FacebookTwitterEmail
Reise Logo
Magnifying glass

Rihanna skal lokke turister til hjemlandet

Av Jostein Matre 13.01.13 10:08 | Oppdatert: 13.01.13 15:26

Del saken på:

(VG Nett) Den megapopulære artisten er født og oppvokst på Barbados i Karibia. Nå håper hun å lokke flere turister til den lille øystaten.

Popstjernen har nemlig stilt opp i en reklamekampanje for turistmyndighetene på Barbados. Like før jul ble en video lastet opp på Youtube der man i nesten halvannet minutt kan se Rihanna kose seg i hjemlandet. Superstjernen selv har riktignok valgt å flytte fra Barbados til USA, men det fokuserer ikke videoen på.

Kanskje ikke uventet inneholder den scener med 24-åringen lettkledd på en strand. Men man ser henne også spille domino, ri hest og sykle langs en landevei.

Kampanjen er andre del av en offensiv fra turistmyndighetene på Barbados der de forsøker å dra nytte av kjendisstatusen til Rihanna.

Autentisk

Mannen bak kampanjen heter Adrian Gill. Som Rihanna er også han fra Barbados, men har bodd i USA de siste 25 årene. Her har han blant annet ledet designteamet til Puma og tatt utdanning ved Harvard. Til VG Nett forteller Gill at han ønsket å vise frem hjemlandet sitt fra et litt annet perspektiv enn det man er vant til.

- Tidligere, når man har fortalt om Barbados, har det bare vært sol, sjø og sand. Men dette forteller man fra alle andre destinasjoner som ligner. Det har vært kampanjer laget internasjonale reklamebyråer. De har sett Barbados fra utsiden og inn. Jeg ville fortelle fra innsiden, samtidig som det skulle være moderne og autentisk, forteller Gill.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Han valgte nøye ut stedene man kan se i videoen. Ikke bare vakre strender, men også steder med betydning. Blant annet den gamle fiskerlandsbyen Six Mens Bay, som ifølge Gill har vært et viktig sted for Barbados i lange tider, men som ikke er et typisk sted man har vist frem i reklamekampanjer før. Her brukte de lokale fiskermenn i opptakene. Det er disse Rihanna spiller domino mot.

- Det fine med denne scenen er at alte er ekte. Det er ingen modeller, eller skuespillere. Ingen er sminket. Dominobrikkene var der da vi kom. Fiskerne spiller der hver dag, forteller Gill, og legger til at ingen av dem visste på forhånd at de skulle få møte artisten den dagen.

«Snakkis»

Han mener at Rihanna sin deltagelse i kampanjen kan hjelpe Barbados med å nå ut til flere, men at lokasjonene som ble brukt har historier som vil leve lengre enn en popstjerne. Selv har ikke Gill snakket med henne etter at videoen ble ferdig, men han vet hun har sett den og godkjent den.

- Hennes kreative rådgiver elsket den. Turistmyndighetene er også veldig fornøyde. De har fått mye oppmerksomhet. Nå til og med fra Norge, ler Gill.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Til Daily Mail blir dette bekreftet.

- Vi er virkelig fornøyde med hvordan kampanjen har kombinert det tradisjonelle med innovasjon, for å vise frem allsidigheten på Barbados, sier Petra Roach fra turistmyndighetene.

Nå er målet at folk skal delta på resten av kampanjen. På en egen nettside kan lese historien til fiskerne fra Six Mens Bay. På denne siden vil det også dukke opp stadig nye bilder fremover. I tillegg kan publikum delta i konkurranser på Facebook.

- Og til syvende og sist håper vi jo at folk reiser hit på ferie, sier Gill, som allerede lenge før videoen ble offentliggjort hadde klart å skape en «snakkis» av reklamekampanjen.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Savner stranden

I november sendte man nemlig ut flere stillbilder av Rihanna, men uten å vise ansiktet hennes. Det overrasket mange, som mente det var rart å bruke en verdensstjerne uten faktisk å vise henne frem.

- Det var en bevisst strategi. Vi ser jo Rihanna overalt hele tiden. Jeg ville tease på en måte som fikk folk til å snakke om det, forteller Gill.

Det fikk han hjelp av Rihanna til. Hun har nemlig selv postet flere bilder på sine twitter- og instagramkontoer. Der la hun også til at hun savnet stranden.

Så langt har videoen blitt sett rundt 180.000 ganger.

Rihanna ble født i Saint Michael, sørvest på Barbados, i 1988. Siden har hun solgt over 100 millioner album, og er i dag regnet som kanskje verdens største popstjerne.