FacebookTwitterEmail
Reise Logo
Magnifying glass

Slik flyr de deg hjem - eller ikke...

Av Jostein Matre 25.09.13 10:45

Del saken på:

Når et av deres fly blir forsinket til dagen etter, har de to store skandinaviske flyselskapene svært ulik oppfatning av virkeligheten.

Norwegian: Ikke hundrevis med ledige seter hos andre selskaper

SAS: Lett å sende hundrevis av passasjerer med andre selskaper

Det får stor betydning for deg som passasjer.

Den siste tiden har Norwegian gjentatte ganger hatt forsinkelser på de nye langdistanseflyene til og fra New York og Bangkok. Det har ved noen anledninger ført til at flyene ikke har kunnet fly den dagen de skulle, og passasjerer har klaget på mangelfull informasjon. Norwegian har da lagt sine passasjerer inn på hotell, og sendt dem av gårde med egne fly en dag senere enn oppsatt.

Onsdag flyr representanter fra Boeing til Oslo for å møte Bjørn Kjos og Norwegian-ledelsen.

- Vi har forsøkt ved noen tilfeller der det har vært lange forsinkelser å kjøpe billetter hos andre selskaper. Ved ett tilfelle fant vi seks seter over Reykjavik, men det er ikke slik som noen allianseselskaper forsøker å danne inntrykk av; at det er hundrevis med ledige seter hos andre selskaper, sier kommunikasjonsdirektør Anne-Sissel Skånvik.

Uenige

Den virkeligheten er SAS helt uenig i, ifølge irregulatory coordinator i SAS, Jo Haugen Bakke. Hans jobb er å finne løsninger for passasjerene når deres fly er forsinket eller blir kansellert.

- Vi er raske til å kjøpe billetter hos våre samarbeidspartnere når det er nødvendig. Særlig hvis passasjerene da kan rekke en flyforbindelse, som mange på langtur skal. Vi venter ikke til neste dag selv om det da er ledig på våre egne fly. Det er en dårlig løsning for passasjerene.

- Men klarer dere å flytte et fullt fly, med rundt 260 passasjerer, over på andre fly samme dag?

- Ja, det er sjelden et problem å få folk hjem samme dag. Selv ved ekstreme tilfeller, som når det var snøkaos i 2010, har vi fått folk av gårde. Men så er det noen unntak, for eksempel er det vanskeligere dersom problemet oppstår sent på kvelden. Da legger vi folk inn på hotell, men vi gjør det aldri fordi det er enklere for oss, forklarer Haugen Bakke.

Han forklarer også at som medlem i flyselskapssammenslutningen IATA, hvor Norwegian ikke er medlem, er det enkelt for dem å få passasjerene over på andre fly.

- Alle medlemsselskapene kan booke direkte fra hverandre. Også de som er i ulike allianser. Vi trenger ikke ringe dem og be om hjelp. Vi har systemer for dette, og gjør det selv.

I forrige uke sa Norwegian, som i dag holder krisemøte med flyprodusenten Boeing, til VG at de vurderte det som bedre å fly passasjerene direkte med egne fly, selv om det var dagen etterpå, enn å sende dem på «en runde i Europa med andre selskaper, og kanskje risikerer at de må vente på flyplasser Europa rundt».

Sparer trolig penger

Professor Frode Steen ved Norges Handelshøyskole tror Norwegian sparer penger på å velge den løsningen, som altså gjør at mange passasjerer har kommet hjem senere enn de skulle.

- Dersom et selskap som ikke er i allianse skal kjøpe fullprisbilletter med andre selskapet, så vil det trolig koste mer enn å legge folk inn på hotell en natt, sier luftfartsøkonomieksperten.

SAS er enig i at hotell er en billigere løsning enn å kjøpe billetter hos andre selskaper. For også de må betale for billettene, selv om det er hos alliansepartnere.

- Vi hadde spart mye penger på å legge folk inn på hotell dersom økonomi var vår første prioritering her, sier Jo Haugen Bakke.