken der Eiffeltårnet ligger? Til forskjell fra andre parker i Paris, stenger den ikke på kvelden. De siste årene er dessuten elvebredden ved Seinen pusset godt opp, og nå er det fint å jogge her. Drar du til Parc Rives de Seine, kan du kose deg med en 7 kilometers løpeløype som også har diverse treningsutstyr til disposisjon. Nivå: Lett

BERLIN: Det er lov å slappe av også, for eksempel i Tiergarten. TOBIAS SCHWARZ / AFP

Berlin

Gratulerer, du har valgt deg løpemekka som feriedestinasjon! Berlin har over 2.000 offentlige parker og hager, så her er det bare å boltre seg!

Tiergarten: Idyllisk, sentral og historisk. Den ikoniske parken er så stor at du kan løpe dag etter dag uten å noen gang ta den samme ruta. Er du lysten på å kombinere joggen med sightseeing, start ved Brandenburger Tor og Riksdagen, og fortsett til Bellevue-palasset, langs rester av muren og til det sovjetiske krigsminnesmerket.

Selvdisiplinen får du også trent, om du legger tusen forbi noen av de koselig uteserveringene. Klarer du jogge forbi? Kald øl venter kanskje på den som fullfører. Nivå: Lett

Er du i nærheten av Kreuzberg, Tempelhof eller Neukölln, anbefales det å finne frem til Runbase i Schleusenufer 4, et konsept-treningssenter som tilbyr organiserte løpeturer med lokalkjente trenere, helt gratis. Nivå: Middels

Tempelhof: Området for den gamle flyplassen er kjempestort, grønt, og venter på deg! Dette er et yndet sted også for piknikgjester og skatere, men her er plass nok til alle. Lurt å velge seg milde eller litt overskyede dager for turen hit, for det er lite skygge i denne store parken. Nivå: Det du selv gjør det til.

ET DØGN I BERLIN?Dette bør du få med deg

POPULÆRT: Langs Barceloneta-stranden vil du kunne treffe mange som er ute i samme ærend som deg. GONZALO FUENTES / REUTERS

Barcelona

Barcelona er en flott by å utforske med løpeskoene på. Men du må stå opp grytidlig slik at du unngår alle bilene.

Start for eksempel på nullpunktet Plaza Catalunya og løp nedover gågaten Las Ramblas. Deretter over broen til Maremagnum-komplekset og til venstre forbi havnen og etter hvert på gangveien langs Passeig de Joan de Borbo og ned til stranden på Barceloneta. Der løper du videre til høyre langs stranden og mot Hotel W. Snu i enden av stranden og løp tilbake forbi Hotels Arts og inn forbi casinoet og opp til Ciutadella-parken. Ta en ekstrarunde der med palmer og papegøyer før du løper opp og under Triumfbuen i Passeig de san Joan.

Derfra kan du enten skrå inn til venstre etter tre kvartaler og tilbake til Plaza Catalunya. Alternativt fortsette rett frem og etter ti kvartal ta til venstre til du treffer på Passeig de Gracia der du kan få med deg Miro-byggene La Pedrera og Casa Batllo på veien ned igjen til Plaza Catalunya. En annen variant er å løpe over Diagonal og helt opp til Sagrada Familia før du skrår inn til Passeig de Gracia. Avstand: 10-15 km, Nivå: Lett

BYGUIDE: Den spanske storbyfavoritten

ISTANBUL: Ta fergen over til den asiatiske siden. Foto: OSMAN ORSAL / X02255

Istanbul

Den tyrkiske storbyen er ikke noe lett sted å løpe, særlig om du bor i området nær den historiske halvøya eller Taksim-plassen. Men er du villig til å manøvrere bratte bakker, hissige bilister og store folkemengder for å la beina fly, så finnes det noen fine turer:

En flott tur er å ta fergen til Kadikoy på den asiatiske siden. Hold deg nær vannet når du kommer til kaia, og løp utover langs Marmarahavet. Her er det en gå- og sykkelvei som strekker seg milevis, med Insta-utsikt hele veien. Men i en by med 20 millioner innbyggere har du ikke gangveien for deg selv...

I Yildiz-parken nær Besiktas finner du en bratt og krevende løperunde, der du får være mer i fred. Du kan velge mellom gangstier på asfalt, eller en grusløype som går ytterst. Belønningen venter øverst: En slående vakker utsikt mot Bosporosstredet. Her ligger også en paviljong fra Det osmanske rikets dager, der du kan få kjøpt enkle matretter. (Tyrkerne møter vanligvis opp i pensko og søndagsklær, men ingen ser rart på deg om du kommer litt svett og i joggesko).

Klør det skikkelig i beina, ta turen til den enorme Beograd-skogen ved Svartehavet. Her er det svalt og fredelig selv når resten av byen koker. En urban myte vil ha det til at en jogger ble spist av villhunder etter å ha rotet seg inn i skogens dybde, men ikke la deg skremme. Det finnes en egen løpebane på åtte kilometer i en skjermet del av skogen, der man kan løpe på rød grus av typen man finner på norske tennisbaner.

DUBLIN: Morgentur langs elven Liffey Foto: Morten Rakke

Dublin

Dersom du ikke kjenner byen godt fra før, anbefales det med en morgentur langs elva Liffey før byen våkner til. Da kan du ta inn Dublins sjarm og gamle, sjelfulle bygg. Start for eksempel ved den hyggelige Grand Canal Quay, løp opp til Liffey, og beveg deg i 4-5 km retning den store Phoenix park.

Når du først kommer dit, kan du løpe så langt du vil. På tilbaketuren kan du gjerne legge inn en liten 5 - minutters avstikker, og få med deg det kjente Trinity College når du først er der! Nivå: Middels

KØBENHAVN: Nyhavn i er et godt utgangspunkt for raske joggeturer. Men løp fort forbi uteserveringene - her er det lett å la seg friste! FOTO: ROGER NEUMANN/VG Roger Neumann

København

København er en perfekt by å løpe i også for de som ikke er glad i motbakker, for her er det som kjent rimelig flatt.

Dersom du er på jobbreise med begrenset fritid eller bare ønsker å ta en kjapp joggetur før frokost en morgen, er området rundt Nyhavn perfekt å utforske. Her kan du løpe langs havna med morgensolen i ansiktet og se på skipene langs havnen før du svinger til venstre ved Esplanaden og legger en vakker avstikker rundt en av Københavns mest kjente severdigheter.

Kastellet Langelinie er det best bevarte festingsanlegget i Nord-Europa og er verdt et besøk i seg selv. Her kan du løpe på grusunderlag langs toppen av vollen hele veien rundt det gamle kastellet. Avstand: 8 kilometer Nivå: Lett

Ønsker du en guidet løpetur er det verdt å sjekke ut Running Copenhagen sine nettsider.

Hyde Park i London er en park som er kjent for de fleste. TOBY MELVILLE /REUTERS

London

Kanskje åpenbart, men Hyde Park er virkelig en oase for løping midt i storbyen. Parken er såpass svær at du ikke trenger å løpe samme ruta selv om du er flere dager i byen. For London-nybegynnere er det fint at parken er godt skiltet.

Finn veien inn til innsjøen Serpentine og gjør deg opp en mening om hva du synes om det nye kunstverket som er plassert midt i vannet, stopp på en av kafeene om du vil ha en pause, eller kom tidlig og betrakt de tøffe pensjonistene som morgensvømmer i Serpentine, uansett når på året det er. Parken godt besøkt, men det er sjelden plagsomt mye folk langs joggeløypene. Nivå: Lett

DONAU: Det er gangvei langs hele kanalen. Foto: ullstein bild

Wien

Å løpe langs Donaukanalen er en herlig måte å se fine Wien på, og er superlett tilgjengelig siden den siver midt gjennom byen. Her får du trær, gatekunst, vann og sightseeing på en gang, og du er herlig skjermet for biler, siden det går en gangvei langs hele kanalen.

For runder lengre enn 7 kilometer (du bare sløyfer de av når du har fått nok), kan det anbefales å starte på Schwedenplatz, og bevege deg mot byens 3.distrikt, eller starte ved Roßauer Lände og ta deg i retning ut av byen. Vel inne i byen venter østerikes herlige kafékultur med belønning med sukker på. Nivå: Lett til middels

LØPETUR MED UTSIKT: En løpetur fra Oslo sentrum og opp til Ekeberg gir deg både puls og utsikt til Oslofjorden. Her fra Ekebergparken skulpturpark. STELLA BUGGE/VG

Oslo

Befinner du deg i Oslo sentrum, er mulighetene mange for å få en fin luftetur hvor du i tillegg til treningsøkten kan få med deg flere severdigheter.

Har du begrenset tid: Hva med en morgenjogg ned til Aker brygge og langs hele sjøsiden bort til Operaen og tilbake? Du finner et lengre alternativ om du fra Aker brygge løper motsatt vei og langs E18 og inn til venstre ved Bygdøyveien og innover mot Bygdøy sjøbad.

Starter du på Jernbanetorget og ønsker deg litt motbakker, er turen opp til Ekebergparken et godt alternativ. Løp ned til Operaen og over til Sørenga før du svinger til venstre og videre opp Ryenbergveien til Valhallveien. For den som ønsker å komme seg bort fra folkemengdene og ut i Oslomarka er mulighetene nærmest uendelige. Klassikeren er runden rundt Sognsvann (T-bane til Sognsvann er enkleste reisealternativ), hvor hver runde langs vannet er rundt 3,5 kilometer lang.

LØPING MED UTSIKT: Operahuset i Sydney er vanskelig komme utenom om du ønsker å kombinere joggeturen med sightseeing. SAEED KHAN / AFP

Sydney

Kyststien fra Coogee til Bondi eller omvendt er en av Sydneys mest populære utflukter for både turister og sydneysiders, og også en helt magisk joggerute som tar deg forbi hele seks strender.

Vil du løpe mot soloppgangen lønner det seg å starte på stranden i Coogee. Turen er halvkupert og går på en kombinasjon av asfaltert gangvei og trapper med fantastisk utsikt mot Stillehavet. Turen går fra nevnte Coogee forbi snorklevika Gordo´s bay, videre til den barnevennlige stranden i Clovelly før det går bratt opp forbi Waverly-kirkegården, ned til surfestranden Bronte beach, forbi Tamarama, og ender opp på den ikoniske turistmagneten Bondi Beach.

Ved turens slutt tar du den velfortjente acaismoothien på enten Coogee Pavillion eller Cali Press i Bondi.

Langs veien er det i tillegg en rekke instagram-vennlige sjøbad i tilfelle du vil ta deg en dupp og ikke tør å utfordre bølgene. Husk høy solfaktor og hodeplagg hvis du skal løpe på dagtid i sommerhalvåret.

Selv om du skulle befinne deg midt i byen, er det fullt mulig å finne idylliske joggeomgivelser i Botanisk hage. Der finnes det et utall stier å velge mellom som snirkler seg forbi australsk flora og fauna - og du kan få med utsikt til både operahuset og Harbour bridge på kjøpet. Avstand: 6.5 km, Nivå: Middels

MADRID: I Retiro-parken kan du løpe forbi innsjøen med robåtene og glasshuset El Palacio de Cristal. Mona Langset

Madrid

Retiro-parken er en av de største grønne lungene i den spanske hovedstaden, og et bilfritt sted hvor du kan ta en ganske paddeflat joggetur på jord- og grus-underlag og samtidig få med deg litt severdigheter.

Du kan kan f.eks begynne ved inngangen overfor monumentet Puerta del Alcala og løpe innenfor parkgjerdet langs Calle de Alfonso XII.

Du følger stien mot klokken før du tar inn til venstre ved Puerta del Angel Caido, og opp i parken ved nedre kortside, Deretter holder du til høyre før du igjen tar opp langs den andre langsiden parallelt med Avenida de Menéndez Pelayo. Den siste kortsiden går langs Calle Alcala og byens dyrere adresser i Salamanca-distriktet.

Etter en runde kan du for eksempel løpe gjennom parken og forbi innsjøen med robåtene og glasshuset El Palacio de Cristal og ta en morgen-cortado på en av de mange uteterassene. Avstand: 4,5 km, Nivå: Lett

STORBY-IDYLL: Djurgården kan by på en vakker joggetur - uansett årstid: ANDERS WIKLUND / TT

Stockholm

Det er nok av ruter å velge i om du har lagt ferieturen til denne byen. Djugården er Stockholms største grøntområde, og er et av de mest løpestedene i Stockholm. Start for eksempel ved Djurgårdsbron og følg kanalen helt opp til Lilla Sjötullsbron øst på øya. Frem og tilbake vil gi deg en 7 kilometers joggetur - enda lengre om du legger inn en runde i Kungliga Djurgården.

Og hvorfor ikke ta en kajakktur når du først er der ute? I Stockholm finnes det en rekke muligheter dersom du har lyst til å se Stockholm på en helt ny måte. Nivå: Lett

NEW YORK: Mange trener i Central Park. Foto: Tim Clayton - Corbis / Corbis Sport

New York

Du kommer ikke utenom Central Park når du besøker denne storbyen.

Den gedigne parken rammes inn av skyskrapere på alle kanter som kan ta pusten fra en, men minst like imponerende er alle de små sjøene, broene og trærne som har dannet kulisser for en rekke amerikanske storfilmer og serier gjennom tidene.

Til tross for at Manhattan alltid vrimler av liv og at det ofte er mange som legger treningsøkten sin hit til omtrent alle tider av døgnet, er parken såpass stor at du fint kan løpe over en time uten at du føler at du konstant løper i hælene på folk - og uten at du krysser dine egne spor.

Om du starter i den sydlige enden og løper rundt sjøen i midten av parken, får du en løperute på rundt åtte kilometer. Ta noen avstikkere langs parkens mange stier på kryss og tvers, og du kan fint runde en mil eller mer i selskap med pilende ekorn. Legg joggeturen til grytidlig morgen dersom du ønsker å unngå det største rushet.

Et annet tips er langs Hudson River, hvor du for eksempel kan løpe fra George Washington-broen i Harlem og hele veien gjennom Upper West Side og nedover i byen. Nivå: Lett

Klikk deg frem til din drømmedestinasjon