FacebookTwitterEmail
Reise Logo
Magnifying glass

Togstasjoner verdt en tur

Av Mona Langset21.11.18 14:03 | Oppdatert: 22.11.18 21:53

Del saken på:

For togentusiaster er selve reisen formålet med turen. Men enkelte stasjoner er det ekstra stas å komme frem til når reisen er slutt.

Atle Nielsen (61) er så glad i tog at han nylig har utgitt en praktbok om favoritt-fremkomstmiddelet.

I «Den store boken om tog» deler han tog-historier, tog-kuriosa og tog-fakta, krydret med bilder av alt som har med tog å gjøre. Og han forteller om noen av stasjonene han finner aller mest fascinerende.

– Å fly er forflytning. Plutselig er du på et annet sted, kanskje i et annet land og i en annen tidssone. Greit nok, det går fort og effektivt. Men jeg foretrekker tog. Da kan jeg finne roen, lese, skrive, spise, sove, se på utsikten, sier Atle Nielsen.

Stadig flere gjør som ham: Finner roen på toget. Siden 2012 har antall togpassasjerer i Norge økt for hvert år. Den største økningen var i år, med 8,1 prosent flere passasjerer de første månedene i 2018 sammenlignet med samme periode i fjor. I hele fjor ble det solgt 65 millioner togbilletter, opplyser NSB.

Når Atle Nielsen går av toget tar han gjerne en ekstra titt på stasjonsbygningen. Dette er noen av hans favoritter:

Grand Central Station, New York

– Den er monumental, tøff. Verdens største jernbanestasjon med 44 plattformer og 67 spor fordelt på to nivåer under gateplan, under en bygning i vakker jugendstil. Her kan du stå på galleriene og se utover hundrevis av butikker, restauranter og barer. En av dem er den sagnomsuste cocktailbaren Campbel Apartment, sier Nielsen.

Den nåværende stasjonsbygningen ble oppført in etapper mellom 1903 og 1913, er en av New Yorks mest storslåtte offentlige bygninger, mener togentusiasten.

Her finnes også en hemmelig plattform. Den er under Waldorf Astoria hotell, som ligger vegg i vegg med stasjonen. Den har aldri vært i bruk for publikum, men ble visstnok laget for å frakte mat og gods til hotellet. Den skal også ha blitt brukt av president Theodore Roosevelt en gang han hadde holdt tale på hotellet, og ville forsvinne usett i rullestolen etterpå, om bord i toget.

Norge og Bergen

I Norge finnes det mange fine jernbanestasjoner. Solide, trauste og funksjonelle ligger de der ved perrongene, gule og røde. De er en fryd for øyet, mener Nielsen.

– Siden jeg bor i Bergen er det akkurat denne stasjonen jeg bruker mest. Det er en skikkelig monumental stasjonsbygning. Det er liksom ikke noe tvil om at «her ligger jernbanestasjonen i Bergen.»

– Så kom Bane NOR og satte opp et skilt hvor det sto «Bergen Stasjon!» Det er jo nesten like ille som å døpe Sørlandsbanen om til Bane Sør.
I folks bevissthet heter den fortsatt «Jernbanestasjonen i Bergen,» sier Atle Nielsen.

London og Waterloo

– I London er det mange flotte stasjoner, og flere av dem har jeg har et personlig forhold til: Liverpool Street når jeg skal se Tottenham spille kamp, Victoria station når jeg kommer inn til byen fra Gatwick, London Bridge når jeg skal besøke de to døtrene mine som bor i London og når jeg skal se Millwall spille kamp, sier Atle Nielsen.

Men hvis han skal velge bare en i London, må det bli Waterloo. En klassisk, stor jernbanestasjon som inntil 2007 bandt byen og utlandet sammen. «Waterloo International» var endestasjonen for Eurostar-togene fra kontinentet, men nå er utenlandsterminalen flyttet til St. Pancras.

– Bare navnet Waterloo har et eim av alvor. Waterloo er jo egentlig et sted i Belgia, og for så vidt også en sang av Abba. Men siden britene slo Napoleon nettopp ved Waterloo i 1815, oppkalte de like godt sin største jernbanestasjon etter stedet, forteller Nielsen.

Kjempeklokken med fire «ansikter» i hovedavgangshallen, er et tradisjonelt møtested. «Møtes under klokken på Waterloo?»

Termini, Roma, Italia

Romas knutepunkt er med sine 33 plattformer og mer enn 150 millioner passasjerer, Europas nest største stasjon etter Gare du Nord. Hit kommer tog fra alle Italias hjørner, inkludert flytogene, forteller Nielsen.

Mens andre Europeiske hovedsteder valgte å bygge ut flere stasjoner som betjente ulike deler av byen, bestemte romerne seg for å ha én sentraljernbanestasjon.

– Paven i Roma har tradisjonelt hatt et nært forhold til Termini. Da stasjonen åpnet i 1863, var det pave Pius 9 som sto for åpningen. Da hadde bygningen blitt reist på samme sted som Pave Sixtus den femtes Villa Montalto-Peretti fra 1500-tallet hadde stått. Og da pave Johannes Paul døde i 2006 ble stasjonen tilegnet hans minne, sier Nielsen.

Men Termini er ikke oppkalt etter pave Johannes Paul. Navnet har den etter keiser Diokletians romerske badeanlegg fra 200-tallet, «Diokletians termer,» som ligger rett ved siden av.

Gare des Bénédictins, Limoges, Frankrike

– Den er kåret til Europas vakreste stasjon, og er bare helt fantastisk. Den ligger i en bortgjemt liten by, Limoges, midt i Frankrike, forteller Atle Nielsen.

– Klokketårnet er en arkitektonisk perle. Dette er en av mange stasjoner i Frankrike der stasjonen skal være et blikkfang i byen. Den er oppkalt etter benediktinerklosteret som lå på eiendommen før den første stasjonsbygningen kom dit i 1856. Stasjonen er liten sammenlignet med Roma, London og New York. Den betjener omtrent 1,7 millioner passasjerer årlig, og har fem plattformer med ti spor.

Byen Limoges er gammel, trolig ble den anlagt i år 10. Den er kjent for å fremstille en emalje som brukes på kobber, for sitt porselen fra det 19. århundret, sine eiketønner som brukes i konjakk-produksjon, og altså for sin vakre jernbanestasjon, forteller Atle Nielsen.

Følg VG Reise på Instagram under navnet @vgreise for reiseinspirasjon. Hvis du tagger bildet ditt med #vgreise kan det bli repostet av oss.