FacebookTwitterEmail
Reise Logo
Magnifying glass

Drosjeselskap hyret privatetterforsker

Av Mona Langset20.06.13 10:56

Del saken på:

Taxi 2 leide inn privatetterforsker for å finne ut om kundene på Gardermoen blir lurt ved at de ikke automatisk får rimeligste drosje.

Taxi 2 mener nemlig at det foregår en forskjellsbehandling av drosjeselskapene fra Taxi Depot AS på Gardermoen, som fordeler drosjer til kundene på flyplassen.

- Dette medfører overhodet ikke riktighet. Vi er en helt uavhengig bedrift som ikke favoriserer noen av kundene, sier daglig leder av Taxi Depot AS, Kenneth Simonsen.

Taxi 2 er et av de minste i Oslo, med 75 biler. Eier og daglig leder Christel Gundelach, har lenge hørt om den påståtte forskjellsbehandlingen fra både kunder og egne sjåfører.

For å finne ut om dette virkelig stemmer, hyret hun inn en privatetterforsker.

- Jeg ville finne ut om det var noe i dette, og prøve å få en litt mer objektiv vurdering av hvordan fordelingen av drosjer foregår på Gardermoen, sier Christel Gundelach til VG.

Rapporten fra etterforskeren er nå ferdig, og ifølge den foregår det en systematisk forskjellsbehandling av drosjeselskapene.

- Helt feil
Samtidig hevder daglig leder av Taxi Depot, Kenneth Simonsen, at Taxi 2 som regel har mye kortere ventetid der enn for eksempel Oslo Taxi. Det viser statistikken over alle bilene som har kjørt inn og ut av depotet.

Dette henger sammen med at mange ber om å få den rimeligste drosjen, og at Taxi 2 derfor får hyppigere turer, ifølge Simonsen.

Etterforskeren som ble hyret inn av Taxi 2 undersøkte blant annet hvordan Taxi Depot fordelte drosjeturer fra flyplassen.

Fordeling av turer var ifølge rapporten «tilfeldig og uten noen form for systematikk. Det som fremkommer er at Oslo Taxi og Nedre Romerike Taxi synes å bli prioritert», står det i rapporten.

I tillegg hevdes det at de såkalte lavprisselskapene, som for eksempel Taxi 2, nedprioriteres.

- Jeg som har stått på Gardermoen og observert i flere dager, fikk sterkt inntrykk av at kunder som vil ha de billigste taxiene blir lurt, sier Terje Holt Horslund. Det er han, som sammen med Oddleif Sveinungsen i THH Consulting, har utført undersøkelsen for Taxi 2.

Kenneth Simonsen i Taxi Depot mener dette faller på sin egen urimelighet.