FacebookTwitterEmail
Reise Logo
Magnifying glass

Britisk forbrukerråd: Forlenger flytid - unngår erstatningskrav

Av Mona Langset29.08.18 16:52 | Oppdatert: 01.09.18 23:27

Del saken på:

Planlagt flytid fra A til B har blitt opp til 35 minutter lengre i år enn for ni år siden. Den britiske forbrukerorganisasjonen Which? mener passasjerene kan føle seg lurt.

Teknologien innen luftfarten blir stadig bedre. Tidligere i år satte en Dreamliner fra Norwegian fartsrekord for passasjerfly over Atlanteren på fem timer og 13 minutter. Samtidig blir planlagt tidsbruk på en rekke flystrekninger stadig lengre.

Forbrukerorganisasjonen Which? som er britenes svar på Forbrukerrådet, har sammenlignet planlagt flytid på 125 flyruter i 2009 og i dag. 76 av flygingene – altså godt over halvparten - tar lenger tid nå.

Annonsørinnhold

Reiseredaktør i Which?, Rory Boland, sier passasjerene kan føle at flyselskapene skjuler sannheten for dem når de oppgir for lange flytider.

– Det kan føre til at passasjerene blir sittende lengre enn nødvendig i flyet, bare for at flyselskapene skal kunne klappe seg selv på ryggen for å lande «on time» på destinasjon. Praktisk nok kan det også redusere antall erstatningsutbetalinger for flyforsinkelse, sier han.

Når flyet er forsinket kan passasjerene har rett til inntil 600 euro i kompensasjon per person.

I Which? Travels papirmagasin forklarer researcher Jo Rhodes hvordan passasjerene kan bli sittende i flyet både før avgang og etter landing hvis den oppgitte flytiden er mye lengre enn den faktiske. Hvis flyet lander lenge før planlagt tid, er det for eksempel ikke sikkert at flyplassen er klar til å ta imot passasjerene med en gang.

– I fly som er fullere og trangere enn noen gang, ønsker ingen å sitte fastspent i setene lengre enn absolutt nødvendig, påpeker hun.

Forsinkelser likevel

Men selv ekstra tid på mange strekninger har ikke vært nok til å holde tidsskjemaet for alle.

De fire flyselskapene Which? gransket hadde dårligere punktlighet i 2018 enn i 2008. EasyJet hadde hele 10 prosent fall i punktligheten.

– Tenk hvor mye verre punktligheten hadde vært hvis de ikke hadde økt lengden på flygingene, skriver Which? i sin papirmagsinutgave.

I Norge økte antall flyforsinkelser på de fire største flyplassene med 33 prosent i juli i år.

Bare britiske selskaper

Selskapene Which? har gransket er de britiske selskapene British Airways, EasyJet, Virgin Atlantic og Ryanair.

Undersøkelsen viser at ni av elleve Ryanair-ruter er langsommere i år enn i 2009. Selv korte strekninger som London–Berlin tar i gjennomsnitt 10 minutter mer tid.

British Airways’ langdistanseflyginger fra London til New York, samt rutene fra London til Bangkok og Singapore, har blitt gjennomsnittlig 20 minutter lengre nå enn for ni år siden.

Av Virgin Atlantics 12 undersøkte flyginger tar ni ruter lengre tid i dag. Den lengste tidsforlengelsen var på ruten fra London til New York. Den har blitt 35 minutter lengre.

Hos selskapet EasyJet tar 16 av 26 undersøkte flyginger lengre tid. Den prosentvis største tidsøkningen er på strekningen London til Berlin. Den tar nå 19 minutter mer enn for ni år siden.

Tviler på lønnsomheten

Informasjonssjef Knut Morten Johansen hos SAS forteller at de har hørt om fenomenet, men at de ikke praktiserer dette selv.

– En effektiv utnyttelse av flyflåten handler om at et flyindivid skal produsere så mye som mulig. Internt i Norge og Skandinavia vil et flyindivid produsere så mye som opptil 8–10 flyginger på en dag på grunn av relativt korte flystrekninger. Jo mer man øker flytidene, jo mindre effektiv blir man i et slikt rutemønster. På langdistanse hvor et fly skal fly kun én flyging på en dag, kan det sikkert være et bedre spillerom, sier Johansen.

Sikkerhet og økt trafikk

Ifølge de undersøkte flyselskapene er det flere gode grunner til at de forlenger flytidene. British Airways peker på at rutene til og fra Det fjerne østen er justert av sikkerhetsgrunner. I tillegg har det blitt betydelig mer trafikk i luftrommet de siste ti årene, derfor må flyselskapene ofte beregne fem minutter ekstra.

Det forklarer likevel ikke hvorfor 20 prosent av de undersøkte flygingene har økt med 10 minutter eller mer, påpeker Which?

Både BA, Ryanair og Virgin Atlantic har fortalt Which? at de også flyr på redusert hastighet for å bruke mindre drivstoff, noe som gjør at de kan holde flyprisene lavere.

Ikke i Norge

Ifølge kommunikasjonssjef Kristian Løksa i Avinor har vi ikke det samme problemet i Norge.

Han har sett på statistikken over flytider fra Oslo Lufthavn i 2009 og i 2018.

– Det har ikke vært endringer i tider til de største byene i Norge. Andre steder er det noen mindre endringer, som nok kan forklares enten med endring i flytype eller trasé.

– Påstandene som kommer fram i den engelske artikkelen stemmer altså ikke med forholdene i Norge, sier han.

Klikk deg frem til din drømmedestinasjon