SYKKELFERIE: Fra vakre Passau i Tyskland med Veste Oberhaus ovenfor Donau. Foto: Tom Helgesen

På sykkel langs Donau: Fra kilden i Tyskland til Budapest

Donau renner gjennom fire europeiske hovedsteder og utallige idylliske landsbyer. Sykkelferie langs Europas nest lengste elv er en mangfoldig og hyggelig opplevelse.

Vannet i Donau passerer ikke mindre enn ti land på veien fra Donaueschingen i Syd-Tyskland til utløpet ved Svartehavet. Skal du sykle hele strekningen og stoppe for å se alt som er interessant underveis, kan du bruke uker og måneder.

En sykkelferie langs Donau kan du gjøre akkurat så lang - og med så mange tilbakelagte kilometer - du vil. De fleste nøyer seg med de strekningen mellom Wien og Budapest (340 kilometer). Vi har tilbakelagt i alt 1300 kilometer på to hjul langs Donau, fordelt på to reiser. Se tips til sykkelturen lenger ned på siden.

Første etappe: Fra Donaueschingen til Passasu

600 kilometer gjennom Sør-Tyskland på syv dager.

Kilden til Donau er i den koselige småbyen Donaueschingen i Schwarzwald. Der møtes elvene Breg og Brigach før de renner videre som Donau. Når vi starter vår sykkeltur der, er det lite som minner om at dette er Europas nest største elv. Vannføringen er ikke noe å skryte av der vi tråkker rolig nordøstover langs elven i sommervarmen. Men på de nesten 600 kilometerne ned til grensen mot Østerrike venter vakkert kulturlandskap, spennende natur og en hel rekke sjarmerende landsbyer.

Blomsterprakten langs veikantene ved Donau blir du aldri lei av, for der er variasjonen stor. Foto: Tom Helgesen

Rikt dyre- og fugleliv

Sykkelveiene er flotte med god skilting, og underlaget veksler mellom faste grusveier og asfalt. Biltrafikken er nesten uten unntak helt fraværende, men vi ser desto mer av fugle- og dyrelivet. Vann gir liv, og Donau er intet unntak. Både stork, hegre, gjess og en rekke andefugler trives langs elven, og over hodene våre seiler stadig elegante rovfugler på jakt etter et måltid. Buorm, hare og rådyr er andre bekjentskaper fra zoologien som dukker opp foran syklene.

BAUERN: Byen Regensburg ved Donau står på Unescos verdensarvliste. Foto: Tom Helgesen

Tyske landsbyer

Landsbyer, med en sjarm som bare tyskere klarer å få til, dukker opp som perler på en snor. Etter en ukes sykling i Tyskland må vi ha passert over 50 - 60 av dem, hver med sin egen stil. Hagene har nyklipte plener og vakre, velstelte blomsterbed. Rot og skrot ser vi omtrent aldri.

I begynnelsen veksler landskapet mellom nokså flate jordbrukslandskap og slake åssider dekket av løvskog. Deretter kommer de karakteristiske dalene og kalkklippene i den schwabiske delen av Jurafjellene. Her troner gjerne også en borg eller et kloster på toppen. Mest imponerende er likevel Sigmaringen. Stedet er som tatt ut av en eventyrfilm med det praktfulle slottet som speiler seg i Donau.

FRIDINGEN: Den vakre landsbyen ved Donau har bindingsverkshus helt tilbake til middelalderen. Foto: Tom Helgesen

Båtskyss på Donau

Vi sykler gjennom store sletteland med enorme kornåkre der Donau flyter stille nordøstover. Nærmere Weltenburg blir imidlertid dalen trangere og trangere. Det store klosteret ved Weltenburg ligger på en grusbanke ved Donau, og her er det faktisk ikke mulig å sykle videre. Derimot dominerer gamle trebåter, kanoer, kajakker og store flåter elveløpet. Stupbratte kalkfjell og ingen veier eller stier langs elven gjør at vi må ta syklene med på passasjerbåt videre til Kelheim.

Blant høydepunktene videre på veien til Passau er Ulm med domkirken fra 1377. Dette er Tysklands største gotiske kirke etter Kölnerdomen. Donaus nordligste punkt er for øvrig byen Regensburg der gamlebyen og bydelen Stadtamhof på Donaus venstre bredd er på UNESCOs verdensarvliste.

SYKKELFERIE: Det er flotte sykkelveier langs Donau i Slovakia, her med slottet i Bratislava i bakgrunnen. Foto: Tom Helgesen

Andre etappe: Fra Passau til Budapest

700 kilometer gjennom fire land på ni dager.

Fra Passau i Tyskland, via Wien i Østerrike og Bratislava i Slovakia til Budapest i Ungarn sykler vi gjennom landsbyer, langs diker, forbi slott og klostre og ikke minst innom tre europeiske hovedsteder.

Dette er en ferd gjennom store deler av Europas kultur, historie og geografi. Litt flåsete kan vi kalle det en slags dannelsesreise. Romerrikets grenser gikk ved Donau, og her hersket habsburgerne i århundrer. I vår tid er elven fremdeles en viktig ferdselsåre mellom innlandet og Svartehavet, og det går hundrevis av lasteskip og turistbåter langs floden hver eneste dag.

VERDENSARV: Klosteret i Melk er et historisk benediktinerkloster i den østerrikske byen Melk. Det ligger på en høy klippe ved Donau. Foto: Tom Helgesen

På UNESCOs verdensarvliste

Østerrike er et vakkert land, og her kommer høydepunktene i fleng. Ikke minst klosteret Stift Melk med aner tilbake til 1089 som troner mektig på bredden av Donau. Både fantastisk beliggenhet, vakker barokkarkitektur og nesten tusenårig historie gjør dette til et av verdens mest berømte klostre. Klosteret, og Wachau kulturlandskap, er også på UNESCOs verdensarvliste. Lett å forstå der vi sykler videre nedover den frodige dalen omkranset av vingårder.

På verdensarvlisten finner vi også Schloss Schönbrunn i Wien. Og  67 kilometer lenger frem på ruten ligger Bratislava med sitt hvite og imponerende slott. Hvis du vil stoppe og se på alt, blir det ikke lange sykkeletappene daglig.

AVKJØLING: Badeliv ved Donau i Nagymaros i Ungarn med festningen Visegrad i bakgrunnen. Foto: Tom Helgesen

Selv om vi sykler forbi millionbyer, så skal vi heller ikke mange kilometerne nedover langs Donau før badestedene dukker opp. Med 35 grader i skyggen blir dukkerter i Europas livsåre en dyd av nødvendighet. Apropos hetebølge, vet du hvor lang tid det tar for en klissvåt t-skjorte å tørke på en varm syklistkropp med slike temperaturer? Ja, ganske nøyaktig ti minutter. Tro det eller ei, men dette ble testet diverse ganger etter dypping i Donau.

UNGARN: Katedralen i Esztergom har et eventyrlig skjær over seg der den kneiser over Donau. Foto: Tom Helgesen

Bortsett fra heten går turen videre til den ungarske grensen smertefritt. Fantastiske Esztergom med katedralen har et eventyrlig skjær over seg der den kneiser over Donau. Esztergom-katedralen er Ungarns største kirke, og den ble oppført på 1800-tallet med ikke mindre enn Peterskirken som forbilde.

Slott og kildebad

Den ungarske hovedstaden kan også by på severdigheter i fleng. Budaslottet er en av byens og hele Ungarns store attraksjoner, og det samme må sies om Ungarns parlamentsbygning i nygotisk stil ved Donaus østre bredd. Mange får også med seg det meget spektakulære vann- og lysshowet i Margitparken på kvelden der rytmen i høyttalermusikk styrer vann- og lysformasjonene.

På dagtid er heller ikke Szechenyi kildebad i den ungarske hovedstaden det verste stedet å oppholde seg. Dette er et av Europas største spa-anlegg. I tillegg til så mye som 15 innendørsbasseng og ti saunaer eller damprom, finner du to flotte utendørsbassenger i anlegget. Vannet i Szechenyi blir levert fra to varme kilder, og det hele er flankert av en vakker gul bygning. Dette er absolutt en verdig avslutning på en reise gjennom fire europeiske land og tre hovedsteder.

FIN AVSLUTNING: Szechenyi kildebad i Budapest. Foto: Magnar Kirknes / VG

Tips til sykkelturen

Donau: Europas nest lengste elv etter Volga er 2850 kilometer lang. Den passerer eller berører ti land: Tyskland, Østerrike, Slovakia, Ungarn, Kroatia, Serbia, Bulgaria, Romania, Moldova og Ukraina. Over en tredjedel av strekningen er Donau grenseelv mellom to stater. Den passerer fire hovedsteder: Wien i Østerrike, Bratislava i Slovakia, Budapest i Ungarn og Beograd i Serbia. Donau er den eneste av de store europeiske elvene som renner fra vest mot øst.

Reise dit: For eksempel fly til Stuttgart og tog videre til Donaueschingen, eller fly til München og tog videre til Passau. Eventuelt fly til Budapest og ta taxi til sentrum.

Egen eller leid sykkel: Du kan sende egen sykkel i sykkelbag med flyet. Tur-retur koster det snaue 1000 kroner. Prisen på å leie sykkel vil variere, men det ligger ofte på mellom 10 og 15 euro per dag. Leier du over flere dager, vil dagsprisen synke.

GREIN: Landsbyen ligger på 218 moh og er dermed det lavestliggende sted i delstaten Oberösterreich. Foto: Tom Helgesen

Den største fordelen med å bruke egen sykkel, er at du kjenner den godt. I byene er det gjerne sykkelverksteder som hjelper til med problemer som skulle oppstå, men det er likevel lurt å ha med ekstra slanger og kanskje også dekk.

Overnatting: Før 15. juli er det stort sett enkelt å finne overnattingssteder langs Donau, alt fra enkle rom til flotte hoteller. Det kan likevel være lurt å ringe før ankomst. Priser for dobbeltrom med frokost kan variere fra 500 til 2000 kroner.

Prisnivå: Kan variere voldsomt, men alt i alt er mat og overnatting langt billigere enn i Norge.

Valuta: Euro er gangbar, men Ungarn har sine forinter. 100 tilsvarer rundt tre kroner.

VEIVISERE: De er godt skiltet både for syklister og fotvandrere Foto: Tom Helgesen

Fremkommelighet: Merking og skilting står til terningkast 6. Det kan riktignok variere noe, men stort sett er det lett å finne frem. For det meste er det flatt og fint å sykle ned til Budapest, men noen få stigninger vil forekomme. Størsteparten av strekningen følger sykkel- og turveier, og noen få steder må du ut på asfalten og litt biltrafikk.

Sykkelbøker: Verlag Esterbauer har detaljerte sykkelbøker for hele traseen fra Scwartzwald til Svartehavet. De inneholder blant annet kart,  høydekurver, oversikt over overnattingssteder og masse info om turistattraksjoner langs traseen. Tysk versjon: Donau-Radweg. Engelsk versjon: Danube Bike Trail.

Kommunikasjon: Folk synes det er hyggelig å møte syklister fra Norge, og det går greit med  dårlige skole-engelsk og enda dårligere tysk.

LINZ: Syklist med passasjer i Linz, Østerrike. Foto: Tom Helgesen

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder