FacebookTwitterEmail
Reise Logo
Magnifying glass

Neida, du ser ikke dobbelt...

Av Dag Fonbæk 24.12.11 20:30 | Oppdatert: 31.12.11 13:30

Del saken på:

SK 4743 (VG) «God morgen, dette er kapteinen. Mitt navn er Rune Kjelstad, og jeg sitter her foran sammen med broder'n.»

Tvillingene Rune og Geir flyr sammen for SAS

SAS-passasjerene på morgenavgangen til Brussel spisser ørene når fartøysjefen ønsker velkommen om bord på uvant vis.

«Sammen med broder'n»?

Er det virkelig to brødre som sitter foran der i cockpit og skal fly oss til europahovedstaden?

Mer enn det!

Foran i SAS-maskinen LN-TUD sitter to eneggede tvillinger - så prikkende like at bare skulderstripene gjør det mulig å se forskjell på dem.

Kaptein Rune Kjelstad i venstresetet har en skulderstripe mer enn styrmann-broder Geir. Så lenge det varer - for om ikke lenge er begge 55-åringene trolig kapteiner, og da begynner moroa for alvor.

VGTV: Pilot-tvillingene Rune og Geir flyr samme fly

Forveksles ofte

Boeing-maskinen står klar for takeoff i enden av rullebanen på Gardermoen. Rune og Geir ser på hverandre:

- Klar, broder?

Geir nikker.

- Da går vi!

Snart flater «Margrete Skulesdatter» ut i en slak venstresving over høstgrønne opplandsskoger, og gutta kikker ned for å se at alt står bra til hjemme på Totenåsen.

- Joda, det er blitt noen artige forvekslinger gjennom årene, humrer pilot-tvillingene.

Som på flyplassen i Tromsø, den gang brødrene fløy Twin Otter (!) for Widerøe:

En bakkeansatt («redcap») sendte av gårde flyet med Rune bak spakene, og skulle minutter senere sende avsted enda et fly. Der, i cockpit, satt samme mann klar til å ta av enda en gang.

Geir glemmer aldri det blikket!

- Det sies at den bakkeansatte gikk rett hjem og la seg etter episoden, humrer totningene.

Flygelederen i Lakselv følte ikke mindre skygge av tvil etter sine stadige møter med Rune og Geir, uvitende om at de var to.

- Jøss, si meg, er du på jobb hver eneste dag, du?

En gang ba en far om å få ta bilde av sønnen sammen med flyets to piloter. Så opptatt var han av å treffe utløseren at han ikke enset at flygerne så dønn like ut.

- Tenk deg når han så bildet og oppdaget det, ler brødrene. - Da trur'n vel det er no' gæærnt med optikken.

- Trivelig å fly sammen

Det er ikke så ofte SAS-tvillingene Rune og Geir Kjelstad fra Lena på Toten flyr sammen - men det hender.

Som rundt påsketider i år da de fløy en 5-dagers slynge i full forbrødring.

- Det er jo trivelig, da, å fly med broder'n, innrømmer skipper Rune. - Vi skulle gjerne gjort det oftere, men SAS skal jo også få crewkabalen til å gå opp.

Ifølge purser på Brussel-flighten, Snøfrid Smedås, er det mange i SAS som ikke vet at Rune og Geir «er to»:

- Rune har jeg fløyet med i mange år, men da jeg tilfeldigvis gikk på Geir i Bodø og takket for sist, samtidig som jeg spurte om han var blitt degradert siden han manglet en stripe på uniformen sin, ble jeg møtt med latter, forteller hun.

Mens Rune holder seg til Norge- og Europa-rutene, er Geir på vei over til langruteflyvninger for SAS. Til en litt roligere Airbus A330-tilværelse med færre avganger og landinger.

Ellers liker de begge godt å fly i Nord-Norge.

- En landsdel å bli glad i, særlig på sommeren med lange, lyse dager, istemmer eks-Widerøe-gutta.

Silkemykt

Vi nærmer oss Brussel.

Styrmann Geir holder stikka når Zaventem-flyplassen dukker opp foran oss.

- Om jeg skulle lande litt hardt, så er det bare i ærbødighet til sjefen, sier han og skotter over mot broder'n i kapteinsetet - vel vitende om at ingen «2P» bør lande mykere enn kapteinen.

Landingen er silkemyk.

Som et papirfly mot jordet på Reinsvoll.

Bli tilhenger av VG Reise på Facebook!