FacebookTwitterEmail
Reise Logo
Magnifying glass
BRATT: Pendelbanen skal gå opp på fjellet Hoven til venstre for hotel Alexandra, slik det er montert inn her. Øvers til høyre skimtes hengebroen i Via Ferrataen. Menneskene på bildet gjør seg klare til å klatre. Illustrasjon: Loen Active/ Naturservice Hoen/Loen ,

Fra fjord til fjell på fem minutter: Ny pendelbane skal sette Loen og Nordfjord på verdenskartet

Av Mona LangsetPublisert: 23.08.2015

Del saken på:

Innen 2017 skal en ny pendelbane løfte turister fra fjorden og opp til toppen av det 1011 meter høye fjellet Hoven i Loen.

Annonse

Pendelbanen blir selve navet i prosjektet som har fått navnet «Hoven Loen 2017».

Men reiselivsproduktet som helhet blir mye større enn som så. Fra toppen av fjellet får turistene oppleve vestlandsutskt på sitt beste, og de får mulighet til å nyte den mens de sitter ved et restaurantbord i 1011 meters høyde.

FTIG MÅLTID: Fra restauranten på toppen av fjellet får gjestene panoramautsikt. ILLUSTRASJON: Aaland Arkitektkontor ved sivilarkitekt Eva Eide Koefoed. ,

Det blir også tilgang til 70 kilometer med vandre- og sykkelstier om sommeren, 15 kilometer med skiløyper toppturer og offpistekjøring om vinteren.

Direktør på Hotel Alexandra, Richard Grov er leder for prosjektet, og han har store ambisjoner.

– Dette kommer til å vekke oppsikt internasjonalt, fastslår han.

For dette blir stort.

NY PENDELBANE: Slik kan det se ut når den nye pendelbanen blir satt i drift opp til fjellet Hoven i Loen. Illustrasjon: Naturservice/Hoven Loen ,

– Bedre enn alpene

– I Alpene finnes det allerede mange store, flotte pendelbaner, for eksempel i Zermatt, St. Moritz og Mayrhofen. Hoen Loen blir i den samme klassen. Men mens pendelbanene i Alpene gjerne starter i en fjelldal, starter denne helt nede ved fjorden og ender 1000 meter over havet, forklarer Grov.

– Dette blir en av – om ikke den aller – raskest stigende pendelbanen som noen gang er bygget, forteller han entusiastisk.

Les også: Stryn - bedre enn by'n

Støttes av Innovasjon Norge

Hos Innovasjon Norge mener de Hoven Loen er et spennende reiselivsprosjekt.

– Dette blir et fyrtårn på Vestlandet. Loen ligger strategisk til i forhold til cruisetrafikken, i tillegg er indre Nordfjord et godt reiselivsprodukt fra før. Det blir flott å få en slik tilkomst til fjellet, sier direktør Halvor Flatland ved Innovasjon Norge Sogn og Fjordane.

Les også:Spektakulær Via Ferrata-hengebru åpner på Vestlandet.

POPULÆRT STED: Hittil i år har mer enn 4000 turister gått Via Ferrataen på fjellet Hoven. Dette er ved innsteget til klatreløypen, 440 meter over havet. Pendelbanen er planlagt i det samme området. Foto: ERNST RIHA ,

Innovasjon Norge har bidratt med 2,2 millioner kroner til et forprosjekt for å utrede markedspotensialet.

Videre vil de bidra med 15 millioner i ordinære banklån og 5 millioner i risikolån til selve utbyggingen.

– Forutsetningen for at vi skulle støtte dette, var at alt skjer i henhold til godkjent reguleringsplan og i samsvar med lover og regler. Dette er nå i orden. Avtaler med grunneiere er også signert, opplyser direktør Flatland ved Innovasjon Norge

Hele prosjektet er kostnadsberegnet til 207 millioner kroner før moms.

– Av dette skal vi låne rundt halvparten, mens resten er egenkapital. Foreløpig har lokalt næringsliv skutt inn 75 millioner kroner, og Stryn kommune vedtok i juni enstemmig å bevilge 12,5 millioner kroner, forteller prosjektleder Richard Grov.

I disse dager jobber han for å få toppfinnasieringen på plass.

INTERIØR: Ankomstbygget og restauranten på toppen av fjellet skal bindes sammen med en glassgang. ILLUSTRASJON: Aaland Arkitektkontor ved sivilarkitekt Eva Eide Koefoed. ,

Mat og utsikt

I planene for den nye pendelbanen ligger det også bygninger ved påstigning og avstigning. Passasjerene skal gå om bord via Fjordstasjonen nede ved kaia.

– I tillegg til å være et påstigningssted, blir dette et servicebygg hvor man kan kjøpe ting man trenger på høyfjellet, alt fra vandrestaver til solbriller, foreller Richard Grov.

Aaland arkitektkontor og sivilingeniør Eva Eide har utarbeidet tegninger av både Fjordstasjonen ved bunnen og Fjellstasjonen på toppen.

FJORDSTASJONEN: Med servicebygg og påstigning til pendelbanen. ILLUSTRASJON: Aaland Arkitektkontor ved sivilarkitektene Eva Eide Koefoed og Tore Geir Aaland. ,
FJELLSTASJONEN Med restaurant, glassgang og mottak for pendelbanen. ILLUSTRASJON: Aaland Arkitektkontor ved sivilarkitektene Eva Eide Koefoed og Tore Geir Aaland. ,

Fjellstasjonen får ankomst- og opplevelsessenteret, glasskorridor og restauranten.

På restauranten blir det plass til 350 gjester. De får panoramautsikt til Skåla og Loenvannet i øst, Jostedalsbreen og Olden i Syd og Nordfjorden og videre mot Stryn i vest.

Fjellet for alle

Toppen blir også utgangspunkt for opplevelser tilrettelagt og tilpasset ulike målgrupper.

I prosjektbeskrivelsen heter det at det skal legges til rette for at alle skal kunne komme seg opp på fjellet.

Den viktigste kundegruppen blir turistene som kommer med cruiseskip blant annet til Olden og Geiranger.

UTSIKTEN: Dette er utsikten turistene får se når de går ut av pendelbanen på toppen av fjellet Hoven, 1011 meter over havet. Foto: PER HELGE BØ. ,

Reiselivssjef Marita Lindvik avviser at dette kan skremme vekk turister som synes at pendelbanen og tilhørende bygninger blir for store inngrep i naturen.

– Vi forvalter noe av det vakreste Norge kan by på, men vi trenger også utvikling. Dette prosjektet har sterkt fokus på bærekraft og utvikling på naturens premisser, sier hun.

Lindvik påpeker at Hoven ligger utenfor verneområdet, i et reiselivssentrum og i nær tilknytning til allerede godt etablert infrastruktur.

– I tillegg har vi lokale krefter som både vil og kan. I våre øyne er dette en optimal form for reisemålsutvikling, sier reiselivssjef i Stryn, Marita Lindvik.