FacebookTwitterEmail
Reise Logo
Magnifying glass

Flyselskap dropper redningsvestene

Av Rune Thomas Ege04.09.08 08:44 | Oppdatert: 04.09.08 09:14

Del saken på:

(VG Nett) Kostnadskuttene i luftfarten når nye høyder. Nå legger et kanadisk flyselskap redningsvestene igjen på bakken.


Det er Air Canadas innenriks-lillesøster Jazz Air som har gått til det noe spesielle skrittet for å kutte vekt og dermed spare stadig økende drivstoffutgifter.

I stedet ber de nå passasjerene klamre seg til seteputene dersom flyet skulle nødlande på vann.

LES OGSÅ:Her sitter du tryggest på flyet
LES OGSÅ:Så stor er krasj-risikoen
LES OGSÅ:Her er nordmenns favorittsete
VG DISKUTÉR:Hva er ditt favorittsete?

- Vi pleide å fly med både flyteredskapene, som er seteputene, og redningsvester. Men måten vi flyr på, gjør at vi ikke trenger å ta med begge, sier Jazz-talsmann Manon Stuart til BBC.

Sparer 25 kilo

Ifølge LA Times har selskapet også fått myndighetenes velsignelse til å kutte vestene. Jazz Air flyr nemlig stort sett over land, og så lenge flyene holder seg minst åtte mil fra kysten, mener kanadiske transportmyndigheter at seteputene holder.

GRATIS!Last ned reiseguider fra VG Nett her!

Med tanke på at en standard redningsvest om bord på passasjerfly veier et knapt halvkilo, sparer ikke selskapets mindre propellfly mer enn om lag 25 kilo per vestløse flygning.

- Kutte redningsvestene? Det høres veldig spesielt ut. Det er jo en del av sikkerheten for passasjerene, mener informasjonsdirektør Anne Grete Ellingsen i Norwegian.

Nei til vestkutt

Heller ikke Widerøe, som flyr med flere av de samme flytypene som nå vestløse Jazz Air, mener at det er noen god idé å legge redningsvestene igjen på bakken.

PÅ TUR?Spør VGs reisepanel om råd her!

- Vi har ingen planer om å hive ut bladene, legge lettfibertepper i kabinen eller droppe redningsvestene. Det finnes en hel del andre og langt bedre måter å spare på drivstoffet før du skal begynne å gå løs på sikkerhetsutstyret, sier Richard Kongsteien i Widerøe til VG Nett.

Selv om VG Netts beregninger viser at Norwegian kunne kuttet henholdsvis 73,8 og 94,3 kilo fra takeoff-vekten ved å droppe redningsvestene på de to ulike Boing 737-modellene selskapet flyr, avviser informasjonsdirektøren at vestkutt er aktuelt.

- Sprekt forslag

- Det er overhodet ikke aktuelt for oss. For det første flyr vi langs kysten, og for det andre handler dette om passasjerenes sikkerhet, sier Ellingsen.

Hos SAS Norge betegner en lattermild kommunikasjonsdirektør, Thomas Midteide, vest-forslaget som «sprekt».

- Men jeg kan forsikre om at vi har over hodet ingen planer om noe slikt, sier Midteide.

Men tro det eller ei: I teorien kunne både SAS, Norwegian, Widerøe og alle andre europeiske flyselskaper faktisk ha droppet redningsvestene.

Lovlig i Norge

- Dersom du flyr nærmere enn 50 nautiske mil fra land, er det ikke påbudt med redningsvester i fly med mindre takeoff og landing skjer i nærheten av vann, sier informasjonsrådgiver Anna Brandal i Luftfartstilsynet til VG Nett.

Yrer du etter godvær?Sjekk ferieværet på pent.no!

- Men siden svært mange av flyplassene i Norge ligger langs kysten, ville det være svært lite formålstjenlig å ta vestene inn og ut av flyene alt etter hvilke ruter de skulle fly. I andre Europeiske land uten stor kystlinje eller mange innsjøer, kunne det nok ha gitt en større økonomisk fordel for flyselskapene. Alt som er vekt om bord i flyene, øker tross alt drivstofforbruket, sier Brandal.

Å bruke seteputene til å flyte på hvis uhellet virkelig skulle være ute over Europeiske vann, hav eller innsjøer, sier EU-reglene ingenting om.

- Det er faktisk ikke en gang nevnt som et alternativ i regelverket, sier Brandal.