FacebookTwitterEmail
Reise Logo
Magnifying glass

Hotellgjesten fra helvete

Av Dag Fonbæk07.04.12 21:38

Del saken på:

(VG Nett) Hørt om hotellgjesten som ville spandere nye pupper på den kvinnelige bartenderen da han ble nektet servering etter stengetid?

Les de utrolige gjeste-historiene fra norske hoteller

Eller han som ville ha rabatt fordi det bodde så mange tyskere på hotellet?

Eller han som krevde prisavslag for rommet fordi det var så få som danset i baren?

Norske hoteller mottar de merkeligste gjesteklager - i takt med økt kravmentalitet og stadig mer reiseerfarne gjester.
Klagene synes også å innta mer sofistikerte former:

En hotellgjest på 1,90 krevde at hotellets vaktmester måtte komme opp på rommet og forlenge dusjen.

Måtte på IKEA

Et par med baby var ikke fornøyd med hotellets barneseng (reiseseng), og ga seg ikke før en hotellansatt dro på Ikea og kjøpte en sprinkelseng til dem.

En turist klagde fordi midnattsola var den samme som dagsola.

En annen krevde erstatning fordi brannalarmen ringte midt på natten.

Bedre var ikke skigjesten som overhøvlet resepsjonisten fordi «skiløypene var så bakglatte».

Sanne historier

VGs eksempler på gjesteklager fra norske hoteller er alle hentet fra virkeligheten, fortalt oss av erfarne hotell- og reiselivsfolk som har opplevd litt av hvert.

- Økende kravmentalitet i den velstående delen av verden er en utfordring for reisebransjen, bekrefter reiselivsdirektør Rolf Forsdahl i organisasjonen Virke.

Selv er han sekretariatsleder for flere klagenemnder - bl.a. for pakkereiser og flyreiser.

Mye rart

Og det er litt av hvert som kommer i klageposten, bekrefter den erfarne reiselivsmannen.

Åpenbart grunnløse klager blir avvist eller ikke behandlet i det hele tatt.

- Som oftest skjer dette etter at vi har snakket med klageren og forklart at han ikke har sjans til å nå fram, sier Forsdahl.

Krevde opera-billetter

Mange tror åpenbart at de er suiteboende rockeartister på Grand:

Paret på forretningsreise i Oslo leste i avisen om byens nye Opera og forventet at hotellet skulle skaffe dem billetter til åpningen.

Et hotell fikk klage fra en mannlig gjest som var sur fordi hotellets unge, kvinnelige resepsjonist nektet å komme opp på rommet hans for å knyte strikken rundt hestehalen hans.

- Hotellgjestene stiller høyere krav enn før. Mange har reist mye, og med erfarningene øker også forventningene, sier Nils Henrik Geitle i De Historiske - med 44 hoteller i porteføljen.

Disney-papptallerkner

Tilsynelatende urimelige gjestekrav kan også bunne i kulturelle og religiøse skikker:

En kosher-gruppe forlangte av vestlandshotellet at de bare ville spise med bestikk og tallerkener som ikke var berørt av menneskehender.

- Vi måtte på bygda for å skaffe nytt servise, og endte opp med Disney plast-barnebestikk og papptallerkener, forteller hotelldirektøren til VG.

Omgitt av andre hotellgjester satt 40 tilårskomne jøder midt i hotellrestauranten og spiste på Donald-papp.

Fyll er verst

Høy sigarføring og fulle gjester er en gjenganger:

En hotellgjest, som tre ganger var blitt forsøkt båret i seng, gjorde sitt fornødne i en restaurantstol etter å ha forsøkt å slå ned hovmesteren...

En annen ble kastet ut etter å ha plaget andre gjester, men mannen turde ikke reise hjem fordi han ville få kjeft av kona - og fikk dermed «husarrest» på rommet sitt resten av helgen.

Ikke bare reisebransjen opplever at folk prøver seg. Også forsikringsselskapene og utenrikstjenesten merker at det er blitt tøffere.

Lavere terskel

Terskelen for å klage synes å være lavere i utlandet enn i Norge:

Kvinnen i 40-årene på pakkereise til en solrik, gresk øy, ble mer enn gjennomsnittlig interessert i den blonde, svenske reiselederen midt i 20-årene - og la ikke særlig skjul på det. Invittene ble imidlertid møtt med en noe kjølig, men høflig og profesjonell holdning.

Toppløs

Fem dager og antagelig en del ouzo senere ringer kvinnen til klagenemda: «Reklamen lover topp service og at gjestene skal ha guidenes oppmerksomhet hele tiden, men denne karen overser meg helt - til og med når jeg sprader foran ham toppløs! Har jeg en klagesak?»

En familie kom hjem fra Syden-ferie og krevde pengene tilbake fordi alt var ille - både leiligheten, betjeningen, bassenget og alt annet. En måned senere fikk reiseselskapet nyss om at familien hadde kjøpt seg egen leilighet på det samme anlegget.

Krevde pengene igjen

Gode vaner er dessuten vonde å vende:

Paret som hvert eneste år vendte tilbake til Kreta, bodde alltid på i samme ferieleilighet på samme hotell. Ett år måtte de ta til takke med den speilvente naboleiligheten - i samme etasje, med samme utsikt og med samme interiør. Men ferien var «spolert», og paret krevde full refusjon av reisen.

Festlig gjeng

En guttegjeng, nyss hjemkommet fra Tenerife, krevde et betydelig prisavslag - angivelig fordi de hadde blitt utestengt fra hotellkorridoren sin av andre gjester.

Undersøkelser i ettertid viste at karene hadde festet og bråket i ett sett og frarøvet andre gjester nattesøvnen. Hotellet kunne dessuten dokumentere skader på en vask, et skrivebord samt masse rødvinssøl på et gulvteppe.

Vit hvor du drar

Ikke alle gjør hjemmeleksen sin før avreise heller:

Venninneparet som skulle på langweekend for å stresse ned fra krevende karrierejobber, shoppe og slå ut håret på by'n - valgte seg Dubai!

Etter to dager får reisearrangøren en illsint telefon hvor kvinnene sier de føler seg lurt: Her er verken nattklubber, restaurantgater eller barer på by'n. Pengene tilbake, takk!

- Ikke vår skyld!

Askestansen i april 2010 demonstrerte hvor gode rettigheter flypassasjerer og pakkereisekunder har. Man kunne kreve at turarrangøren eller flyselskapet dekket mat og hotell i døgn etter døgn - selv om reisen ikke kostet mer enn et par gode solbriller:

Et ektepar som hadde kostet på seg et luksusopphold i en kjent middelhavsby, og som bodde på det desidert dyreste hotellet i byen med fullpensjon, valgte å forlenge oppholdet sitt der i stedet for å ta inn på et enklere hotell like ved flyplassen - slik flyselskapet ba dem om.

Det var dumt av dem.

Etter hjemkomst sendte de regningen til flyselskapet, inklusive kaviar, champagne og årgangsviner - under henvisning til EU's passasjerrettigheter; flyselskapet pliktet jo å dekke oppholdsutgifter i påvente av en hjemreisemulighet!

- Askestansen var jo ikke vår skyld, mente ekteparet.

Måtte betale

Dokumenterte utgifter holdt ikke - og klagerne måtte betale brorparten av ekstravagansen selv.

Dårlige sjekketriks har hotelansatte også opplevd:

En kvinnelig hotellgjest bestilte roomservice flere ganger samme kveld - og møtte hver gang den unge, kjekke barservitøren i døren, kun med et håndkle foran seg, hvorpå hun snudde ryggen til og bøyde seg etter noe hun «mistet» på gulvet.

Roomservice-mannen var ikke seg selv igjen på flere timer, og har visstnok fremdeles unormalt høyt øyenbrynfeste.

Stjeler mat

Det skjer også at hotellansatte tar igjen med tilnærmet samme mynt:

Det er en plage for mange turisthoteller at gjester tar med seg lunchmat fra frokostbuffeten. Hovmesteren på et hotell i Sør-Norge hadde sett seg lei på dette - og tok en kvinnelig gjest på fersken:

- Unnskyld frue, men det er en ting De har glemt og det er kaffien. Deretter åpnet han kvinnens håndveske og tømte varm kaffe oppi...

Språkvansker

Også språkproblemer kan ha sin sjarm:

Amerikanerinnen med rosa hår kom til resepsjonen og spurte en relativt fersk resepsjonist: - Excuse me, where are the restroom? Usikker på hva restroom kunne være for noe tok resepsjonisten sjansen og slo stolt ut med armene mot hotellets salong: - Well, you can sit down there, there or anywhere...

Andre henger rett og slett ikke med:

Snobben spør ved hotellets middagsbord: - Bil- eller hundeprat?
Gjesten på motsatt side: - Vi har gått til anskaffelse av en ny Grand Cherokee

- Oj, gratulerer. Vi har fremdeles vår gamle, kjære Golden Retriver.

Bli tilhenger av VG Reise på Facebook!