FacebookTwitterEmail
Reise Logo
Magnifying glass

Norwegian på jumboplass i punktlighet på langruter

Av Øyvind Gustavsen10.04.14 07:19 | Oppdatert: 10.04.14 08:45

Del saken på:

SAS, United og Thai slår knock-out på Norwegian i punktlighet. Kjos' direktefly til USA og Thailand er forsinket både oftere og lengre enn konkurrentene.

Mars-statistikken: 4 av 10 direktefly forsinket

Må bruke leiefly på 1 av 4 avganger

Etter de enorme forsinkelsene på langdistanserutene i desember, lovet Norwegian bot og bedring.

- Vi vil nå gjøre vårt ytterste for at våre passasjerer ikke vil oppleve dette igjen, og vår hovedprioritet i 2014 er punktlighet, sa informasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen til VG.

Annonsørinnhold

Tre måneder senere er punktlighetsstatistikken fortsatt trist lesing for Bjørn Kjos & co.

Thai mest presist

VG har sjekket Oslo lufthavns statistikk for Norwegians direkteruter til USA og Thailand og sammenlignet med konkurrentene.

I mars var 21 av 35 Norwegian-avganger til og fra New York forsinket. Det betyr at hele 60 prosent av flygningene var forsinket. United og SAS hadde til sammenligning en forsinkelsesrate på henholdsvis 20 og 8 prosent.

På direktefly mellom Oslo og Bangkok er differansen til konkurrenten Thai Airways enda større. Her var hele 70 prosent av Norwegians 27 avganger i mars forsinket, mens Thai Airways, som hadde hele 62 avganger, bare var forsinket én gang.

LES OGSÅ: Norwegian får ny dispensasjon fra Luftfartstilsynet

Punktlighetsforum

- Vi er på ingen måte fornøyd med punktligheten på langrutene så langt i år. Punktlighet har høy prioritet internt og vi har blant annet etablert et eget punktlighetsforum som skal jobbe med å forbedre samspillet mellom alle funksjoner som påvirker punktligheten. Vi har absolutt konkurransedyktige på pris og på kvalitet og skal bli det på punktlighet også, sier informasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen i Norwegian.

- I januar sa du at deres hovedprioritet i 2014 er punktlighet. Etter tre måneder er dere dårligst på punktlighet på langdistanserutene. Hvorfor?

- Når tekniske problemer med Dreamlinere først inntreffer tar det dessverre lenger tid å fikse fordi flytypen er ny og mange av problemene ukjente. Derfor har vi måttet bruke innleiefly i større grad enn ønsket.


- Det har vi hørt før.

- Det er forklaringen, men det er ingen unnskyldning. Vi har en avtale med våre passasjerer om å frakte dem på tiden og alle skal vite at vi jobber iherdig med dette. Hvis du sammenligner januar med mars, så går vi i riktig retning. Det tror jeg også passasjerene har fått med seg, sier han.

LES OGSÅ: Norwegian-ansatte demonstrerer mot nye selskaper

Hvordan klarer så de andre selskapene å holde punktligheten?

Ifølge markedssjef Elisabeth Haukaas Norum i Thai Airways, så skyldes det flere ting.

- Flyene som betjener rutene våre til Skandinavia er nokså nye og de har hatt svært få tekniske problemer. Dessuten har det vært en mild vinter og ingen spesielle årsaker som skulle tilsi forsinkelser, sier hun.

Lengst forsinkelser

VG har også undersøkt hvor lenge forsinkelsene varer i gjennomsnitt når de først oppstår. Også her er Norwegian dårligst i klassen.

På strekningen Oslo-Bangkok, varte Norwegians forsinkelser i perioden januar-mars i gjennomsnitt to timer og ti minutter. Thais forsinkelser varte i gjennomsnittlig 31 minutter.

Også på rutene til og fra New York er differansen stor. Norwegians forsinkelser for passasjerer på vei til Norge var hele 108 minutter, mens SAS ikke var forsinket én eneste gang på tre måneder.

- Dette er gledelig lesning. Punktlighet er et av de viktigste punktene vi konkurrerer på, nettopp fordi vi vet at dette betyr svært mye for de reisende, sier informasjonssjef Knut Morten Johansen i SAS.
Han mener punktlighet betyr mer for passasjerer på lange flyvninger enn korte.

- Når du flyr mellom kontinenter og gjennom tidssoner, utgjør enhver forsinkelse en større belastning enn om du flyr innen Norge, sier han.

Mange erstatningsfly

Selv om Norwegian har brukt mye penger på å reklamere for Dreamliner-opplevelsen, gjennomføres én av fire langdistansereiser med eldre fly. Det viser tall VG har fått fra selskapet.

Bruken av erstatningsfly er størst på ruten mellom Oslo og New York. Der har 40 prosent av avgangene i første kvartal blitt gjennomført av andre fly.

Nye Dreamlinere på vei

Norwegian fikk i slutten av mars sin fjerde Dreamliner. Det er satt i trafikk mellom Oslo og Bangkok, men får ikke lov til å fly til USA, fordi det er registrert på det irske datterselskapets flylisens. Dette selskapet har søkt om transporttillatelse fra amerikanske luftfartsmyndigheter, men ikke fått svar ennå.

I slutten av mai og begynnelsen av juni åpner Norwegian tre nye direkteruter fra Norge til Orlando, Los Angeles og San Fransisco.

- Det vil i en periode fremover være en kombinasjon av egne Dreamlinere og innleide fly, sier Sandaker-Nielsen.

Norwegian har ytterligere tre Dreamlinere i bestilling, med levering før juli.