FacebookTwitterEmail
Reise Logo
Magnifying glass

Derfor blir passkøen kjempelang på Gardermoen

Av Dag Fonbæk08.12.14 18:03 | Oppdatert: 10.12.14 12:07

    Del saken på:

    GARDERMOEN (VG) Denne passkøen kunne vært unngått – om Oslo Lufthavn hadde spredd langrute-avgangene litt.

    Det ser ut som om det skal bli en køfri avgang. Ingen store køer i sikkerhetskontrollen, og bruker du god tid gjennom utenlandsterminalen kan du få sjokk hvis du skal reise til sted hvor du må vise passet. Passkøen kan nemlig virke uendelig lang!

    Mellom klokken 13.30 og 14.55 sendes åtte fly avgårde fra «non-Schengen»-området ytterst på tuppen av utlandsterminalen på Gardermoen.

    Fem av dem er svære langdistansefly som skal til Bangkok, Dubai og Doha – alle med hundrevis av passasjerer om bord:

    * Thai og Norwegian flyr til Bangkok 13.30 og 13.35.

    * Emirates og Norwegian til Dubai 13.55 og 14.50.

    * Qatar flyr til Doha 14.55.

    I samme tidsrom skal tre London-fly avgårde fra det samme, trange mini-terminalområdet.

    BA, SAS og Norwegian flyr til London klokken 13.10, 13.20 og 14.40.

    Lange køer

    Som VGs bilde viser fører det til lange køer i passkontrollen.

    – For flyselskapene er ruteoppleggene deler av et stort og komplekst puslespill, hvor fly-disponering, flyplasser i andre enden og videre-forbindelser i eget rutenettverk er bestemmende for når flyselskapene vil at flyene deres skal komme og gå, forklarer pressekontakt på Oslo Lufthavn, Joachim Westher Andersen.

    – Er det ikke mulig å spre disse avgangene litt?

    – Oslo Lufthavn kan håndtere 1700 «non-Schengen»-passasjerer i timen. Har flyselskapene ønsker om en avgangstid som går utover denne kapasiteten, finner vi et annet nærliggende tidspunkt, forklarer Westher Andersen.

    Flyselskapene får bestemme

    Oslo Lufthavn jobber målrettet for å trekke til seg nye flyselskaper, og flyplassledelsen har et uttrykt ønske om flere langruter.

    Prosessen med å få Emirates til Gardermoen pågikk i lang tid - og OSL strakk seg langt før det Dubai-baserte flyselskspet endelig startet opp ruten sin nå i høst.

    I slike prosesser er også landings- og avgangstider et diskusjonstema.

    For mange av flyselskapene er det avgjørende å få tilpasset avgangstidene «ute» til forholdene på hjemmebane.

    Andre ønsker å fly samtidig med konkurrenten, av konkurranse-strategiske grunner.

    - Køer kan forekomme

    – Utgangspunktet er at flyselskapene velger å legge avgangene til de tider på døgnet som passer best for deres ruteopplegg, sier Joachim Westher Andersen til VG.

    – Men hva med køene i passkontrollen?

    – Køer kan forekomme, og dette jobber vi selvsagt med å forbedre. Men Oslo Lufthavn vokser i antall passasjerer hvert år, og frem til 2017, når utvidelsen av dagens terminal er ferdig, kan det forekomme køer, litt avhengig når på døgnet man reiser, sier OSL-talsmannen.

    Westher Andersen avviser overfor VG at de samler alle «non-Schengen»-avgangene til en konsentrert periode på dagen for å korte ned åpningstiden i passkontrollen og dermed spare penger.

    – Slik er det selvsagt ikke, sier OSL-talsmannen.

    Eksterne lenker