FacebookTwitterEmail
Reise Logo
Magnifying glass

Norwegian starter film- og TV-utleie

Av Jostein Matre 23.12.12 16:46

Del saken på:

(VG Nett) Norwegian vil gi passasjerene muligheten til å leie filmer og TV-serier under flyreisen. Men du må se det på din egen maskin.

- Det vil fungere slik at man kan streame innholdet direkte til sin egen smarttelefon, nettbrett eller datamaskin, sier informasjonssjef i Norwegian, Lasse Sandaker-Nielsen.

De vil tilby over 300 timer med underholdning, og Sandaker-Nielsen lover både nye ting og gamle klassikere. Primært er det utenlandske filmer og serier. Det er bare på flymaskinene som allerede tilbyr trådløst nett man kan bruke tjenesten. For Norwegian er det per i dag 49 av 69 fly.

- Det vil være en egen inngang på startsiden, som vil operere utenom wifi-nettet vi bruker i dag. Dermed vil det ikke påvirke hastigheten på bredbåndet, sier informasjonssjefen, som er sier det vil være selvforklarende hvordan det fungerer.

Direktesendt TV

Norwegian har den siste tiden kjørt tester på noen flyvninger. Full oppstart vil skje i begynnelsen av, uten at de ønsker å datofeste det nærmere.

Selskapet kommer til å ta betalt for tjenesten. Det fungerer slik at en betaler der og da, om bord på flyet.

- Prisene vil ligge på rundt 50 kroner for én film og rundt 50 kroner for alt TV-innholdet, opplyser Sandaker-Nielsen.

Samtidig som det nye tilbudet lanseres jobber Norwegian med å kunne tilby direktesendt TV. Også dette vil være via passasjerenes egne maskiner. Målet er å ha dette på plass i løpet av 2013.

- Vi vet at dette er noe passasjerene ønsker. Nå jobber vi blant annet mot de norske TV-kanalene. Vi er avhengige av et samarbeid med dem, forklarer informasjonssjefen, som legger til at de allerede har hatt samtaler med TV2.

Artikkelen fortsetter under bildet.

SAS vil ha passasjer-hjelp

I disse dager tester også SAS en ny startside med digitale underholdningstjenester for sine passasjerer. Etter planen skal dette tilbys på 10 fly med wifi fra slutten av januar. Den nye startsiden vil være gratis for alle. SAS har inngått samarbeid med Dagens Næringsliv, Herald Tribune og kjente podcasttilbydere. Siden vil også inneholde egne ting fra SAS, samt mulighet for å kjøpe full internettilgang også på økonomiklasse.

- Dette er første steg i neste generasjon tjenester og underholdning om bord. Vi gjør dette litt forsiktig nå først, fordi vi ønsker tilbakemelding fra kundene om hvordan de vil ha dette fremover. Det vil være en egen tjeneste der de oppfordres til å komme med tilbakemeldinger og egne forslag til tjenester og innhold, forteller pressekontakt Tormod Sandstø.

Han antyder at mye vil derfor endre seg etter hvert som dialogen med passasjeren skrider frem. På sikt er målet å tilby skreddersydd og individualisert underholdning i form av musikk, film, spill, shopping.