FacebookTwitterEmail
Reise Logo
Magnifying glass

Nå er Norwegian-passasjerene på vei

24.06.14 00:55

Del saken på:

Norwegian-flyet som skulle reise fra Orlando lørdag kveld lettet mandag ettermiddag lokal tid.

Flyet lettet klokken 00.30 norsk tid - hele 44,5 timer etter ordinær tid.

221 Norwegian-passasjerer har dermed måttet tilbringe to ekstra netter i Orlando i påvente av flyet.

Norwegians informasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen ønsker ikke å kommentere hvorvidt dette er forsinkelsesrekord.

- Jeg synes blir litt useriøst av VG å bruke slike begreper nå som vi faktisk har over 200 passasjerer som har sittet så lenge og ventet på å komme hjem. Det blir helt feil overfor passasjerene, sier han.

Det var en manglende reservedel som forårsaket forsinkelsen. Delen måtte flys inn fra London.

- Bedre stabilitet

Tidligere i juni sendte Norwegian ut en pressemelding hvor de skrøt av høy punktlighet forrige måned.

Da gikk 90 prosent av flyvningene til oppsatt flyvetid.

- Vi har dessverre hatt noen forsinkelser som har vært alt for lange den siste tiden, noe som ikke er godt nok, men stort sett har flyvningene våre gått i rute. Stabiliteten på våre langdistanseruter har blitt langt bedre, og det tror jeg de som har vært ute og flydd med oss den siste tiden kan skrive under på, sier Sandaker-Nielsen.

Han legger til at stabilitet er høyt prioritert for Norwegian.

- Men det er klart det er frustrerende å rammes av slike forsinkelser, det har vi full forståelse for, sier han.

Boeing beklager

Boeings pressetalsmann i Europa, Daniel Mosely, sier til VG at stabilitet er høyt også på deres prioriteringsliste.

- Å forbedre punktligheten av 787 er på toppen av våre prioriteringer. Vi er godt i gang med å redusere stabilitetsproblemene, og vi jobber tett med hver enkelt kunde, sier han.

Det er Boeing som har ansvar for vedlikehold av Norwegians Dreamlinere.

Det var vedlikeholdsarbeid på en rørdel til en pumpe som førte til at en slange sprakk. Det er denne delen man har ventet på fra London, forklarer Mosely. Han beskriver konsekvensene for deres kunder som uakseptable.

– Vi beklager problemene dette har påført Norwegian og selskapets passasjerer, sier Mosely.

Norwegian har til sammen seks Dreamlinere i bruk, og det syvende forventes å være i trafikk om kort tid.

Flyet som nå er forsinket i Orlando har vært i bruk siden mai i år.

- Vi er i løpende kontakt med Boeing. De vet at vi ikke er fornøyde med så lange forsinkelser, sier Sandaker-Nielsen.

Det er ikke første gang Norwegian opplever problemer med sine Dreamliner-fly. I starten av januar ba direktør Bjørn Kjos passasjerene om unnskyldning etter at 125 passasjerer måtte tilbringe julaften på et sterkt forsinket fly fra USA, og 276 passasjerer ufrivillig måtte feire nyttårsaften i New York.

Omtrent på samme tid sa halvparten av de spurte i en undersøkelse at deres tillit til Norwegians langdistanseprogram ble påvirket av problemene.

Mener Norwegian må skjerpe seg

Omdømmeekspert og rektor ved Markedshøyskolen, Trond Blindheim, tror den viktigste kundegruppen nå begynner å miste tilliten til Norwegian.

- Jeg tror særlig forretningsreisende er skeptiske. På forretningsreiser er man avhengig av å komme tidsnok, og kanskje med unntak av sommeren er det jo de fleste som reiser med fly forretningsreisende, sier han.

Nå mener Blindheim at Norwegian må skjerpe seg hvis de ønsker å beholde kundene.

- Feil kan skje, og enkelthendelser tilgis som regel fort, men når slikt gjentas igjen og igjen blir det et problem, sier han.

Terje Rølvåg er blant de over 200 passasjerene som måtte vente i over 40 timer på at flyet skulle gå.

På vei fra Oslo til Florida forrige lørdag var også flyet hans forsinket et døgn. Nå begynner han å få nok av flyselskapet.

- En ting er forsinkelsene. Det er forståelig at ting kan skje. Men nå har jeg vært over 60 timer forsinket til sammen på denne turen, og oppfølgingen har vært dårlig, sier han.

- Det har vært dårlig business på denne turen, for å si det sånn.

- Kommer du noen gang til å reise med Norwegian igjen?

- Det er det bra sikkert at jeg ikke skal gjøre.